Wat voor invloed heeft het tijdstip van een warme maaltijd voor invloed op de stofwisseling?

Dus of je warm eet tussen de middag, om 17uur of om 19uur. Wat is het verschil als je kijkt naar de stofwisseling van het lichaam?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
11 jaar geleden
ik denk dat de portie grootte, de samenstelling van de maaltijd en hoeveel kcal je in totaal nodig hebt op een dag meer invloed heeft dan het tijdstip.
Ritsuka
11 jaar geleden
maar dit weet ik niet zeker, vandaar als reactie.
Elke 2-3 uur iets eten is goed voor je stofwisseling (voelt voor mij in elk geval het prettigst), en het wisselt bij mij of het warm of koud is. Ik merk qua hongergevoel niet veel verschil.

Antwoorden (3)

Geen, de inname van voedsel is hetzelfde, al die calorieen moeten opgenomen worden, of dat nu brood of aardappelen zijn.
Het enige wat ik kan bedenken is dat als je al om 5 uur eet, je tegen dat je naar bed gaat trek kunt krijgen en dan de koelkast nog even leegsnaait.
11 jaar geleden
Het beste is eigenlijk tussen de middag warm eten, omdat je lichaam dan langer de tijd krijgt om het voedsel te verteren, dus minder kans (door meer beweging overdag) om het eten in vetten om te zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dat is gewoon een fabeltje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik kan me er daar toch wel in vinden hoor - heb je bewijs dat het een fabeltje is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ben ik mee eens hjmch! + Ik voel me daar ook veel beter bij al gaat dat meestal niet. LOL
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bewijs jij maar dat het niet zo is hjmch, het maakt gewoon geen fluit uit wanneer je je kcal neemt zolang je maar net zoveel verbruikt als dat je eet/drinkt. Denk jij werkelijk dat als je meer kcal inneemt dan je verbruikt maar je eet je grootste maaltijd 's middags dat je dan niet aankomt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle, dat bedoel ik ook! Maar als je 'smiddags je kcal nuttigt, heb je meer tijd om ze te verbruiken. Tenzij je natuurlijk een nachtbaan hebt...dan kun je beter 's avonds eten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ik bedoel niet wat jij zegt. Stel dat je lichaam het omzet in vet dan wordt het de dag erna gewoon weer verbruikt. Het is gewoon niet zo dat als je je kcal op een bepaald deel van de dag neemt je dat minder of meer in vet omzet als je precies evenveel kcal verbruikt met bewegen. Het is dus niet zo dat als iemand elke dag precies 2000 kcal inneemt via eten en drinken en precies 2000 kcal verbruikt hij aan zal komen als hij die 2000 kcal 's avonds neemt en af zal vallen als hij ze 's ochtends neemt.
Als je om 17.00 uur warm eet verbrand je het eten nog omdat je nog meer in beweging bent.

Als je om 19.00 uur eet zal je minder verbranden als je activiteiten ook laag zijn, lekker op de bank tv kijken. Computeren enz. Waardoor je ook weer wat kilo's aan kan komen.

Ikzelf eet graag zo vroeg mogelijk: 17.00 -18.00 uur omdat ik dan alles nog verbrand.

Ik heb er zelfs last van dat ik niet in slaap kan komen als ik wel eens veel te laat om 20.00 uur nog eet. Dan lig ik wakker in mijn bed, totaal geen slaap energie genoeg. LOL
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat toch echt om het totaal aantal kcal per dag en niet wanneer je ze neemt, zelfs al wordt het opgeslagen, dan wordt het ook gewoon weer gebruikt als het nodig is.