Hoe kan het dat ik nu stabiel ben gebleven terwijl ik minder heb gegeten dan de vorige weken terwijl ik toen afviel?

De afgelopen weken ben ik iedere week ongeveer 3 tot 4 ons kwijt geraakt, maar deze week heb ik minder gegeten en ben stabiel gebleven. Hoe kan dit? Mijn buik is ook best wat dikker. Kan ik in de spaarstand staan? Ik weet overigens wel dat ik al bijna 1 jaar lang te weinig kcal tot me neem, maar daar redt mijn lichaam het zich prima mee. Ik vind het erg erg vervelend dit. Heeft het iets te maken met dit mooie weer misschien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Ritsuka
11 jaar geleden
Niet echt te beantwoorden zonder te weten wat je precies eet op een dag. Het gaat niet alleen om de kcal, maar vooral om de voedingsstoffen die je binnenkrijgt.
Eet je vooral vers? Of veel dingen uit pakjes en zakjes?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik eet ongeveer 5 snede brood per dag, mager belegd, af en toe eens hagelslag of pindakaas, tussendoor de afgelopen weken een keer een pakje koekjes of een waterijsje. 's avonds (bijv gister) at ik aardappelen, bloemkool, kaassaus en een vegetarische schijf. Drink zeker genoeg water, af en toe (4x per week) een glas rivella, per dag ook 2 a 3 keer zuivel (melk of fristi). Kan het ook door vocht vasthouden komen?
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik zie vooral veel brood, en erg weinig groente en fruit. Is het volkorenbrood dat je eet? De hoeveelheid brood is volgens mij wel goed, hangt een beetje af van je activiteit. Als tussendoortje zou ik eerder een stuk fruit doen, of een gekookt eitje of een handvol ongezouten nootjes. Of wat lekkere knabbelgroente. Melk kan, maar dingen als fristi, vruchtensap en frisdrank kun je beter niet teveel van nemen, wegens de suikers.
Ritsuka
11 jaar geleden
Wat doe je aan sport en beweging? Wat is momenteel je lengte en gewicht? Is het wel nodig om af te vallen of zit je lichaam al op een goed gewicht?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn lengte is op dit moment 1,70 en gewicht 54,4 kilo. Veel beweging heb ik niet eigenlijk, af en toe even wat fietsen of gezellig naar de stad. Ik kan niet sporten i.v.m. gekneusde enkel, anders deed ik tennis. Maar dat kan het niet zijn, want doe nu al 4 weken geen tennis meer. Vind het zo ontzettend raar. Wou echt dat ik meer kon eten en lekkerder, maar eet dit puur omdat ik niet nog meer wil aankomen. Heb ook wel eens gelezen dat mensen meer ging eten, eerst aankwamen, stabiel bleven en toen afviellen? Kan dit bij mij ook als ik meer ga eten?
Ritsuka
11 jaar geleden
Je hebt een BMI van 18,8. Je zit tegen de grens van ondergewicht aan. Ik wil je best tips geven over gezond eten, maar ik ga je niet zeggen hoe je kunt afvallen.
Je lichaam geeft zelf al aan dat het niet wil afvallen, wat je nu vooral moet doen is zorgen dat je meer eet, en dat je volwaardige voeding eet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, dankje wel! Slaat mijn lichaam dan nu alles op wat er binnen komt ofzo? Dat het daarom niet meer afvalt?
Ritsuka
11 jaar geleden
Als je zegt dat je al een jaar lang te weinig kcal eet, dan zit je lichaam op een spaarstand ja.
Er komen te weinig voedingsstoffen binnen, dus je lichaam gaat vet vasthouden en mogelijk zelfs spieren afbreken.
Zorg dat je elke 2-3 uur iets volwaardigs eet, zodat je lichaam na een tijdje doorheeft dat er geen hongersnood meer is. Je wilt je lichaam wat strakker hebben, vooral je buik. Daarvoor moet je het geen voeding ontzeggen, maar juist genoeg eten zodat je lichaamssamenstelling kan veranderen. Voldoende groente, eiwitten, vezels en wat fruit. Je mag best af en toe een koekje of zo, het leven moet wel leuk blijven ;)
Ritsuka
11 jaar geleden
Waarschijnlijk moet je dus eerst aankomen. Daarna kun je zorgen dat je meer krachttraining toevoegt aan je sportschema. Meer spieren = meer vetverbranding. Spieren wegen zwaarder dan vet, dus let niet op het getal dat de weegschaal aangeeft, in de spiegel kun je zien dat je slanker lijkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pas maar op dat je niet doorslaat met lijnen!
Ik ben 1.70 en weeg minder dan 40 kilo.
In het ziekenhuis werd gezegd dat ik minimaal 50 kilo moet wegen maar dat wil ik niet.
Ik heb een eetstoornis ontwikkeld en ik leef nu al een paar jaar op heel weinig eten:vooral low-cal :groente,fruit en rijstwafels en veel thee en koffie drinken en daarbij fitnessen.
Pas op dat je niet te ver gaat!
Ik kan echt niet meer normaal eten en zie alleen calorieën.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stop met zo met eten bezig zijn, dat is nergens voor nodig.
Afvallen is niet alleen niet nodig maar in jouw geval zelfs ongezond.
Wil je gezond leven, gooi dan die weegschaal weg en wees minder bezig met eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn reactie is voor de vragenstelster niet voor jou Laurena.
Hoop dat Dafiej goed jouw reactie leest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat snap ik nelly.
Ik dacht zelf dat ik zo goed bezig was gezond at,veel bewegen etc,tot ik flauw viel tijdens het fitnessen en in het ziekenhuis bij kwam en na gesprekken met de psychiater daar en artsen de diagnose Anorexia Nervosa kreeg.
Ik was echt woedend want ik vond dat ik zo goed bezig was met gezond eten en bewegen.
Dus niet..
Ritsuka
11 jaar geleden
http://yogi-health.tumblr.com/post/23899139460/louieoutloud-because-we-all-need-this-always
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ritsuka
Dat is een mooie link die je daar geeft.
Maar een stemmetje in je hoofd is moeilijk te negeren bij een eetstoornis (dat is tenminste bij mij zo)het is de hele tijd aanwezig en ik kan dat niet' uitzetten '
Maar ik blijf m'n best doen.
Hopelijk heeft vraagsteller er wel iets aan,maar iets weten en er dan ook iets mee doen zijn 2 dingen.
.
Ritsuka
11 jaar geleden
Er worden daar goede punten genoemd, maar bij een echte eetstoornis gaat zo'n plaatje inderdaad niet helpen.
Ik wens jou in elk geval veel sterkte met je situatie, en het is goed dat je mensen wilt adviseren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ritsuka
Dank je,ik blijf m'n best doen.
Ik wil jou ook ff een complimentje geven voor al je adviezen hier,volgens mij heb jij zo echt al veel mensen geholpen met je eigen ervaringen.
Ik hoop dat als ik hier ooit van af kom het me in ieder geval gaat lukken om een verstandig en gezond eetpatroon op te bouwen.
Ik krijg wel te horen dat het weinige dat ik eet in ieder geval gezond is:veel groenten,fruit,volkoren rijstwafels en magere yoghurt.
En ik drink veel.
Ritsuka
11 jaar geleden
Hetgene dat je eet is inderdaad wel gezond, dat is wel goed. Elke dag is een nieuwe dag en een nieuwe kans.
Je had wel begeleiding had ik begrepen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.70 en nog geen 55 kilo? Dan vraag ik me toch af wat je streefgewicht is...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ritsuka
Ja hoor, ik heb begeleiding.
Ik heb pas een in-take gesprek gehad voor een behandeling bij een kliniek die gespecialiseerd is in eetstoornissen.
En ik ga al elke week naar een diëtiste(in het ziekenhuis waar ik ook naar toe was gebracht) en die heeft me een dieetlijst meegegeven waar ik me thuis aan moet gaan houden.
En dan moet ik me verplicht wegen,wat ik vreselijk vind.
Zo moeilijk als iedereen zegt hoe mager je bent en je het zelf niet ziet en voelt. Daarom waarschuw ik altijd als ik zo'n vraag zie,ik dacht ook dat ik goed bezig was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je je over 3 ONS al zorgen maakt (1 x poepen of plassen ongeveer) heb je wel een HEEL groot probleem met je gewicht........
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk je uit??? Ik ben zelf eens ernstig veel (van 105 kg naar 80... dat is 25kg in 6maanden)afgevallen in korte tijd, en ben er na zelfstudie en zonder dokter achtergekomen dat ik een soort orthorexia nervosa (iets wat veel mensen hebben heb gehad, het obsessief bijhouden van wat ik binnenkrijg. Kortweg caloriën tellen (liefst geen enkele) en alles wat me dik zou kunnen maken at ik niet of dronk ik niet, of heel weinig. kijk maar
http://nl.wikipedia.org/wiki/Orthorexia_nervosa Godzijdank raakte ik zwanger, anders ik was ik waarschijnlijk erg mager geweest op dit moment. Ik viel dus niet meer af, maar kwam weer vrolijk aan. En nu is het dus omgekeerd en heb ik weer een eetstoornis, weeg 45kg te veel maar durf ik niet meer af te vallen, omdat ik bang ben in oude ritme te vallen... maar das een ander verhaal... Ik zeg niet dat jij dat ook hebt, dat orthorexia nervosa maar het zou wél zo kunnen zijn. Daarom reageer ik ook, want ik ben geen dokter, je moet uitkijken dat is alles wat ik zeggen wil. Je zou ipv je bezig houden met gezond leven en hoeveel je weegt, je bezig kunnen gaan houden met LEKKER en gezond eten en niet willen afvallen, want in onze maatschappij is het al zover dat je slank MOET zijn, want dik zijn is slecht zegt onze regering. Je moet jezelf accepteren zoals je bent, jij moet er mee leven, anderen mogen er nar kijken en je bent mooi wie je bent en niet om wie je moet zijn van wie dan ook... dus ga lekker gezond eten, eet vollere producten, eet wat je lust en waar je van houdt, tot je een gezond gewicht hebt en hou je daarbij. Je mag best wat extra's eten....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
45 kilo teveel is natuurlijk niet gezond, maar wel een stuk gezonder dan 10 kilo te weinig, geloof het of niet.
Psychisch is het zeker minder schadelijk.
Ik ben een vriendin verloren aan die ellende (80 kilo afgevallen in minder dan twee jaar tijd, en nooit meer kunnen stoppen) en haar grootste wens was op het laatst weer 120 kilo te kunnen wegen. Toen was ze - relatief - gezond en gelukkig. Ondanks dat 50 haar ideale gewicht was, met 1.55 lengte.

Antwoorden (3)

Het zou kunnen liggen aan het warme weer. Omdat de temperaturen zo hoog zijn, hoeft jouw lichaam minder hard te werken om 37 graden te blijven. Je verbrandt dan minder voedsel. Het zou ook aan andere factoren te wijten kunnen zijn: minder lichaamsbeweging (mogelijk ook door het warme weer) of simpelwel omdat de producten die je eet, meer energie bevatten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Warmte heeft veel invloed, je hebt vaak ook geen zin in eten.
Het is ook niet onwaarschijnlijk dat je met dit warme weer meer vocht vast houdt, waardoor je zwaarder weegt. Door de hoge temperaturen gaan je bloedvaten wijder openstaan. Daardoor kan het vocht zich makkelijker ophopen.
Kan best dat je daardoor ook wat dikker lijkt. Drink in elk geval genoeg en blijf in beweging. Dan wordt je vocht beter afgevoerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je te weinig Kcal eet, vraag je erom om in de spaarstand te komen.
Zoek uit hoeveel Kcal je nodig zou hebben, los van je gewicht, en dan licht vetbeperken (NIET alle vet schrappen, vet heb je domweg nodig), iets meer koolhydraatbeperken, en vooral: kies volwaardig voedsel. Liever een sinaasappel dan een glas sinaasappelsap - dat vult beter. Volkorenbrood ipv wit of bruin. Eet vaak kleine beetjes, verspreid het over de dag. Drink voldoende water.
Als je een probleem hebt met eten of met een goed eetschema voor jezelf maken, ga dan naar een diëtist, die kan je hiermee helpen.
Waarschijnlijk moet je meer eten dan je nu doet, anders zou je lijf je niet op deze manier afremmen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Ritsuka
11 jaar geleden
Van mij ook +