Is (te)veel ontbijten slecht voor je?

Ik heb wel eens dagen dat ik s'ochtends naar mijn idee teveel eet, namelijk:

-1 glas water als begin
-tijdens het eten 2 bekers melk
-een banaan
-3 tot 4 broodjes
-redelijk vaak zo'n klein yoghurtdrankje (soort yakhult)

Ik ben een jongen van 20 jaar en doe momenteel niet aan sport vanwege een operatie aan mijn knie. Doordat ik aan het herstellen ben doe ik ook zittend werk, het is dus niet zo dat ik heel veel energie nodig heb voor mijn werk..

Af en toe valt dit ontbijt me prima en af en toe denk ik na een halfuur tot n uur dat dit toch wel even te veel was..

Nu is mijn vraag is teveel ontbijten slecht voor je?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (5)

De hoeveelheid voedsel die je vermeld is niet overdreven veel. Persoonlijk vind ik de hoeveelheid melk die je drinkt twijfelachtig maar dat komt omdat ik melk geen toegevoegde waarde aan ons voedingspatroon vind leveren.

Ieder mens is uniek, daarmee ook ons calorieverbruik. Of je genoeg voedsel tot je neemt is op jouw leeftijd waar te nemen door je regelmatig (1x per week) te wegen. Verlies je gewicht dan eet je te weinig, neemt je gewicht toe dan eet je teveel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
''omdat ik melk geen toegevoegde waarde aan ons voedingspatroon vind leveren.'' Dat vind jij, maar in melk zit calcium én kcal, dus het geeft energie, net zoals alle andere dingen, alleen is melk gewoon gezond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kort door de bocht? Melk is voedsel voor een kalf. een meer wetenschappelijke onderbouwing: http://www.afvallen-weblog.nl/melk-is-nergens-goed-voor-en-niet-gezond/ Volgens wetenschappers is melk helemaal niet gezond. Volgens de wetenschappers bestaat er een verband tussen melk en bepaalde soorten kanker. Melk bevordert botontkalking, heeft veel verkeerde vetten en bevat in verhouding veel calorieën. En de mens heeft van nature een intolerantie voor koemelk. Ook zorgt melk voor een slijmlaag op de ingewanden. Het drinken van melk kan klachten veroorzaken als: migraine, bronchitis, astma, huidproblemen, chronische verkoudheid, voorhoofdsholte ontsteking, artritis en allergieën.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rustig maar, ik drink geen melk. Je kunt ook best gelijk hebben hoor, geloof het graag. Maar de zin: Melk is voedsel voor de kalf, is kort door de bocht omdat voedsel voor een dier óók ons voedsel kan zijn. Kijk maar naar vele andere voeding ;) Verder gewoon goed antwoord hoor..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:) klopt: was kort door de bocht. Ik zal alleen mezelf voor te stellen hoe de mens ooit op het idee is gekomen om melk te gaan drinken in vroeger tijd: men zag een kalf bij een koe drinken en dacht: he..... goed idee....... of had die mens van toen een andere gedachte. Naaaahhhh
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hansppc: Je hebt een goed punt met je melk, maar er is een groot verschil tussen de bewerkte melk in de supermarkt en onbewerkte rauwe melk.
Nee hoor, dat is niet slecht zolang je het niet te vaak doet. Nu je een zittend bestaan hebt zou het wel invloed op je gewicht kunnen hebben. Maar dat sport je er over een tijdje wel weer van af. Toen ik op vakantie in Engeland was heb ik af en toe zo'n zwaar Brits ontbijt genomen. Met als gevolg dat ik de lunch over kon slaan. Het teveel aan calorieën verwerkte ik op zo'n manier toch goed. Als jij verder geen tussendoortjes neemt is het eigenlijk zelfs wel een uitstekend ontbijt voor een jonge actieve man.
Amadea
11 jaar geleden
Te veel ontbijten is alleen slecht voor je als je er echt last van hebt. Voor wat betreft de kcal: het is totaal onbelangrijk of je een groot ontbijt neemt of qua kcal een groot diner. Het gaat om de totale kcal die je inneemt per dag en hoeveel je daarvan verbruikt.

Als je nu beduidend minder doet dan vroeger en gelijk of meer bent gaan eten zul je in principe gaan aankomen ja.

Ik vind het geen schokkend ontbijt voor iemand van jouw leeftijd. Pubers eten soms wel een heel brood weg in de groeispurt, drie-vier boterhammen is niets. Ik ken zoveel mensen die 3 boterhammen eten, dat water is al onbelangrijk en een stukje fruit is alleen maar goed.

Je neemt wel erg veel zuivel zo, als je nog meer zuivelproducten neemt zou ik die verminderen, niet omdat je ontbijt te groot is maar je hoeft maar 2x een zuivelproduct per dag en ook daar is niet eens iedereen het mee eens.

Kijk eens hier wat je moet eten om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen (dat staat dus los van de kcal): http://www.voedingscentrum.nl/nl/hoeveel-mag-ik-per-dag-eten-.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, dat kan geen kwaad, mits je de rest van de dag evenwichtig eet en uiteindelijk niet teveel calorieën binnenkrijgt. Als je weinig beweegt heb je vanzelf minder nodig. Vanzelf minder eten bij een inactief bestaan is vaak niet makkelijk, omdat je lijf altijd alert is op honger en je gemakkelijk gewend raakt aan grote hoeveelheden voedsel / maar dat is iets uit de oertijd en die oertijd heeft geen rekening gehouden met kantoorbanen.

zoals ze in Engeland zeggen - breakfast like a king, lunch like a prince, dine like a pauper
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ontbijt is het belangrijkste maak van de dag!! Het is niet voor niets:
Ontbijten als een koning
Lunchen als een burger
Dineren als een zwerver

Als je verder goed op gewicht bent, je sport en je voelt je goed is het prima!!