Ik wil een paar kilo's kwijt (ong 10) en wil het Atkins-dieet volgen. Wie heeft hier ervaring mee? Is het een goede manier om af te vallen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Zelf ben ik geen voorstander van de Atkins dieet, en zou ik het niemand aanraden, maar wel met een paar nuances. De Atkins dieet werkt. Dat is een feit. En het werkt in de zin dat je afvalt, en als je deze dieet heel consequent naleeft, dan werkt ook redelijk snel voor vrijwel iedereen. Net zoals de meeste diëten, een van de belangrijkste aspecten die je helpen om gewicht te verliezen is dat het een bepaalde discipline en systematiek brengt in de wijze waarop je eet, en dat is vaak een van de oorzaken van overgewicht... of beter gezegd, het gebrek hieraan. Het probleem van de Atkins dieet is dat op de lange termijn heel erg moeilijk is om vol te houden, waardoor de kans op een terugval erg groot is. Maar veel belangrijker: deze dieet betekent geen normaal, gezond voedingspatroon. Door de enorme hoeveelheid eiwitten die je lichaam moet verteren, wordt je lichaam op de lange termijn geforceerd om veel te hard te werken, met een verhoogde kans op lever- en nierschade. Het is niet voor niets dat het metabolisme van ons lichaam, dat in de loop van een paar miljoen jaar evolutie is ontstaan, gebaseerd is op het gebruiken van koolhydraten en vetten als bron van energie, en eiwitten als bouwstenen (even simpel gezegd, in de werkelijkheid is wat ingewikkelder) Je lichaam en je metabolisme kunnen tegen een stootje. Het geeft geen blijvende schade om een korte periode te eten zonder koolhydraten (of zonder vetten of eiwitten), maar op de lange termijn wordt je lichaam overbelast op bepaalde onderdelen, en riskeert je een tekort aan voedingsstoffen. Dus het antwoord op je vraag is wat mij betreft tweedelig. De Atkins dieet is een manier om af te vallen, maar in mijn ogen en vanuit mijn kennis en ervaring als levensmiddelentechnoloog geen goede manier. Bepaal eerst voor jezelf of je écht te zwaar bent. Kijk b.v. op de site van Voedingscentrum, dat geeft je een goede richting. En als je wil/moet afvallen, dan zou ik liever proberen om simpelweg minder te gaan eten (tja, makkelijk gezegd, hé!) Eet kleinere porties, eet gevarieerd en verspreid over de hele dag je eetmomenten. Probeer om dingen te eten die je heel snel een verzadigingsgevoel geven (vers fruit, sla, vezelrijk voedsel, dieetshakes...) Drink veel water met de maaltijden: dat helpt je om afvalstoffen die vrij komen tijdens het afvallen snel te elimineren zonder je nieren te overbelasten... ... en wees geduldig!!! Snel succes gaat vaak gepaard met snelle teleurstelling.

Bronnen:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-gewi...

Ik wil een paar kilo's kwijt (ong 10) en wil het Atkins-dieet volgen. Wie heeft hier ervaring mee? Is het een goede manier om af te vallen?" Hallo, ik heb hier ervaring mee! Het is geen definitieve manier om af te vallen, en dus is de behaalde resultaat helaas van zeer korte duur. De moeilijkheidsgraad om hier op af te stemmen is mentaal erg zwaar, vooral als je zoet eten bent gewend. Het beste is eigenlijk helemaal niet te dieeten.... dat is altijd ergens iets compenseren voor tijdelijk effect. Het meeste effect is je voedingpatroon onder de loep nemen, en kijken wat overbodig is en wat zinvol is. Bijv een voeding patroon met meer dan 100 gram suiker per dag zonder actieve leefstijl is niet ideaal. Of een patroon met meer dan 100 gram vet zonder sportieve leefstijl is zelfs niet eens gewenst! Daarom is het belangrijk te kijken, welk voeding is het meest natuurlijk en welk product groeit bij wijze niet aan een boom plant of bloem of struik zeg maar.... en dus fabriek rotzooi is. Als je je leefwijze afstemt op je herziende voedingpatroon, dan heb je een permanente en dus definitieve winst. Als je voeding op orde is met normale beweging zonder sport specifiek toegevoegd, dus gewoon wandelen enzovoorts. Is het haalbaar gemiddeld 0.5-1kilo vet per week te verliezen. Dus in de gemiddelde omstandigheden mits voeding en leefstijl op elkaar zijn afgestemt kan jij 10 kilo in 5 tot 10 weten kwijt raken. Maar dan praat ik wel over 10 kilo vet en niet 10 kilo algemeen, dat vaak vocht, vet en spiermassa in combi is. Dat 1e is een spiegelbalans, dat 2e is niet gewenst, en die 3e is zeer gewenst gewicht dat je niet kwijt wilt. Succes! Gr Gaelwyn

Diëten zijn een ramp, je denkt dan de hele tijd aan eten. Zoals elders al gemeld: volg gewoon een paar voedingsregels die mij ook hebben geholpen: - Eet 's ochtends een uitgebreid en voedzaam ontbijt (eieren, volkorenbrood, worst, maar ook fruit). - Eet als je tussendoor honger hebt. Je kunt altijd een paar noten of iets als kaas eten, alleen 's avonds niet (dan worden vetten opgenomen). - Eet altijd bewust! Eet dus altijd aan tafel. Eet niet voor de tv, aan de computer of tijdens het autorijden, en lees niet tijdens het eten. - Vermijd zoetigheden, want daar krijg je honger van. Vermijd ook zoetstoffen (worden in de varkensfokkerij gebruikt). - Vermijd lichte koolhydraten (pizza, pasta, chips, ketchup) en vermijd alle snacks. - Drink veel water (vult de maag en vertraagt de spijsvertering). - Eet rood fruit en rode groente (liefst rauw, dat is beter voor de spijsvertering). - Minder voorbewerkt voedsel (bijvoorbeeld volkoren zuurdesembrood) is beter dan voorbewerkt voedsel (zoals witbrood). - Zorg ervoor dat je dagelijks beweegt: ga met de trap in plaats van met de lift, doe een paar push-ups voor de tv, ... Je zult je fantastisch voelen, niet alleen omdat je gewicht verliest, maar ook omdat je, als je deze regels volgt, gezond eet en veel beweegt. Bovendien heeft het een positief effect op je darmflora, waardoor je minder trek zult hebben en minder zin zult hebben in snacks en zoetigheden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100