Is het slim om shakes en poeder te gebruiken bij fitnessen?

Ik fitness bij elkaar zon 4 jaar met tussendoor onderbrekingen van waterpolo. In die tijd ben ik hooguit 15 kilo meer gaan tillen. Wil natuurlijk meer spieren en dat dmv poeder. Zijn hier risico's aan verbonden wat betreft gezondheid?
En hoe moet ik dat gebruiken? Elke dag? Alleen op traindagen etc etc.
Dank u!

11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik neem aan dat je met shakes het gebruik van eiwit (doorgaans whey) bedoelt. Over het (nut van) het gebruik van extra whey eiwit zijn de meningen verdeeld. Sommige studies laten een positief effect op de spiergroei zien, terwijl andere studies geen effect vinden. Dit is ook afhankelijk van de hoeveelheid eiwit die je al door je voeding binnenkrijgt.

Het gebruik van whey is relatief veilig en goedkoop, dus je kunt het eens proberen. Vooral op trainingsdagen waarbij je weinig eiwit nuttigt kan het misschien wel verschil maken.

Op de verpakking staat hoeveel je kunt gebruiken, dit is gemiddeld zo'n 10-30 gram per dag.

Succes met trainen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Shakes kunnen altijd. Alleen is het beter om je eiwitten uit GOED voedsel te halen, 6 maaltijden op een dag verdeeld met de juiste samenstelling van eiwitten / vetten en dergelijke zijn 100x beter dan welke shake dan ook. Veel trainen, goed eten, goed rusten.