Is citroensap degelijk schimmeldodend, antibacterieel en antiviraal?

Ik verdun de laatste dagen elke ochtend 25ml citroensap uit concentraat samen met extra water en drink het dan op, maar zijn er wetenschappelijke studies gedaan over citroensap waarvan het bekend is dat het schimmeldodend, antibacterieel en/of antiviraal werkt?

Weet iemand dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.9K
Ritsuka
11 jaar geleden
Naar mijn weten niet. Lijkt mij eerder slecht voor het glazuur van je tanden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, dit heeft geen enkel effect, behalve dat je er een beetje vit.c mee binnen krijgt. Er zit geen speciale werking in citroensap. Je maagzuur is vele malen zuurder. Eenmaal doorgeslikt merkt je lichaam er niks bijzonders van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kom je op het idee dat je iets antibacterieels zou willen slikken? Het ALLERLAATSTE wat je wil, is dat je al je darmflora dood maakt met een of ander antibacterieel goedje. Je zou niet eens meer in staat zijn om voedingsstoffen op te nemen als je darmbacteriën je niet zouden helpen.

Het beste antwoord

Eerst moet je duidelijk voor ogen hebben wat je wil bereiken, en ook belangrijk wat je bedoelt met "schimmeldodend, antibacterieel en/of antiviraal".

Citroensap heeft een zeer laag pH (in makkelijke termen: "het is heel zuur", hoewel dat vanuit een scheikundig oogpunt niet helemaal juist is, maar voor dit uitleg volstaat)
De meeste bacteriën en schimmels (over virussen meer later) hebben een optimum pH om te groeien, en ook een range van pH waarbuiten ze niet meer groeien. Let op: ze groeien niet, of groeien langzaam, maar ze gaan ook niet dood! Dat noemt men een bacteriostatisch effect. Op den duur zal dus een glaasje met pure citroensap zelfs in de koelkast toch wel bederven, zeer waarschijnlijk door schimmelgroei, omdat schimmels beter kunnen tegen een extreem laag pH.
Het effect op virussen is totaal anders. Virussen kunnen zich niet vermenigvuldigen buiten een levende cel. Je spreekt dus niet over het "doden van virussen" maar over het "inactiveren van virussen". Sommige soorten virus kunnen geïnactiveerd worden door een laag pH (b.v. norovirus, griepvirus of mond-en-klauwzeer), terwijl anderen dat prima kunnen overleven (b.v. de rabiës virus)
Maar vergis je niet! Het effect van pH op bacteriën, schimmels en virussen treedt op alleen en uitsluitend bij rechtstreeks, langdurig contact van het micro-organisme met (in dit geval) het citroensap. Als je citroensap drinkt, komt dit gewoon in je maag, en heeft dat geen groter effect dan de zuur die je eigen maag produceert.
Eenmaal voorbij je darmen is er geen effect van de citroensap op de flora in je darmen. Sterker nog: dat wil je ook niet, want de bacteriën in je darmen (behalve als je ziek bent, uiteraard) heb je nodig om gezond te blijven.

Dus het effect van citroensap buiten je lichaam en in je lichaam is totaal anders, en in het tweede geval wat afdoding of inactivatie van micro-organismen betreft, van geen enkele betekenis.
Een andere zaak is dat citroensap een uitstekende bron is van vitamine C, en dat is op zich prima. De vraag is of vitamine C écht zo goed is tegen verkoudheid als iedereen denkt. Die legende baseert zich op een uitspraak van Linus Pauling (2 keer winnaar van een Nobel prijs) die daarna nooit meer met onbetwist wetenschappelijk bewijs is bevestigd.
Verder is citroensap erg onvriendelijk voor je tandglazuur, dus ik zou direct daarna mijn tanden poetsen. En denk ook aan je maag: een beetje vast voedsel erbij is zeker aan te raden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
dikke plus!
ik meende alleen dat je na het drinken van iets zuurs juist niet meteen je tanden moet poetsen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeer goed onderbouwd, echt heel erg bedankt... Een totaal ander vraag; Hoe zit het dan met de opname van vetten/vetzuren? Heeft citroen(sap) hier een invloed op? Want er wordt ook wel eens beweerd dat je makkelijk vet kunt verliezen met citroensap klopt dit? Zo ja, hoe zit dat dan precies in elkaar? Enig idee?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@rieneke
Ja, dat hoor je idd, maar het klopt niet echt. Tandpasta bevat juist stoffen die de zuurte van citroen (of van welk ander voedsel dan ook) neutraliseren. @lionel
Dat is een hardnekkige legende die nergens op gebaseerd is. Evenmin als de verkooppraatjes over producten van ananas die het vet doen oplossen.
In ananas zit een bepaalde enzym genaamd bromelaïne die de eiwitten helpt verteren. Dit kan helpen bij mensen die last hebben van een trage spijsvertering (en niet eens bij iedereen), maar heeft geen directe invloed op de vertering, de opname of de verbranding van vet.
Ritsuka
11 jaar geleden
Top antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
thnx ritsuka!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog een laatste vraag aan Gabi; ik denk dat je gelijk hebt over het tandenpoetsen na het consumeren van citroensap, maar ik hoor ook regelmatig dat je dat niet "direct erna" mag doen, je zou een half uurtje ofzo moeten wachten, klopt dit? Zo ja, wat zit daar achter dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt af van wat je verstaat onder "direct erna". Als je je mond volstopt met zand en "direct erna" je tanden poetst, dan zal je je tandglazuur flink beschadigen, omdat je mond nog vol staat met zandkorrels. Als je je tanden poetst 30 seconden na het drinken van citroensap, dan is je mond nog helemaal vol citroenzuur, en is maar de vraag of de tandpasta al die zuren kan neutraliseren. Als je dat af en toe doet, dan kan dit helpen je tanden iets witter te maken, maar als je dit herhaaldelijk doet, dan krijg je toch schade aan de glazuur. Onder normale omstandigheden produceert je mond, zeker na het drinken van een zure drank, of eten van een rauwkost met veel azijn, een flinke hoeveelheid speeksel die bedoeld is om deze zuren te neutraliseren. Binnen een paar minuten is de zuur van het citroensap grotendeels doorgeslikt of geneutraliseerd met je speeksel.
Dat beetje citroenzuur dat aan je tanden en slijmvliezen blijft hangen kan je dan het beste meteen wegpoetsen. Tandpasta, zoals ik eerder aangaf, bevat bicarbonaat dat prima in staat is om dat laatste restje citroenzuur te neutraliseren. Hetzelfde geldt voor frisdrank in een nog grotere mate: frisdrank bevat naast citroenzuur (E330), ook vaak fosforzuur (E338) en natuurlijk ook koolzuur en suikers. De perfecte combinatie om je tanden snel te laten bederven!
Vandaar dat na het drinken van frisdrank het belangrijk is om de tanden te poetsen, of desnoods iets anders eten, om te zorgen dat de productie van speeksel op gang komt en je tanden niet onnodig lang blootgesteld worden aan de combinatie van zuren en suikers die de bacteriën extra hard laten groeien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nogmaals Gabi, heel erg bedankt voor je goeie antwoorden, ik stel het op prijs :) Groetjes en +10