mijn gewicht blijft ondanks dieet "steken" op 71 kg. : wat kan ik doen om terug af te vallen?

11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is je lengte?
Ritsuka
11 jaar geleden
Misschien handig om te vermelden wat je startgewicht was, je lengte en wat je eet op een dag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Had ik ook daarom
1.5mnd alli gebruikt om net door te komen.
liveisgreat
11 jaar geleden
@2candyflowers : wat is alli?
mijn lengte : 173 cm, startgewicht 78 kg. streefgewicht 65 kg. zoveel woog ik vorig jaar nl nog!
Mn dieet : vetarm eten, suiker vermijden, veel groenten (dus niks speciaals qua dieet) en vooral veel minder dan voorheen (ik at écht teveel de laatste tijd omwille van verschillende factoren).
Ritsuka
11 jaar geleden
Er is dus al 7 kg af, goed bezig!
Wat eet je nu precies op een dag? Het kan zijn dat je te weinig eet, of dat je nu precies genoeg eet voor je huidige gewicht. Wat doe je verder aan sporten? Vetarm eten is niet per se nodig, er zijn ook veel gezonde vetten. Het zijn eigenlijk alleen de geharde vetten en verzadigde vetten die je moet vermijden.
Suiker vermijden en veel groente is super!
Eet je wel genoeg koolhydraten in de vorm van volkoren producten? En genoeg eiwitten?
En stoppen met frisdrank en vruchtensap is ook een goed idee, als je dat nog niet had gedaan.
liveisgreat
11 jaar geleden
dat snap ik niet met die vetten. in olijfolie zit toch evenveel caloriën dan bv. in boter, hoe kan het dan dat je er minder dik van zou worden? (het is wel gezonder natuurlijk, dus ik neem het sowieso).
frisdrank en consoorten drink ik nooit, de laatste tijd wel af en toe es cola light als ik mn suikerbehoefte wil onderdukken (ik bedoel : 1 of 2 keer per week een glas of zoiets, dus zeker niet dagelijks).
Ritsuka
11 jaar geleden
Je lichaam heeft ook vetten nodig, dus je kunt ze niet helemaal weglaten.

Het beste antwoord

probeer koolhydraten te vermijden.
eet meerdere kleine maaltijden over de dag zoals fruit, wortel, komkommer en dergelijke.

Dit is onjuiste gezegd.
Het lichaam behaald voor minstens 50% zijn energie uit verschillende typen koolhydraten, je hersens en andere organen en spieren hebben koolhydraten (glucose) nodig om te functioneren, dus zero tolerantie koolhydraten dieet is dodelijk....

Echter ik geef wel gelijk in het feit dat bepaalde type koolhydraten ronduit zinloos zijn, zoals geraffineerde suikers in allerlei vormen.

Heb je al eens berekend wat jouw basale calorie behoefte is per dag dat je lichaam minimaal nodig heeft om in een gezonde balans te blijven?

Als je de basis weet, dan kan je gaan uitrekenen wat je lichaam per dag verbrand met je standaard beweging en werkzaamheden, en als je dan het netto waarde weet wat je eigenlijk nodig hebt, en dat vergelijkt met wat je eet per dag.

Heb je ook een eerlijk beeld van de werkelijkheid en wat het beste is voor je lichaam, de feit dat als je teveel eet dan je verbrand kom je aan, en eet je te weinig en dus beneden het minimale dan val je niks af want je stofwisseling is dan op spaarstand.

Daarom is de bovenstaande tip een goede start!

Succes

Gr Gaelwyn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
ik moet 1900 kcal eten om "normaal" op het gewicht te blijven. maar ik tracht nu 1200 te eten om af te vallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo, 1200 kcals is te weinig om af te vallen?
Ookal lijkt de stelling hoe minder hoe beter wel geloofwaardig. Jouw lichaam en die van ieder mens is heel zorgvuldig in overleven. Als je lichaam meer dan 500 kcals per dag te weinig krijgt dan het nodig heeft, gaat je stofwisseling en dus ook je vet verbranding op "non-actief" staan. En daarom val je niet meer af in vet of uberhaupt na een korte tijd. Alles wat je dan extra eet dan hetgeen je lichaam gewend is, zal aankomen helaas. De beste truc is dan langzaam een klein beetje kcals per week toevoegen zodat je wel binnen die 500 kcals onder je behoefte zone blijft, dan val je namelijk weer af. Gr Gaelwyn

Andere antwoorden (3)

allereerst controleren of je helemaal gezond bent (geen stofwisselingsproblemen en dergelijke).

en verder meer bewegen, gezond en gevarieerd eten.
vervang frisdrank door water.
probeer koolhydraten te vermijden.
eet meerdere kleine maaltijden over de dag zoals fruit, wortel, komkommer en dergelijke.

als je echt meer wilt afvallen en het lukt niet ondanks alle pogingen is contact met huisarts/dietiste opnemen verstandig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sporten zou kunnen, hoewel speiren ook massa geeft, dus je kan nog zoveel sporten. je wordt er ook zwaarder van. Dus zorg voor een goed begeleidde sportschool, die kunnen je goed adviseren waar je evt vet kunt verbranden zonder dat spiergewicht het overneemt. met bijv cardio...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even kijken hoe dat gewicht is ten opzichte van je lengte. Misschien zit je gewoon opeen goed gewicht, en vindt je lichaam het wel welletjes: genoeg is genoeg.
En dan doe je er niets aan, te weinig eten helpt niet, dan kom je hooguit in de jojo-fases
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Zou heel goed kunnen, dat dit gewoon jouw geschikte gewicht is.
liveisgreat
11 jaar geleden
maar een jaar geleden woog ik nog 65 kg... en voelde me veel fitter toen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ je wordt ieder jaar zwaarder, als je een vrouw bent, ook kunnen je spieren toegenomen zijn, die zijn zwaarder dan vet en weeg je niet zo vaak, kijk naar jezelf, als het goed is, is het goed, leer tevreden te zijn met wie je bent.
liveisgreat
11 jaar geleden
nee hoor, mn spieren zijn zeker niet toegenomen, integendeel. en ik kan niet meer in mn klederen, ik barst er letterlijk uit... dus er moet echt wat af.