Is er een manier om gezonde(onverzadigde)vetten binnen te krijgen zonder meteen kilo's aan te komen als je al een tijd geen vetten binnen krijgt?

Geen lijnzaad want ik keek in de winkel op zo'n zakje lijnzaad van Zonnatura en zag dat daar echt heel veel calorieën inzitten.
Ik hoop op goeie tips,ik heb een eetstoornis en ik moet aankomen(ik heb een opbouwschema van de diëtiste)maar het gaat slecht met me.
Ik heb momenteel een terugval,en het gaat lichamelijk en geestelijk slecht met me( ik ben hier nu al een paar jaar mee bezig..:(
Wie kan me helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
11 jaar geleden
Veel sterkte in elk geval.
Van vetten word je niet per se dik hoor, het is vaak meer de overvloed aan koolhydraten en suikers die veel mensen eten.
Vetten zijn noodzakelijk voor je lichaam, bepaalde vitamines zijn vetoplosbaar.
Visolie capsules is volgens mij zeker een goed idee.
Ritsuka
11 jaar geleden
En lijnzaad neem je maar 1-2 eetlepels per dag van, dus zoveel extra kcal is het dan niet meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor je reactie's.
Heb je een tip voor me?
Jij weet er nogal veel van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oeps,sorry.
Ik zag dat van die visolie capsules niet.
Is dat genoeg als ik dat elke dag neem?
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik heb geen ervaring met iemand met een eetstoornis adviseren, dus ik weet niet of ik de juiste persoon hiervoor ben.
Maar elke dag 1 eetlepel lijnzaad en 1 eetlepel chiazaad is al een goed begin denk ik. (chiazaad is ook erg gezond). Je moet proberen genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen, dan ga je je geestelijk ook beter voelen denk ik. De gezonde vetten is al een start. Eet je ook wel eens vis?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet meer precies hoeveel in lijnzaad zit maar ik vond het teveel.
Maar ja,dat vindt ik al gauw.
Het blijft zo moeilijk zelfs met hulp.
Ritsuka
11 jaar geleden
De meeste voedingssupplementen werken alleen als ze met eten worden ingenomen, dus je moet ook iets er bij eten.
De lijnzaad en chiazaad kun je door je yoghurt roeren, even 5 minuten wachten zodat ze wat zachter worden en je kunt ze eten. Kies wel gebroken lijnzaad.
Cryofiel
11 jaar geleden
Je vraagt om een manier om niet aan te komen, en vervolgens vertel je dat je juist wel moet aankomen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik probeer 1x in de week vis te eten.
Toen ik was opgenomen werd ik eigenlijk gedwongen (gezond) te eten:brinta,volkoren brood,veel groente en fruit,vis,eieren enz
Ik mocht pas vertrekken toen ik van 33 naar 45 kilo was gegaan maar ik ben nu weer onder de 40 kilo en als ik thuis niet aankom moet ik weer opgenomen worden.
Ik moet dus echt proberen beter te eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik moet aankomen,maar als het te snel gaat kan ik het niet aan.
Dit heb ik al een paar keer meegemaakt.
Ik moet ja,maar ik wil het eigenlijk niet..
Ik denk soms echt dat ik het straks allemaal niet meer aankan,ik ben het zo zat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ritsuka Ik ga in ieder geval kijken wat ik met jouw tips kan doen.
Echt bedankt voor je reactie's.
Ik denk dat ik zo nog even in de winkel ga kijken.
Ritsuka
11 jaar geleden
Geen probleem. Elke dag die lepels toevoegen zorgt voor een klein beetje extra kcal, waardoor je dus niet snel zult aankomen, maar misschien wel een beetje op de lange termijn.
Dus dat is een beetje wat je zoekt denk ik. Eerst 1 eetlepel chia en lijnzaad, later 2 lepels, dan nog later een stukje vis extra bijvoorbeeld. Kleine stapjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kun je iets met deze link; daar staan tips om op een gezonde manier aan te komen:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-gewicht/ondergewicht/gezond-aankomen.aspx
Cryofiel
11 jaar geleden
Wat misschien ook helpt is voor jezelf na te gaan wat jou eigenlijk tegenhoudt. Vermoedelijk heb je dat al lang gedaan (zo nee: alsnog doen), maar ook dan kan het geen kwaad om te kijken of de redenen van toen op dit moment nog steeds geldig zijn. (Je hoeft hier niets te vertellen, het gaat erom dat je voor jezelf de vraag aangaat wat het is dat je tegenhoudt.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijnzaad is heel erg gezond, omdat het ook meteen relatief veel omega3 bevat, dus dit is juist een heel gezonde bron van vet. En je moet er inderdaad gewoon een kleine hoeveelheid van eten, en dan zijn die calorieën geen probleem. Maar dat gezond eten meer calorieën bevat dan je door je eetstoornis wilt eten, is dat niet iets waarvoor je bij je psycholoog oid. moet zijn, ipv. gezond calorierijk voedsel meteen af te wijzen?
Niet vervelend bedoeld :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Fynnya Ik ben al in behandeling bij een psycholoog,en ik ben ook al opgenomen geweest in een kliniek en ik heb ook een dieet gekregen om aan te komen.
Het lukt alleen niet omdat ik eigenlijk niet wil/kan.
De angst om de controle hierover te verliezen houd me tegen.
In die kliniek moest ik aankomen,thuis waren die kilo's er in no-time weer af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@mena
Dank je voor je reactie.
Fijn dat iemand het begrijpt.
Al is de reden dat jij me begrijpt natuurlijk niet zo fijn voor jou.
Gaat het met jou wel beter?
Ik kom hier maar niet uit.
Ik wil wel,maar ook niet.Dat begrijp je denk ik wel.
Ik zie inmiddels meestal wel dat ik mager ben maar het voelt niet zo.
Als mijn broer tegen me zegt:wat heb je toch dunne benen,vindt ik dat zelf eigenlijk niet.
Ik had vorige week bijv. voor het eerst m'n winterjas van vorig jaar weer aan en dat is een maat 34 en dan ben ik opgelucht dat hij nog makkelijk dichtkan(ik kan er zelfs nog een hele dikke trui onder)omdat ik toch denk dat ik vast een stuk dikker ben geworden omdat ik een paar dagen ervoor iets meer heb gegeten dan dat ik normaal van mezelf mag.
En dat elke dag,de hele dag door.
Soms vraag ik me af hoe lang ik dit nog vol hou.. Heb jij trouwens ook een behandeling gehad of opname in een kliniek?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ritsuka Ik heb je advies opgevolgd en bij de Tuinen omega3 visolie capsules gekocht,dat is in ieder geval een begin.
Die lijnzaad van Zonnatura is gebroken lijnzaad,ik heb het gecheckt,maar ik snap dus eigenlijk niet wat het verschil is.
Maar ik hou het nu bij die capsules ik vindt het te moeilijk om iets te nemen wat zoveel calorieën bevat,ook per 1 eetlepel.
Als ik het idee heb dat ik teveel binnen krijg dan wil ik het weer kwijtraken dus dat schiet dan toch niet op.
Ritsuka
11 jaar geleden
Je hebt ook heel lijnzaad, maar je lichaam kan dit zelf niet 'breken'.
Het komt er dus heel weer uit en je lichaam heeft niets aan de goede stoffen die er in zitten. Zonde van je geld :p
Ritsuka
11 jaar geleden
In elk geval goed bezig met die capsules, doe eerst alleen dat, en bewaar dat lijnzaad voor later. Dus over een week of 2 weken ofzo, en begin anders met een halve eetlepel of een theelepel ofzo.
Zoals ik al zei, heel langzaam opbouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja,dat is een betere manier als het te snel gaat dan gaat het toch weer mis.
Maar toen ik net was opgenomen(in een gewoon ziekenhuis)was de prioriteit dat ik aan zou sterken en aankomen en niet de behandeling van de eetstoornis(zo werd het letterlijk gezegd).
In de kliniek waar ik wel behandeld werd voor mijn eetstoornis werd ik de hele tijd in de gaten gehouden,er kwam dan verpleging aan de tafel zitten om op iedereen te letten.
Dat was trouwens echt een ramp,ik heb mijn bord wel eens door die eetkamer gesmeten.
Moest ik alles zelf opruimen en toen werd ik naar mijn kamer gestuurd.
Dus daar wil ik nooit meer terecht komen.
Ik moet dus wel zorgen dat ik in betere conditie kom.
Maar gewoon met een klein beetje lijnzaad beginnen is ook een goed idee.
Bedankt weer!:)

Het beste antwoord

Zeker weten! Van vetten kom je namelijk niet aan. Van koolhydraten en eiwitten ook niet, zolang je er maar voor zorgt dat het totale aantal calorieën niet meer is dan je gebruikt als bouw- en brandstof.

Wacht even, je moet WEL aankomen, begrijp ik, omdat je langzamerhand dreigt af te glijden naar een morbide ondergewicht? We hebben het er vaker over gehad maar ik blijf volhouden dat je met een evenwichtig voedingspatroon met volwaardige voedselproducten het verste komt, ongeacht je gewicht.

Er is maar één soort vet echt slecht voor je gezondheid en dat is transvet, kunstmatig geharde plantaardige olie. De andere vetsoorten zijn niet ongezond, hoewel de hoeveelheid wel een rol speelt. Ik wil het verhaal niet al te ingewikkeld maken maar je moet er vooral voor zorgen dat je die transvetten vermijdt en dat je matig bent met de inname van linolzuur, dus zonnebloem-, mais-, en sojaolie. Alle anders soorten vetzuren zijn absoluut niet ongezond, zeker ook niet de verzadigde. Sterker, er zijn zelfs aanwijzingen dat verzadigde vetten hart- en vaatellende voorkomen, in weerwil van wat vaak beweerd wordt.

Concreet: eet van alles wat. Bak een aardappeltje in reuzel of roomboter. Doe er een sjalotje bij. Overweeg kokosolie als heilzaam voor je gezondheid en frituur erin. Smeer een beetje roomboter op je volkorenboterham en doe er een plak boerenkaas op. En hou alsjeblieft op met die flauwekul van het Voedingscentrum of van diëtistes die in de zeventiger jaren zijn blijven steken.

En accepteer dat anorexia een verslavingsziekte is. Niet aan eten maar aan honger. Dát is de kern van je probleem en niet dat zakje lijnzaad van Zonnatura.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Maar wat bedoel je met flauwekul van het voedingscentrum?
Ik heb een dieet(opbouwschema) gekregen in het ziekenhuis waar ik me aan moet houden.
Maar dan moet ik ineens veel meer eten(alleen bij het ontbijt al 2 volkorenboterhammen,een gekookt ei en pap)dat lukt me echt niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat bedoel ik o.a. Van het VC moeten we een buitenproportionele hoeveelheid van onze calorieën uit brood halen. De bedoeling is om op die manier de benodigde hoeveelheid vezels te halen.Waarom vetmesten met al die koolhydraten? Mag je geen fruit? Overweeg eens (Griekse) roomyoghurt, eventueel met honing en walnoten. Bak dat ei eens met bacon of ontbijtspek in plaats van een van die boterhammen. Alleen het idee al, een bord pap én twee boterhammen...
Ritsuka
11 jaar geleden
+
heerlijk trouwens, griekse yoghurt met noten en honing
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor ik moet ook fruit eten.
Elke dag een banaan(ook omdat er Kalium inzit)en een appel.
Ook groente natuurlijk en elke dag een tomaat(ook voor de Kalium)
Yoghurt mag ik ook wel ipv pap.
Ik moet zoveel eten omdat ze willen dat ik echt ga aankomen,ik heb inmiddels al sondevoeding gehad omdat ik zo ondervoed was dat ik onmiddellijk voedingsstoffen nodig had.
Ik heb geweigerd maar ik moest,ze zeiden dat ik mezelf in levensgevaar aan het brengen was.
M'n hartslag was onregelmatig en ik ben ook een paar keer flauwgevallen
Ik ben wel geschrokken hoor,een half jaar geleden ongeveer was ik zo'n 7 kilo aangekomen en at ik weer iets meer nadat ik uit de kliniek was gekomen.
Maar de drang om af te vallen blijft,ik voel me alleen goed als ik 'leeg' ben dan heb ik controle.
Als ik toegeef aan hongergevoel,faal ik.
Zo voelt het.
Ik snap zelf ook niet waarom het zo is voor mij,ik ben er de hele dag mee bezig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We hebben het er vaker over gehad. Natuurlijk is je lichaamsgewicht een belangrijke graadmeter. Maar ik hoop dat er niet alleen oog is voor de calorieën maar ook voor de samenstelling van je voeding. Een deel van de weerzin tegen voedsel wordt heel goed mogelijk veroorzaakt door gebrek aan vitamines, mineralen en spoorelementen. Daarnaast is anorexia een soort verslavingsziekte maar daar vertel ik jou natuurlijk niets nieuws mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Persoonlijk zou ik de lijnzaad, de zonnebloemolie, maisolie en sojaolie per direct in de container mikken. Verder een prachtig antwoord. Kokosolie en roomboter zijn super gezond, zeker als het biologisch en onbewerkt is. En inderdaad, als ze ergens gèèn verstand van voeding hebben, dan is het wel bij het voedingscentrum. Dikke plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moeilijke onderwerpen hoor, de voedingsadviezen!
Telkens weer komt men er achter dat het toch wel goed is, of toch wel ongezond!
Wat nu echt niet kan, is mogelijk volgend jaar een advies het wel te eten.
De consument wordt gewoon besodemieterd, met allerlei onjuiste adviezen en rapporten.
Maar wat is nog juist?
En wat niet?
Zie de discussies over vetten, brood, melk, vlees enz!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ed, je kunt geloven wie of wat je wil, maar het beste is m.i te kijken naar een ver verleden en archeologische onderzoeken, naar wat de vroege mens gegeten heeft. Aan die onderzoeken valt namelijk geen geld te verdienen.
Die kosten alleen maar geld! Verder kan het natuurlijk ook goed zijn om te luisteren naar je eigen lichaam, hoewel daar valkuilen te vinden zijn, in de vorm van verslavingen en gewoontes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sinds me duidelijk werd dat ik voortijdig een aantal familieleden en kennissen verloren ben door toedoen van Becel en omstreken ben ik uitermate kritisch op de voortbrengselen van de voedingsindustrie. Het is niet zozeer dat de wetenschap voortdurend heen en weer jojoot maar dat doen de media en de voedingsindustrie, die elkaar daarin versterken, wel. Tel daar het vaak even commerciële alternatieve wereldje bij op, dat er ook wat van kan om luidkeels van de daken te schreeuwen dat nu definitief en voor altijd het summum van gezondheid gevonden is in de vorm van superfoods, het bloedgroependieet, macrobiotiek. GI en wat er nog meer marktwaarde heeft. De waarheid ligt volgens mij in het midden en dat betekent dat er meerdere keuzes mogelijk zijn die andere keuzes niet meteen hoeven uit te sluiten. Gelukkig maar, want mensen verschillen van elkaar in opvattingen en in constitutie. Ik koop mijn voedingsmiddelen graag in de natuurvoedingswinkel maar om daar alles te kopen ben ik niet kapitaalkrachtig genoeg. Behalve daar kun je me dus ook bij de Aldi of de Lidl aantreffen. Niet met ontbloot bovenlijf rennend in het park, hoewel ik vind dat er wat te zeggen valt voor paleoprincipes. Maar ook voor de manier waarop onze (over)grootouders leefden. Dat we er goed aan zouden doen om wat meer natuurlijk voedsel op ons bordje te deponeren ten koste van fabrieksvoer staat voor mij als een paal boven water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik snap nu in ieder geval dat ik toch echt wel vetten nodig heb om gezond te blijven(of eigenlijk:weer gezond te worden)

Andere antwoorden (2)

Een gram vet levert 9 kilocalorieën, dus alle producten een hoog percentage vet leveren relatief veel kilocalorieën.

Wat suggesties om meer (gezonde) vetten binnen te krijgen:
- Eet iedere dag wat rauwkost met een sausje op basis van (olijf)olie.
- Eet tussendoor wat noten, pinda's of bijvoorbeeld zonnebloempitten.
- Neem iedere dag een eetlepel tarwekiemolie (rijk aan vit. E)
- Smeer pindakaas, kaas (met een beetje roomboter) of paté op je brood i.p.v. bijvoorbeeld jam of appelstroop.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
pindakaas, kaas en roomboter bevatten geen gezonde, onverzadigde vetten... beter lijkt me vette vis; bijvoorbeeld haring of (als de salmonella-uitbraak weer voorbij is) zalm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen idee of pindakaas nou wel of niet goede vetten bevat maar in het ziekenhuis zaten ze me wel steeds te pushen om pindakaas te eten op brood omdat het heel gezond is.
Bedankt voor je antwoord.
Ritsuka
11 jaar geleden
Pindakaas bevat gezonde vetten, als je maar de soort neemt waar geen geharde vetten in zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pindakaas, boter en kaas bevatten stuk voor stuk vetten die de gezondheid absoluut niet schaden, tenminste als de industrie ervan afblijft met zijn vette kluiven. Sterker, er zijn aanwijzingen dat verzadigde vetten de gezondheid bevorderen in vergelijking tot margarines die rijk zijn aan meervoudig onverzadigde vetzuren en dat is wel zeker als die transvetten bevatten. Zelfde verhaal gaat op voor vette vis, die rijk aan omega 3 is. Die zijn niet, zoals vaak beweerd wordt, extra goed voor je gezondheid maar passen gewoon in een gezond voedingspatroon. Al die fanfare blijkt overdreven te zijn.
Onverzadigd vet komt veel voor in plantaardige producten:

plantaardige olie, zoals olijf-, soja- of zonnebloemolie
noten
vette vis, zoals zalm of makreel

Eet geen slechte transvetten.
Transvet ontstaat door chemische bewerking van (onverzadigde) vetten in de fabriek.
Transvet zit vaak verborgen in:

koek en gebak
snacks