Ik val af terwijl ik hetzelfde eet als normaal, hoe kan dit?

Ik vraag me af hoe dit kan. Ik eet misschien zelfs nog iets ongezonder.

11 jaar geleden
1.9K
Ritsuka
11 jaar geleden
wat eet je precies op een dag? ongezond eten is geen garantie voor aankomen of afvallen, het zorgt alleen maar voor een tekort aan voedingsstoffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hou oud ben je? Slik je de pil of ben je gestopt of gebruik je een ander merk? Zijn er nog andere veranderingen die opvallend zijn sinds je bent afgevallen. 4 kilo naar boven of beneden kan in de verlate puberteit normaal zijn.
xilu
11 jaar geleden
Ik ben binna 18 en slik de pil sinds mijn 16e ongeveer. En heb wat last van mijn maag, maar dat heb ik ook al een tijdje en de dokters kunnen daar niets vinden
Ritsuka
11 jaar geleden
heb je last van bepaalde voeding misschien?
hebben ze daar al eens op getest?
xilu
11 jaar geleden
ik weet dat ik niet goed tegen pittig eten kan en tegen te vettig eten. Mijn dokter denkt dat mijn maag opspeelt bij stressmomenten en dit is soms ook wel zo. Hij doet er niets meer aan omdat medicijnen niet goed helpen. Gelukkig heb ik er niet veel last meer van dus denk dat het daar niet aan kan liggen.
xilu
11 jaar geleden
denk zelf dat heti nderdaad komt door de stress van de examens omdat mijn lichaam dan strak staat van de spanning
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mmmm, stress zou inderdaad een oorzaak kunnen zijn. Wanneer spelen de maagklachten op na het eten, direct of na het eten of wat later? Graag een tijdindicatie. Let ook goed op je ontlasting, is deze sinds kort dun dan kan je daar van afvallen omdat voedingstoffen niet worden opgenomen. Als dat niet het geval is dan ligt de oorzaak misschien wel bij stress alleen. Ik zit wel te denken aan de ziekte van Crohn of een spastische darm waarbij bij stress een rol kan spelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je vettig eten eet, is je ontlasting dan ook anders dan normaal?
xilu
11 jaar geleden
Nee, dat niet. Het is echt alleen mijn maag. En dat is niet alleen als ik net gegeten heb, soms ook midden op de dag. Gelukkig gaat het snel over, maar erg fijn is het niet.
Ritsuka
11 jaar geleden
examens en stress vreten energie, ik raad je aan om deze periode dan wat meer te eten, je hebt je energie hard nodig. zodra de stress weer minder is, heb je weer iets minder eten nodig.
xilu
11 jaar geleden
ja, ik eet ook meer en ben ook doooodmoe nu ik examens heb. Zal de stress zijn dat ik meer energie kwijtraak dan binnen krijg

Antwoorden (3)

Je eet hetzelfde als normaal, maar:

1. Drink je ook hetzelfde als normaal?
2. Beweeg je ook hetzelfde/evenveel als normaal?

Als er écht niets is veranderd en het is een flink verschil, zou ik toch even bloed laten prikken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien heb je last van stress, kan je spontaan van afvallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
xilu
11 jaar geleden
heb examens. maar daarom eet ik juist meer dan normaal haha.
Raadpleeg je huisarts, zou ik adviseren als je twijfelt dat er wat aan de hand is.

Van "onbedoeld gewichtsverlies" is volgens onderstaande site sprake bij gewichtsverlies van 10% of van het oorspronkelijke gewicht ontstaan in minder dan 6 maanden, meer dan 5% gewichtsverlies in de afgelopen maand, of een BMI kleiner dan 18,5 en kleiner dan 20 voor mensen ouder dan 55 jaar.

Mogelijke oorzaken die op die site worden genoemd (van elk punt worden voorbeelden gegeven):

* Vermagering ontstaan door een onvoldoende voedselinname
* Vermagering ontstaan door onvoldoende opname (absorptie) van voedingsstoffen
* Vermagering ontstaan door een verhoogd energiegebruik
* Vermagering ontstaan door verlies van voedingsstoffen

Het overzicht is niet uitputtend.