Als je gewicht verliest zullen de stoffen het lichaam moeten verlaten. Gaat dat veelal via extra ontlasting of zweet je het uit?

Als je overgewicht hebt en af aan het vallen bent (en dus vet kwijt raakt) zullen die stoffen het lichaam moeten verlaten. Zal dat leiden tot meer bezoekjes aan het toilet of zweet je het uit o.i.d.?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
31.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je gaat lijnen, dan gebruikt je lichaam je stoffen in plaats van eten.
Dus je verbrand het.
Rest zal via idd zweet en en ontlasting
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Henk, leuke vraag en mooie antwoorden. Ik denk niet dat dit op jou van toepassing zal zijn, maar voor volledigheidshalve meld ik je dat een een vrouw ook gewicht verliest als ze haar baby zoogt en niet meer calorieën eet dan ze kwijtraakt. De stoffen verlaten het lichaam dan via de moedermelk. Dat is overigens niet goed voor de baby.

Het beste antwoord

Afvallen doe je door minder calorieën te eten dan je nodig hebt. Dat kan door minder te eten (minder calorieën innemen, hetzelfde aantal calorieën verbranden), maar dat is supermoeilijk. Het kan ook door meer te bewegen (hetzelfde aantal calorieën innemen, meer calorieën verbranden); dat is veel makkelijker, ook op andere vlakken gezonder, en op den duur zelfs leuk.

Maar goed, welke mogelijkheid je ook kiest: in beide gevallen verbrand je meer calorieën dan je inneemt.

Laten we vet eens vereenvoudigen tot simpele koolwaterstofmoleculen. Bij het verbranden daarvan ontstaan kooldioxide, die je uitademt, en water, dat op de normale manier het lichaam verlaat.

Met deze zware vereenvoudiging verlies je dus gewicht door het uitademen van kooldioxide en het afscheiden van water.

In werkelijkheid bestaan vetten uit meer dan alleen koolwaterstoffen. Daardoor zal de samenstelling van je urine en je ontlasting ook enigzins veranderen. Maar dat draagt nauwelijks bij aan het kwijtgeraakte gewicht - dat zit hem toch echt voornamelijk in de verbrandingsproducten, kooldioxide en water.

Toegevoegd na 2 minuten:

Overigens is dit heel goed vergelijkbaar met een rijdende auto.

Aan het begin van een lange rit is de brandstoftank vol, aan het eind van de rit is de tank leeg. Dat scheelt toch ruim 40 kg aan totaalgewicht van de auto (als je hem op een weegschaal zou zetten).

Waar blijven die kilo's?

Net als bij het lichaam zijn ook die kilo's voornamelijk verdwenen in de vorm van kooldioxide en water. En een klein deel is verdwenen in de vorm van roetdeeltjes, stikstofoxides en andere vervuilende stoffen - maar het leeuwendeel zit hem in kooldioxide en water.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ dit is zo'n antwoord dat ik niet had verwacht maar wel een prachtige toevoeging op het verhaal van momopoyolo is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor alle antwoorden (veel nuttige informatie voor mij en anderen die hier nog eens naar zoeken)!

Andere antwoorden (3)

De spijsvertering en de stofwisseling zijn samen een heel complexe machine.

Als je afvalt is het niet zo dat het vet op je buik of op je benen gaat oplossen en in de darmen verdwijnen om op die manier uitgepoept te worden.

Overtollig vet is opgeslagen in een periode dat je daar te veel van kreeg en te weinig deed om het te verbranden.
Als je dus flink gaat trainen dan gaat dat overtollig vet inderdaad gebruikt worden.
Om de energie van je training te voeden, als je het goed doet.
Gedurende de eerste 15-20 minuten van je training gebruikt je lichaam de opgeslagen koolhydraten als brandstof. Na deze periode gaat je lichaam over op het aanspreken van je vetreserves. Dit houdt in dat je minstens 20 minuten moet bewegen om je lichaam vet te laten verbranden.

Of je neemt door je voeding zo weinig vet, dat de vetreserves aangesproken worden om je dingen te kunnen doen.

Je hoeft dus niet vaker naar de wc.
De samenstelling van je ontlasting en urine zal wel veranderen, maar dat hoeft niet eens voor jou merkbaar te zijn.
Zweet bestaat uit water en mineralen en zouten.
Dat zijn geen afvalstoffen van het afvallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Hebt u het antwoord van cryofiel gelezen? Sluit perfect aan.
Het klinkt misschien vreemd, maar een belangrijk deel adem je uit, en een ander belangrijk deel plas je uit.

Een verbranding van vet is namelijk het verbranden van koolwaterstoffen, en die bestaan voor het grootste deel uit koolstof en waterstof.
De verbranding is een reactie met zuurstof, en de verbrandingsproducten zijn dan CO2 en H2O, oftewel koolzuurgas en water.
De CO2 adem je uit, en het water plas je uit.

Toegevoegd na 3 minuten:
en het water zweet en adem je natuurlijk ook uit, dat gaat niet alleen met plassen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Heee, we waren tegelijk aan het typen, en we hadden allebei precies hetzelfde idee!
Wellicht dat de vragensteller ook doelt op andere stoffen die vrijkomen, zoals zware metalen.
Afvallen betekent het overtollige vet verbranden, een proces waarbij veel zware metalen kunnen vrijkomen. De zware metalen en andere lichaamsvreemde stoffen worden vooral in vetweefsel opgeslagen. Als iemand gaat afvallen en juist vetcellen gaat verbranden, komen deze zware metalen vrij en weer in de bloedbaan.
D.m.v. enzymen, hydroxylering en het binden van de lichaamsvreemde stoffen aan andere stoffen, zorgt de lever ervoor dat we de vrijgekomen, schadelijke stoffen kunnen uitscheiden via de ontlasting.