Is het mogelijk om vitamin B12 binnen te krijgen door supplement vitamin D3 Fish Liver Oils? Ik eet geen vlees en las dat B12 ook in vis aanwezig is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik weet niet of je vit.B12 binnen kan krijgen door dat supplement, maar je kunt wel gewoon B12 tabletten kopen, zelfs in hoge dosering. Er werd altijd gezegd dat men B12 alleen maar door injecties binnen kon krijgen, maar dat schijnt achterhaald te zijn. Zelf gebruik ik al jaren vit.B12 in een hoge dosering, bevalt me zeer goed.

Toegevoegd na 3 uur:
De laatste jaren heb ik B12 gebruikt die ik in Amerika kocht, bij de Walmart. Daarvoor kocht ik ze bij de Tuinen (eigen merk 1000mcg time released, dat betekent dat het tablet acht uur per dag vitamines afgeeft). Maar ook andere reformwinkels verkopen deze dosering. Via internet kan het ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
B12 kan je inderdaad prima binnenkrijgen via supplementen. Verstandig is wel om een zuigtablet of kauwtablet te nemen, omdat je anders mogelijk te weinig ervan opneemt. Ook is 100% ADH veel te weinig, moet je een tablet nemen van minstens 10mcg. Of meerdere keren per dag een klein beetje (bij tabletjes die je kan doorbreken/sdoorsnijden), dan heb je aan 3mcg genoeg.
Of natuurlijk andere producten gebruiken die B12 bevatten, zoals zuivel, ei en producten waaraan B12 is toegevoegd zoals sommige vleesvervangers en soja'zuivel'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke vitamines zijn dat?
Ik gebruik zelf ook vitamine B12 en ik hoop dat dit genoeg is.
Wat is precies een hoge dosering?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het merk orthica heeft hoge doseringen, verkrijbaar bij reformhuis en biowinkel. De dosering is altijd gerelateerd aan de norm, en op de verpakking staat dus altijd x% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. De norm is nog steeds 5 mcg, terwijl al lang bewezen is dat dat volstrekt onvoldoende is. 10 mcg is tegenwoordig goed voor kinderen, volwassenen mogen meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, ik had het over D. B12 mag ook in veel hogere dosering dan wat de overheid nog steeds voorschrijft (ik heb de getallen even niet paraat).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Laurena: Wat bedoel je precies met 'Welke vitamines zijn dat?' en aan wie was die vraag gericht? De doseringen hangen af van je levensfase (kind, volwassene, zwangerschap, etc.), welke vorm van B12 je neemt en vooral van hoe vaak je het neemt.
Bij volwassenen wordt bij cyanocobalamine 1 keer per dag 25 tot 100mcg aangeraden. Heel conservatieve, lage schattingen gaan uit van 10mcg, maar dat is wel echt het absolute minimum, en waarschijnlijk te weinig om de indirecte gevolgen van een B12-tekort te voorkomen.

Bij 2 porties per dag met een paar uur ertussen is 2 tot 3.5 mcg al genoeg. Bij twee keer per week is de aanbeveling al 1000mcg.
De grote verschillen komen doordat je van kleinere hoeveelheden naar verhouding veel meer opneemt dan van grote hoeveelheden.
Deze hoeveelheden gelden voor cyanocobalamine (de meest voorkomende vorm van B12 in supplementen, bij de ingrediëntenlijst kan je zien welke vorm het is).
Voor methylcobalamine gelden veel hogere doseringen, omdat hiervan maar een kleiner percentage worden opgenomen (wat overigens niet wil zeggen dat deze vorm minder goed is, het is mogelijk zelfs beter, je moet er alleen rekening mee houden met de dosering). Bovenstaande aanbevelingen gelden voor wanneer je voor de rest helemaal geen B12 binnenkrijgt. Als je nog wel B12 binnenkrijgt uit zuivel, ei, verrijkte vleesvervangers of verrijkte zuivelvervangers, en dat is genoeg om 2 keer per dag 2-3.5mcg binnen te krijgen, dan is dat natuurlijk ook genoeg. En als je een deel daarvan binnenkrijgt op die manier, hoef je natuurlijk ook minder aan te vullen. Het is moeilijk om te zeggen hoeveel %ADH bovenstaande hoeveelheden zijn, omdat verschillende producenten verschillende ADH's aanhouden. Meestal wordt op de verpakking 1.0mcg of 2.8-3mcg als 100% gezien. 10mcg is dan bij de ene producent 1000%ADH en bij de andere maar zo'n 350%ADH. Je kan daarom beter zelf kijken naar hoeveel microgram het is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik (volwassene) het dagelijks wil gebruiken, is het goed om Vitamin B-12 1000 µg te kiezen? http://www.solgar.nl/producten/vitamine-b/vitamin-b-12-1000-ug/ Ik eet weinig kaas tijdens ontbijt, beetje boter gemengd met olijfolie, geen idee waar anders ik vitamine B12 binnen krijg, melk drinken doe ik ook nooit, en kort geleden heb ik kip gegeten en ineens voelde ik kracht in me lichaam en kon ik 2 dagen achterelkaar complete yoga les zonder problemen af maken, wat normaal heel moeilijk gaat, kwam het doordat ik kip had gegeten en daardoor vitamine B12 binnenkreeg? het is nu vanzelfsprekend dat ik naar een dietist moet aangezien ik zelf niet begrijp wat mijn lichaam nodig heef. dank voor de reacties
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Artfull, ik gebruik zelf 1000ug. Ik doe dat al jaren. Mijn iriscopist schreef het me ooit voor om het zenuwstelsel sterker te maken. Ik voel me er goed bij,minder moe. De iriscopist gebruikte het zelf ook in hoge dosering, hij zei dat je een teveel uitplast, omdat B12 in water is opgelost en niet in vet. Ik hoorde laatst dat het toch beter is om wat minder te gebruiken, maar deskundigen spreken elkaar vaak tegen. Het merk wat jij noemt van die website is een goed merk, geen kwalijke vulstoffen en kleurstoffen etc. Misschien zou je eens een orthomoleculaire arts kunnen raadplegen. Zo'n arts heeft kijk op vitamines. Veel 'gewone' artsen en diëtisten zijn tegen het gebruik van vitamines, zij gaan ervan uit dat alles wat je nodig hebt in gezonde voeding zit.
Als je vlees eet, dan krijg je meestal ook wel B12 binnen, maar of dat voor jou genoeg is, dat weet ik niet. Je kunt trouwens ook je bloed laten prikken op B12 tekort. Ik denk overigens dat je goed naar je lichaam moet luisteren. Als ik geen B12 gebruik ben ik vaker moe en meer hoofdpijn. En dus slik ik het nog maar even een poosje door...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Artful: Ja, dat supplement van Solgar is prima: het bevat ruim genoeg B12 en is kauwbaar. (Dan heb ik het wel specifiek over dat specifieke product van Solgar, zij hebben ook B12-supplementen die mogelijk niet voldoende zijn).
Het is veel meer dan nodig is (wat overigens geen kwaad kan), dus als je er liever wat minder geld aan uit geeft kan je ook elke dag een half tabletje nemen (als het lukt om ze ongeveer doormidden te snijden) of maar 2 keer per week dit tablet nemen (en dan natuurlijk mooi verdeeld over de week). B12 zit in vlees, vis, ei, zuivel en verrijkte voeding (sommige vleesvervangers en sommige sojazuivel), en als je daar weinig van eet, is het heel logisch dat je een tekort aan B12 hebt. Een beetje boter en een beetje kaas zullen je maar een héél klein deel van de B12 geven die je nodig hebt, dus tenzij je veel eieren per dag eet of verrijkte voeding (waar de B12 dus aan toegevoegd is), is de kans zeer groot dat je een tekort hebt of aan het creeëren bent (we hebben een voorraadje B12 in ons lichaam, maar die raakt op als je het te weinig bijvult).
Daarom is het verstandig de eerste twee weken even 2 van die Solgar tabletjes per dag te nemen, om je eigen voorraad eerst wat bij te vullen. Daarna kan je dan overstappen naar een halve per dag of 1 per 3 dagen.

Andere antwoorden (1)

Via visolie zal je er niet veel van binnen krijgen. Dus als je B12 wilt zal je dat in een supplement moeten binnenkrijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hoeft niet per se via een supplement hoor, het kan ook via zuivel, ei en verrijkte producten.