Welke halvarine is aan te bevelen als je cholesterol te hoog is ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen. http://www.leefbewust.com/2012/nieuws/margarine.html Gebruik liever (weinig) echte roomboter.
Eventueel kokosolie. (met of zonder kokossmaak)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Jackd: ik ben het in dit geval met je eens en ook met veel van wat Ron Fonteine schrijft maar niet met alles. Vaak ontbreekt de wetenschappelijke onderbouwing en soms klopt het domweg niet. Waarom voorzichtig met boter? Toch een beetje bang voor enge verzadigde vetzuren? :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn toch in het verleden problemen geweest met Becel? Wat was er mee? Of was dat een fabeltje?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Af en toe zouden er inderdaad wat meer bronnen mogen zijn, echter in dit stuk bronnen genoeg. En bang voor verzadigd vet, juist niet, kijk maar naar de alternatieven, roomboter en kokosolie, dat zijn juist (hele goeie) verzadigde vetten. (ik ben trouwens benieuwd naar echte onwaarheden op die website, want ik heb er nog geen kunnen ontdekken, natuurlijk is er wel vaak en verschil van inzicht, dan is het maar net van welk onderzoek je uit gaat)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@hdeknijf: Becel is nogal eens veranderd qua samenstelling. Ooit op doktersrecept verkrijgbaar bij de apotheek was het een linolzuurbom en tot overmaat van ramp ook nog rijk aan transvetzuren. We kunnen rustig constateren dat door het gebruik van Becel een aantal mensen voortijdig is overleden. Margarines met plantensterolen staan momenteel onder kritiek. Er kan wel bewezen zijn dat ze het cholesterol verlagen maar dat betekent nog niet dat ze de gezondheid ten goede komen. Er zijn aanwijzingen dat het tegendeel waar is.
@Jackd: je hebt gelijk, hoewel zowel boter als kokosolie ook weer niet geheel bestaan uit verzadigd vet. Wat Ron Fonteine betreft: hij geeft 1:1 door wat de anti-msg- en anti-aspartaamlobby beweert, terwijl onderbouwing ver te zoeken is of met gemak gefileerd kan worden. Een poosje geleden schaarde hij zich achter de bevindingen van vader en zoon Campbell in hun boek 'The China Study' over de uitermate slechte eigenschappen voor onze gezondheid van vlees. Neem ik hem niet eens zo kwalijk maar wederom ontbrak de wetenschappelijke grond. Ik lees overigens niet alles wat hij schrijft en doorsluist want er zitten maar 24 uur in een etmaal...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt een punt hoor, hoewel ik de voorbeelden die je geeft ook als verschil in inzicht zou kunnen zien.
Het probleem is dat in zijn dag ook maar 24 uur zit. Wat betreft MSG: daar heb ik ruim 5 jaar en waarschijnlijk al langer flink last van gehad, dankzij mensen als Rob ben ik klachtenvrij en zit ik niet aan de medicijnen, want een arts had het al over PDS. Ik lees niet zoveel meer van hem, ben overgestapt naar Weston Price. Geheel natuurlijk, dan hoef je ook niet zoveel te lezen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Weston_Price
Aanrader: zijn boek uit 1939. (is vertaald in het NL, de Engelse versie is ergens gratis te downloaden)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Jackd: ik heb inmiddels geleerd om individuele ervaringen te respecteren. Punt is dat ze in wetenschappelijk opzicht van nul en generlei waarde zijn. Dat doet niets af aan jouw ervaringen maar je kunt ze niet optellen met die van anderen om er wetenschappelijk bewijs van te maken. Ik denk dat jij wel begrijpt wat ik bedoel. Voor Weston A. Price heb ik een groot respect. Die man was zijn tijd ver vooruit door legio vraagtekens te zetten bij industriële ontwikkelingen op voedselgebied. Je moet een beetje begrip hebben voor zijn opmerkingen over primitieve mensen en dergelijke in het kader van de tijd waarin hij leefde maar 'Voeding en fysieke degeneratie' is een prachtig document over paleo avant la lettre, ietwat tekort door de bocht. Ik heb het een halfjaar geleden als cadeau voor mezelf uitgekozen met een stapeltje boekenbonnen. Ik moest dat boek gewoon hebben en ik heb geen moment spijt gehad van de aanschaf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begon dat stukje over MSG juist te schrijven om aan te geven die ik niet objectief ben, kwam er wat anders te staan. Ik ben het dus met je eens, maar ik ken ondertussen meer gevallen van msg overgevoeligheid.
Dan kan de wetenschap verder zeggen wat het wilt, de praktijk is mij meer waard. Hoe groot is die kans, jij hebt dat boek een maand eerder gelezen dan ik.
Racisme was ik die tijd inderdaad niet echt een probleem, als je dat weet dat drukt ie zich zeer netjes uit. Voorlopig ben ik zeer positief over rauwe melk en de kefir daarvan, natuurlijk grasgevoerd en het vlees is heel lekker. (niet alleen door dat boek ermee begonnen) Weston Price is trouwens niet wat we nu onder paleo verstaan. (vooral voor de andere lezers) Want wel melk en wel bepaalde granen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mij ook, moet ik eerlijk zeggen, maar houvast ontleen je nu eenmaal aan de wetenschap. Noem het dubbel inzicht. Een collega van me heeft een melkboerderij, samen met haar man. Ze geeft haar kinderen uit overtuiging rauwe melk en komt nauwelijks gezondheidsproblemen tegen waar kinderen van dezelfde leeftijd veel meer mee te kampen hebben. Toch interessant. En nee, Weston A. Price is niet hetzelfde als paleo maar meer een combinatie van paleo en landbouw voor het industriële tijdperk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik de wetenschap had gevolgd dan had ik het beste aan de antidepressiva kunnen gaan voor mijn darmen. (geen grap) Ik ben voor wetenschap, maar ik denk tegelijkertijd dat wetenschap zwaar misbruikt wordt en daar ga ik zover in dat wetenschap op het moment op voedings- en geneeskundegebied meer kwaad dan goed doet.
(neem voor het gemak de vraag over halvarine als voorbeeld)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We zijn het met elkaar eens, Jackd, waarbij ik de wetenschap op zich een neutraal gegeven vind. Het gaat om het gebruik en misbruik ervan. Langzamerhand heb ik de werkwijze van de voedingsindustrie wel door. Het is een maffiabende die instellingen als het Voedingscentrum geïnfiltreerd heeft. Daardoor kan ik waardering opbrengen voor wat Foodwatch doet. De geneesmiddelenindustrie is zo mogelijk nog slechter. Iets van 90% van de opbrengsten wordt niet in onderzoek en ontwikkeling gestoken maar in marketing.

Het beste antwoord

Geen enkele. Een hoog cholesterol wordt meestal veroorzaakt door ontstekingsprocessen. Eén van de oorzaken van die ontstekingen is een overmaat aan goedkope plantaardige olie, waar margarine en dus ook halvarine van wordt gemaakt. Voor je gezondheid zijn volwaardige voedingsproducten, zoals verse groenten, volkoren producten en zeker ook volwaardige vetten nodig, zoals ze in de natuur voorkomen. Boter en stabiele oliesoorten, zoals olijfolie en kokosolie, zijn veel beter voor je gezondheid dan producten op basis van zonnebloem-, mais- of sojaolie.

Er bestaan dure cholesterolverlagende margarines en halvarines met extra plantensterolen maar het effect daarvan is omstreden. Ze verlagen weliswaar het bloedcholesterol maar er zijn eerder aanwijzingen dat deze producten, feitelijk medicijnen en geen voedsel, de gezondheid schaden dan dat je er beter van wordt.

Ik spreek bewust niet van TE hoog cholesterol omdat het lichaam bepaalt hoeveel cholesterol er nodig is om een grote diversiteit aan lichaamsprocessen op gang te houden. Net als lichaamstemperatuur is je cholesterolniveau een indicator voor die processen. Geen van beide moet je verlagen, in ieder geval niet zonder te kijken naar die achterliggende processen. Cholesterol is geen ziekte maar een vitale stof. Zonder cholesterol kunnen we niet leven.

Bijgaand de link naar een artikel hierover in Medisch Contact.

Toegevoegd na 40 minuten:
Voor de volledigheid: er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat cholesterolverlaging de gezondheid ten goede komt of de levensduur verlengt. Er is wel aangetoond dat statines de kans op een hartziekte iets vermindert maar minimaal en bij slechts een beperkt aantal slikkers, hoogstwaarschijnlijk door het ontstekingsremmende effect.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi antwoord + 1 halvarine kan je gelijk in de prullenbak gooien dat was ooit een mooi verkoop praatje. Cholesterol zoals HDL is hoe hoger hoe beter. Dus de vraag aan de vraagteller is wat is je totale waarde cholesterol? En waarom zou je het willen verlagen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er meer toevoer naar zieke organen nodig is dan stijgt het LDL. Logisch, en die moet je dus ook niet afremmen als je gezondheid je lief is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet inmiddels voldoende en wil iedereen bedanken voor zijn/haar reactie.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
dit is complete onzin boter en kokosolie staan stijf van de verzadigde vetten, heel slecht voor hart en bloedvaten; becel proactive is eigenlijk een medicijn en zou als zodanig behandeld moeten worden; gewoon schijf van 5 volgen is nog steeds de beste oplossing; alles met mate

Andere antwoorden (1)

Halvarine met plantensterolen.

Bijvoorbeeld:
Becel pro-activ Calorie Light
Dat is een product met 23% vet en toegevoegd plantensterol en vitamines en bevat plantaardige olie waarvan 50% linol- en linoleenzuur.

Maar andere merken hebben dat tegenwoordig ook.
Moet je even in de supermarkt kijken naar cholesterol-verlagend of : bevat plantensterolen.

Gebruik van producten met plantensterolen kan het cholesterolgehalte in het bloed verlagen. Dit is in meer dan 45 wetenschappelijke onderzoeken aangetoond.

Plantensterolen of- stanolen zijn vetachtige stoffen in planten met ongeveer dezelfde chemische structuur als cholesterol. Ze komen voor in plantaardige oliën, noten en granen

http://www.voorlichtingmvo.nl/219/plantensterolen-en-gezondheid

Toegevoegd na 1 minuut:
Een ander merk is bijvoorbeeld
Benecol, eveneens een halvarine.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kort gezegd: Halvarines werken niet, ook plantensterolen zijn uiterst dubieus