Is zilvervliesrijst of aardappelen licht verteerbaar?

Vraag 1) Weet iemand welk van deze 2 voedingsmiddelen licht(er) verteerbaar is?

Vraag 2) Welk van deze 2 bevat meer vitaminen?

Vraag 3) Welk van deze 2 wordt in het algemeen gezonder beschouwd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.1K

Het beste antwoord

Het antwoord van Amadea hierboven is on grote lijnen prima (van mij kreeg ze een +), maar het geheel is wat complexer.

Het scheelt bijna niets in de hoeveelheid vitamines tussen een gekookte aardappel en zilvervliesrijst. Het ene voedsel heeft iets meer van de ene soort vitamine en minder van een ander vitamientje. Per saldo zijn ze allebei een redelijk goede bron van vitamines.
Aangeraden is om de aardappel in de schil te koken, en de rijst in afgemeten water, anders verlies je heel veel voedingsstoffen (en smaak!) in het afgietwater, en dat is ontzettend jammer.

Maar er zijn ook andere aspecten die belangrijk zijn, zoals b.v. de hoeveelheid en de kwaliteit van het eiwit dat voedsel oplevert. Rijst bevat veel meer eiwit (bijna 4 keer zo veel), en dat eiwit is ook van hogere kwaliteit dan dat van aardappel.

Zilvervliesrijst levert ook meer vezels, iets meer mineralen, en minder koolhydraten.
Met name vanwege de hogere hoeveelheid vitamines en vezels is zilvervliesrijst iets minder makkelijk verteerbaar.

Dus samenvattend, en concreet antwoord op je vraag:
1) Aardappel
2) Gelijk spel
3) Zilvervliesrijst

Voor de exacte waarden check even de link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Aardappelen worden gemakkelijker verteerd dan zilvervliesrijst. Over het algemeen wordt de bruine rijst als gezonder beschouwd. Maar wat betreft de hoeveelheid vitamines zal het niet veel verschillen. Vooral verse aardappels die in de schil gekookt zijn bevatten veel vitamines.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord Amadea! +