Waar zitten vitamine d in ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat je al goede antwoorden hebt gekregen: in visoliecapsules zit ook vitamine d.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Effe te snel gepost: bovenstaande is als aanvulling bedoeld ;-)

Het beste antwoord

Vette vissoorten (haring,tonijn enz.), eidooiers, het wordt toegevoegd aan onze bak- en braadproducten... Dat zijn een paar dingen waar het veel in voor komt, maar het komt ook in andere dingen voor. Zonlicht is de aller belangrijkste bron van vitamine D. Maar als je het te kort komt is het verstandig ook extra vitamine D pillen te slikken (ik heb een 'ernstig' tekort en slik ze dus ook naast normale vitaminepillen)
Hier heb je nog wat meer info over hoeveel waarin zit:
http://www.vitamine-info.nl/waar-zit-het-in/vitamines-in-voeding/#vitamine_d
Ik hoop dat je er wat aan hebt (;

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry de antwoorden van de anderen waren er nog niet toen ik begon te posten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zijn slechts een paar voedselbronnen die een goede hoeveelheid vitamine D bevatten. Hieronder vallen de zeevruchten en zuivel producten, die van nature vitamine D. Anderzijds heb je de producten die verrijkt zijn met vitamine D zoals de zuivel vervangers, ontbijtgranen en vruchtensappen.
Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine, wat betekent dat het in zijn natuurlijke vorm, aanwezig is in de vette component van levensmiddelen. Daarom bevatten vette, zout water vissen zoals zalm, tonijn, zeewolf, makreel, blauwvis, ansjovis, haring en sardines een goede hoeveelheid vitamine D en daarom ook een goede voedingsbron.
Visolie en levertraan, verkocht als voedingssupplementen in reform winkels en sommige apotheken, bevatten ook een geconcentreerde hoeveelheid vitamine D. Een theelepel levertraan levert je 450 IE vitamine D op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De belangrijkste bron voor vitamine D is zonlicht. Bij ruime blootstelling aan zonlicht maakt het lichaam bij de meeste volwassenen voldoende vitamine D aan in de huid. Kinderen tot vier jaar en vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven hebben extra vitamine D nodig.
Vitamine D komt van nature uitsluitend voor in voedingsmiddelen van dierlijke herkomst. Deze voedingsmiddelen bevatten echter over het algemeen erg weinig vitamine D. Een uitzondering hierop zijn vette vissoorten (bijvoorbeeld zalm en makreel); zij bevatten iets meer vitamine D. In Nederland wordt vitamine D aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten toegevoegd.

Natuurlijke voedingsbronnen % ADH (volwassen man en vrouw)
Makreel (1 stuk, 100 gram) 240
Zalm (100 gram) 200
Haring (gezout, 1 stuk) 180
Ei (gekookt, 1 stuk) 32
Halvarine, margarine (voor 1 snee) 15
Gehaktbal (1 stuk, 100 gram) 15