Kan ik verhoogde cholesterol hebben als ik alleen maar groente en fruit eet?

Ik heb verhoogde cholseterol. Nu wil ik dit verlagen zonder medicijnen. Kan dat met alleen maar aanpassing van de voeding? Alleen maar groente en fruit eten en alle dierlijke producten (voor 100%) schrappen uit het dieet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is volgens mij niet zo erg gezond.
En of je het gaat volhouden, is een tweede vraag.
Het is erg zwaar om enkel te leven op groente en fruit, volgens mij zelfs onmogelijk omdat je ook vet nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommige mensen hebben een aangeboren verhoogd cholesterol. Dan helpt het niet om de voeding aan te passen.
Komt het wel door de voeding, dan is uitsluitend groente en fruit eten niet vol te houden. Er worden dan inderdaad andere noodzakelijke voedingsstoffen gemist.
Probeer in ieder geval de verkeerde vetten (harde vetten zoals roomboter, frituurvet) te vermijden.

Het beste antwoord

Dat is niet helemaal waarschijnlijk. Echter, er is geen wetenschappelijk bewijs dat een verhoogd cholesterol hart- en vaatziekten veroorzaakt. Die komen namelijk net zo goed voor bij 'gezonde' cholesterolwaarden, zoals die doorgaans gehanteerd worden. Iets anders is een erfelijk verhoogd cholesterol maar dan nog zijn het niet de hart- en vaatziekten die de directe gezondheidsrisico's veroorzaken.

Het niet eten van dierlijk voedsel kan een gezonde keuze zijn. Doe je dat heel strikt, dan moet je rekening houden met tekorten omdat sommige vitamines niet of nauwelijks in plantaardig voedsel voorkomen. Eten zonder vet moet je zeker niet doen omdat dit zeer slecht is voor je gezondheid. Je vetgebruik beperken tot alleen maar onverzadigd vet is dat ook.

Vet heeft een uitermate onterecht ongezondheidsimago. Je hebt er niet veel van nodig maar ook de verguisde, meestal dierlijke verzadigde vetten zijn absoluut niet slecht voor je gezondheid. Waarom zou je lichaamsvet anders voor 100% uit verzadigd vet bestaan? Integendeel, juist die linolzuurpropaganda van Becel en dergelijke voedselproducten heeft voor veel cardiovasculaire problemen gezorgd, zeker toen die Becel nog stijf stond (letterlijk) van de transvetten.

Last but not least zijn er aanwijzingen dat een te laag cholesterol eerder slecht voor je gezondheid is dan een te hoog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat ligt eraan. Heb je zoals ik familiaire hypercholesterolemie zul je aan de medicijnen moeten. Ook als je een erg verhoogd gehalte hebt. Op 15 jarige leeftijd had ik al een slecht cholesterol gehalte van 9,3, ik slik op het moment 3 pillen per dag voor de cholesterol. Ik zou naar het advies van de arts luisteren, die weet precies waar hij over praat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Trouwens, roken en de pil zorgen ook voor een verhoogd cholesterol, ook fastfood. Maar om nu alleen op groente en fruit te leven.. Houd je niet vol, gezond is het ook niet. Ga langs een dieetist voor een aangepast dieet, die weet wat goed is en wat niet.
Door geen dierlijke producten te eten, krijg je inderdaad geen cholesterol binnen via je voeding. Je lichaam maakt ook zelf cholesterol aan zonder cholesterol uit je voeding, maar de gemiddelde veganist (die dus niks dierlijks eet), heeft inderdaad een mooi laag cholesterol-level.
Maar of 100% plantaardig eten in jouw geval genoeg helpt, zal je aan je arts moeten vragen.

Daarnaast is het onverstandig en ook totaal niet nodig om alleen maar groente en fruit te eten, want ook in álle andere plantaardige voeding zit geen cholesterol. Dus je kan gewoon granen, peulvruchten, noten, zaden, sojaproducten, plantaardige vleesvervangers, etc. eten.
En dat zou ik maar doen ook, want met alleen groente en fruit eten is het praktisch onmogelijk om gezond te eten.
En gezond eten met een gevarieerd plantaardig dieet, aangevuld met een B12-supplement of verrijkte voeding (waaraan B12 is toegevoegd, zoals sommige vleesvervangers en sommige sojazuivel) is wel goed mogelijk.