Val je van honger hebben af?

Dat je lichaam dan op de reserves overschakelt of zo?

Toegevoegd na 13 uur:
Even wat specifieker zijn: als je een half uurtje honger hebt en dan pas eet. En dat meerdere keren per dag. Zet bij reacties als ik duidelijker moet zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
20.7K
Ritsuka
11 jaar geleden
is dit je plan om af te vallen? of gewoon nieuwsgierig?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dit zou nooit mij plan zijn maar soms heb ik honger en dan vraag ik me af of ik hierdoor afval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omgekeerd. Van af te vallen krijg je honger. :p

Het beste antwoord

Nee, van honger hebben val je niet per se af.
Honger is over het algemeen een teken van je lichaam dat je voedingsstoffen (en waarschijnlijk kcal) tekort komt.
Je kunt prima afvallen zonder honger te hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt wel afvallen als je maar lang genoeg honger hebt, maar niet op een gezonde manier (kijk maar naar iemand die al een tijdje anorexia heeft).
Als je honger hebt, schakelt je lichaam eerder over op spieren afbreken, je vet word juist vastgehouden.
Dit is een evolutietactiek voor overleving.

Toegevoegd na 13 uur:
Bij honger ga ik uit van een halve dag of een dag niet eten.
Half uurtje honger is niks, dat is meer trek hebben. Heeft ook zo goed als geen invloed op wel of niet afvallen.
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bron?
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik heb zo snel geen bron beschikbaar, het is uit mijn eigen verzamelde kennis.
Deze dame legt het op een leuke manier uit: https://www.youtube.com/watch?v=2hnLjVLjUSM
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een opmerking Ritsuka:je lichaam gaat eerst vet verbranden en als je geen vet meer hebt gaat je lichaam spierweefsel verbranden.
Dat weet ik (helaas) uit eigen ervaring.
Ik heb hier ook een hele preek over gehad van artsen in het ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Laurena: de vetreserve wordt weliswaar het eerste aangesproken maar bij een hongerstaking ook het spierweefsel, lang voordat het lichaamsvet helemaal op is. De mate van lichaamsbeweging heeft wel wat invloed op de verhouding waarin. Inactieve spieren worden eerder verbruikt.
Ritsuka
11 jaar geleden
Goede toevoeging kees
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ritsuka: het stond eigenlijk al in je antwoord dat gewoon correct is! +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij ging mijn lichaam spierweefsel verbranden omdat het geen vet meer kon verbranden.
Je menstruatie stopt ook als je geen vetweefsel meer hebt,dat is bij mij ook gebeurd.
Als je dan toch blijft afvallen,zoals ik,kan het lichaam alleen nog spieren verbranden.
Dat is wat ik weet uit ervaring en ook wat de artsen mijn vertelde.
Dus nu weet ik eigenlijk niet wie ik moet geloven de artsen of wat ik hier hoor.
Weet iemand een bron en link?
Ritsuka
11 jaar geleden
Je lichaam verbrand als eerste vet als je gezond eet, en actief bezig bent. Juiste voeding en hoeveelheid + sporten
Dat ben ik nu aan het doen, vetpercentage lager en spiermassa hoger. Als je lichaam voedingsstoffen tekort komt, word er naast vet ook spieren verbrand. Het lichaam wil vet vasthouden om te overleven, en spieren afbreken kost minder moeite.
Ritsuka
11 jaar geleden
Heb je het filmpje beken wat ik hierboven in reacties zette?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee,nog niet. Maar klopt het dus dat je dan toch nog vet hebt ook bij (groot)ondergewicht?
Ik heb volgens mij best nog vet op buik en bovenbenen,daar zit ik de laatste weken echt weer zo erg mee..
Maar mijn familie en behandelaars zeggen van niet en dat ik alleen nog spierweefsel kan verbranden.
Ik weet het nu op dit moment echt even niet meer,ik zit hier helemaal te trillen.
Nou ja daar kan niemand wat aan doen.
Ritsuka
11 jaar geleden
De situatie zoals ik het hier beschrijf geld coor een gemiddeld persoon.
Jouw situatie is anders, jouw lichaam staat volop in de overlevingsstand. Ik kan niet zeggen hoe jouw lichaam reageert, ik weet niet goed hoe een lichaam met anorexia werkt.
Snap je? ik hoop dat je het niet verkeerd opvat. Jij kunt beter naar je behandelaars luisteren, zij zijn erin getraind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja,je hebt gelijk,ik kan mezelf niet vergelijken met een gezond persoon.
Maar er is mij echt verteld dat eerst al je vetweefsel verbrand moet zijn voor het lichaam spierweefsel verbrand,juist dat zou met de overlevingstand te maken hebben omdat vet wel terug komt en verbrande spieren niet meer.
Ik ben er weer veel teveel mee bezig op dit moment,daar maakt iedereen ook opmerkingen over in mijn omgeving.
En dus hebben zulke vragen ook meteen mn aandacht.
Dan denk ik ook dat bijna iedereen er toch wel mee bezig is op 1 of andere manier. En ik luister wel naar mn behandelaars hoor,ik moet wel;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik put uit de kennis die ik heb over hongerstakingen waarmee ik tijdens mijn werk weleens geconfronteerd word. Doorgaans is het hongerstakers niet te doen om dood te gaan maar willen ze met hun actie een bepaald doel bereiken. Dan is het gewenst om zo lang mogelijk in leven te blijven. Dat doen ze door meestal wel te drinken, vitamines te gebruiken en verder een heel passief bestaan te leiden om energie te sparen. Daardoor worden hun spieren atrofisch en dus verbrand, samen met lichaamsvet. Dat proces van spierafbraak kun je voor een deel tegengaan door in beweging te blijven waardoor er in verhouding weer meer vet verbrand wordt. Als je naar overlevenden van de concentratiekampen kijkt dan weet je dat het waarschijnlijk wel meevalt met blijvende schade aan spieren door verhongering. Maar bedenk dat daar velen tegenover staan die het niet gered hebben. Je kunt wel aan het rekenen slaan hoeveel respijt tot blijvende schade je hebt maar die berekeningen gaan een keer mank omdat je altijd wel iets over het hoofd ziet. Heb je er bijvoorbeeld bij stilgestaan dat er zich om je inwendige organen een laag vet bevindt, o.a. ter bescherming? Als dat vet opgestookt wordt lopen die organen schade op. Google maar eens op 'wandelnieren'.

Andere antwoorden (7)

Het hangt er maar net vanaf wat je honger noemt.

Wat wij -moderne volgevreten westerlingen- als honger ervaren is meestal niet meer dan trek, veeleer een geestelijke behoefte om onze eetverslaving te bevredigen dan een lichamelijke behoefte aan eten.

Als je daadwerkelijk honger hebt (je lichaam heeft tekort aan voedingsstoffen) zul je inderdaad gaan afvallen doordat reserves (en in een later stadium ook spierweefsel) aangesproken worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry maar ook hier weer bron? Ik heb twee antwoorden gekregen en deze zijn tegenstrijdig met elkaar dus ik zou graag een bron willen zien...
Ritsuka
11 jaar geleden
ze zijn wel vergelijkbaar hoor. Hier word ook gezegd dat je lichaam uiteindelijk spieren gaat afbreken door voedingsstoffen tekort.
En je hebt inderdaad een punt Adrie, hier hebben we vaak geen echte honger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt Ritsuka maar Adrie zegt dat ze beginnen met het afbreken van het vetweefsel en jij zegt dat ze beginnen met het spierweefsel...
Ritsuka
11 jaar geleden
Niet helemaal juist wat ik zei, je lichaam begint wel eerst met vet afbreken, maar bij een tijdje honger gaat het al snel over op spieren afbreken. Zodra je lichaam het idee heeft dat er een hongersnood is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt.
Ik weet daar als anorexia-patiënt alles van.
Mijn lichaam ging ook spierweefsel verbranden toen ik geen grammetje vet meer had.
Ik heb hier nog steeds veel last van.
Veel pijn in armen en benen en niet lang kunnen lopen.
Ik moet oefeningen doen om het spierweefsel dat ik nog heb sterker te maken.
Wat eenmaal verbrand is krijg je niet meer terug.
Nee, je houd je lichaam niet voor de gek. Jammer maar helaas, het is een geavanceerd systeem, dat eerst de behoeften zal voldoen door reserves aan te spreken.
In tegendeel zelfs. Door te eten en dus je spijsvertering in gang te zetten verbrand je wat. Door dus over de dag verdeeld, kleine beetjes te blijven eten, (een appel of Liga tussendoor) en verder op vaste tijden te eten heeft je lichaam een ritme en dan zal je eerder afvallen.

Absoluut niet door honger te lijden.
Als je dan weer gáát eten, komen de kilo's dubbel terug.
Het zogeheten jo-jo effect.

Ook ik heb geen bron voor je...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zult even afvallen, maar honger is een teken dat je voeding tekort komt.
Uiteindelijk gaat je lichaam op spaarstand en raakt het gewend aan het weinige eten.
Je valt dan niet veel meer af, en zodra je weer meer gaat eten kom je weer aan.

Als je minder kcal eet dan je verbrand val je af, maar op deze manier is het vooral spiermassa dat word afgebroken. Je vet word vastgehouden.

Je kunt beter je lichaam op de juiste momenten met volwaardige en gezonde voeding, en op je porties letten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spiermassa(weefsel) wordt pas afgebroken als je geen vet meer hebt.
Mijn eigen ervaring als anorexia-patiënt,ik moet speciale oefeningen doen om het spierweefsel dat ik nog heb sterker te maken.
Waar komt de foute info vandaan dat het andersom zou zijn?
nee, daar val je niet van af, je cellen sluiten zich omdat er geen voedsel meer binnen komt, ze gaan in standje "oorlog"! dat betekent: jij eet minder en vanaf dat moment val je dus minder of helemaal niet meer af. pas als jij weer meer gaat eten zal je een klein beetje, echt heel weinig afvallen! vanaf het moment dat jij normaal/goed gaat eten, EN BEWEGEN vanaf dat moment kunnen we gaan praten over afvallen.

wat jij moet doen is meer verbranden door te bewegen dan je naar binnen krijgt, dan bereik je het punt dat je lichaam overschakelt op het nuttigen van de reserves.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
van honger hebben kan je wel degelijk afvallen, als je alleen iets eets word je spijsvertering geactiveerd vandaar dat ontbijt het belangrijkste is.

als je honger hebt schakkeld je lichaam inderdaad over op je reserves maar vaak valt bij honger lijden hier indaad spier vaak onder.
maarja als je spierverliest val je ook degelijk wel af.
gezond leven en je valt ook af.
ik eet zo een 8000 kcal op een dag en heb nog altijd een sickpack sport dan wel.zo 32 uur per week.

dusja ligt allemaal aan je levenstijl.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, daar valt je haar van uit alleszins, je darmen worden lui omdat ze geen vezels te kneden hebben, dus krijg je slechte spijsvertering van n opstopping zodat je niet naar toilet kan: een hoop ziekten krijg je daar van maar dat is het dan ook. Je kan beter in de ochtend een beetje eten, wat muesli bijvoorbed , dan zijn je darmen alvast aan't werken en krijg je energie om te werken, te sporten, te leven. Honger lijden is nergens goed voor, je volvreten is ook nergens goed voor.

Groetjes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je maar lang genoeg honger hebt natuurlijk wel. je vraag is nogal ongenuanceerd. als je een uurtje honger hebt zal t wel meevallen maar als je in een land met hongersnood woont, dan vliegen de kilo's eraf. spreekt een beetje voor zich