Welk van deze 2 sappen is gezonder: Cranberrysap of Granaatappelsap?

Ik weet dat ze beiden wel gezond zijn maar stel als je enkel de keuze had om één van deze 2 te mogen drinken, welk van deze 2 zou je dan drinken en waarom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gezond voor wat? Iets alleen is nooit gezond, het is een totaal voedingspakket wat gezond of ongezond is.

Het beste antwoord

Cranberrysap is goed voor je blaas, het remt de ontwikkeling van blaasontstekingen en voorkomt ze voor een groot deel ook. Als je er al een hebt wordt het minder.

Granaatappelsap is goed voor je immuunsysteem en remt de vorming van vetzuren.
Hier staan nog meer voordelen van granaatappelsap: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/73984-granaatappels-zijn-super-gezond.html

Maar als ik zou moeten kiezen zou ik kiezen voor granaatappelsap (in combinatie met framboos van het merk healthy people) gewoon omdat ik die lekkerder vind. Cranberry smaakt een beetje bitter.

Toegevoegd na 1 minuut:
En om je vraag te beantwoorden, granaatappelsap heeft volgens de site meer voordelen voor de gezondheid, dus is die kennelijk gezonder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Granaatappelsap is gezonder dan cranberrysap.

In het meinummer van Medisch Dossier vertelt Joanna Evans over de indrukwekkende onderzoeksresultaten met granaatappelsap. Het is nog te vroeg om te stellen dat het sap bepaalde ziekten kan voorkomen of behandelen, maar de resultaten doen vermoeden dat dit drankje in de toekomst wellicht hulp kan bieden bij de behandeling van veel ziekten van onze tijd.

Het aanwijsbaar gunstige effect van granaatappelsap wordt grotendeels toegeschreven aan de antioxidante werking, voornamelijk door de hoge concentratie polyfenolen hierin. Het sap in zijn totaliteit heeft een hoger gehalte hiervan en een sterkere antioxidante werking dan andere gangbare vruchtensappen − zoals sinaasappel-, appel-, ananas-, grapefruit-, rodedruiven- en cranberrysap.

Onderzoek
In recent laboratoriumonderzoek is aangetoond dat granaatappelsap en bestanddelen daarvan krachtige eigenschappen tegen kanker bezitten. Manuela Martins-Green, hoogleraar celbiologie ontdekte een aantal stoffen daarin − fenylpropanoïden, hydroxybenzoëzuren en geconjugeerde vetzuren − die de groei van kankercellen belemmeren.

Eerder onderzoek liet al zien dat granaatappelsap de celgroei bij borstkanker, darmkanker en longkanker kan remmen. Bestanddelen uit het granaatappelsap bleken effectief te zijn tegen de vorming van nieuwe bloedvaten die maken dat tumoren kunnen groeien en uitzaaien.

De belangrijkste vraag is echter of de granaatappel zich ook heeft bewezen in klinisch onderzoek. Tot dusver bestaat er maar één onderzoek onder kankerpatiënten, maar de uitkomsten zijn veelbelovend. Meer onderzoek is nog gaande, om vast te stellen of deze eerste bevindingen in gerandomiseerd dubbelblind placebogecontroleerd onderzoek zullen worden bevestigd.

Hartziekten
Naast dit effect tegen kanker lijkt granaatappelsap ook te beschermen tegen hartziekten, waardoor het heilzaam kan zijn voor hartpatiënten. Het drinken van dit sap kan tot een verlaging van de systolische bloeddruk leiden en de oxidatie van cholesterol verlagen. Volgens de onderzoekers ligt dit aan de krachtige antioxidante eigenschappen van de polyfenolverbindingen in dit sap7. Om te bepalen of het drinken van granaatappelsap hartziekte bij gezonde mensen kan voorkomen is echter meer onderzoek nodig.

De ziekte van Alzheimer
Een studie uit Californië bevat aanwijzingen dat granaatappelsap alzheimer zou kunnen tegengaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://weeswaakzaam.com/granaatappelsap-als-toverdrankje-tegen-al-uw-kwalen/