Mijn lichaam doet er maar 5 uur over om een stevige maaltijd te verteren, is dat niet veelste snel ?

Het is misschien een wat vreemd verhaal, maar, ik heb vanmiddag om half vier een stevige maaltijd op, een (grote) roti rol, een broodje kip kerrie en een bara. (Oftewel, heel veel kip, aardappel, bonen, een broodje, een vette soort van oliebol, kerrie saus en pindasaus)

Nou eet ik niet heel vaak heel kruidig/pittig dus ik merk gelijk wanneer het er wer uit komt, als je begrijpt wat ik bedoel.
Vijf uur later kwam het er dus ook weer uit terwijl ik overal op internet lees dat het minimaal 24 uur duurt om een maaltijd te verteren en kan nog zelfs 48 uur duren ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij kwam het er niet herkenbaar uit zeg maar :P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je goed leest zeg ik dat, ik zeg namelijk dat ik normaal niet pittig eet en het daaraan merkte, ALS JE BEGRIJPT WAT IK BEDOEL... ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt;-) Maar het kan natuurlijk wel zo zijn dat een pittige gekruide maaltijd je darmen stimuleert waardoor er het een en ander uit komt. Maar dat hoeft dus niet die betreffende maaltijd te zijn, maar kan de maaltijd daarvoor zijn. Wil je weten hoelang het bij jou normaal gesproken duurt, eet dan een keer mais bij een maaltijd. Dit verteert niet (of nauwelijks), waardoor de maiskorreltjes herkenbaar zijn in de ontlasting. Je kan ook nog een keer testen wat er gebeurt als je na de maaltijd met mais, een pittig gekruide maaltijd eet.

Het beste antwoord

Een hele maaltijd wordt niet in 1 keert helemaal verwerkt. Zo zijn er verschillende voedingsmiddelen met verschillende 'verwerkings tijden', je hebt zwaar en licht verteerbaar eten.
In je maag wordt je maaltijd in kleinere 'porties' verdeelt. Zo kan het gebeuren dat deel één van je maaltijd al eerder buiten is. Voordat de hele maaltijd verteerd is kan je uren verder zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou kunnen alleen de reden dat ik het opmerk is dat ik benieuwd was hoe snel mijn vertering is, ik ben namelijk totaal niet dik maar wat ik eet en hoeveel, als je dat bekijkt dan zou ik volgens mij allang tonnetje rond moeten zijn maar ik kom geen gram aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kom geen gram aan, en, ik heb altijd honger :P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je je zorgen maakt over je spijsvertering kan je natuurlijk altijd langs je huisarts.
Hoe oud ben je? Ben zelf moeder van drie zoons die ook altijd kunnen eten zonder aan te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoeveel je aankomt, of niet in jouw geval, van eten wordt niet alleen bepaald door het tempo van je spijsvertering. Je leeftijd, hoeveel beweeg je op een dag maar ook erfelijke aanleg hebben daar allemaal invloed op.
Je kan in zijn algemeenheid stellen dat als jij je goed voelt en je ontlasting patroon niet sterk afwijkt van wat voor jou normaal is, jouw stofwisseling normaal is.