Wat is wetenschappelijk goed om te eten voor je lichaam ?

Ik heb een boekje weet wat je eet...
Ben daar mee naar de supermarkt gegaan.
maar zie weinig dingen die me lichaam schade doen.
Graag tips over eten/drinken wat er nog wel gegeten kan worden.

Toegevoegd na 41 minuten:
Weinig schade * ( inde vorm van wat een zooi in de supermarkt)

Weet jij het antwoord?

/2500

Ga naar de groente-afdeling en neem niet-voorbewerkte groente en aardappelen. pasta is ook wel goed (altijd even de verpakking checken) en bijvoorbeeld wraps maak ik zelf. altijd een pak bloem of zelfrijzend bakmeel in de kast zetten. Fruit is ook goed en af en toe iets 'slechts' is echt niet zo erg. uiteindelijk kan je bijna alles zelf maken als je pure ingrediënten hebt.

De supermarkt ligt vol met voedselproducten die schadelijk kunnen zijn voor je gezondheid. 'Kunnen', want meestal speelt de hoeveelheid die je van bepaalde voedingsmiddelen naar binnen werkt een doorslaggevende rol. Het zal je misschien verbazen maar het risico op tekorten is groter dan dat je je gezondheid schaadt met een teveel van bepaalde voedingsmiddelen. Het beste kun je heel matig zijn met het inslaan van voedingsmiddelen die veel geraffineerde ingrediënten bevatten, zoals wit meel, suiker en veel toevoegingen, zoals smaak-, conserverings- en verdikkingsmiddelen. Wat daar allemaal inzit is op zich niet zozeer schadelijk maar wat er allenaal uitgeraffineerd is aan nuttige vitamines en andere micronutriënten is dat wel. Dat betekent dat je het beste de snoep-, koek- en frisdrankenafdelingen kunt overslaan waardoor je wat langer de tijd hebt voor de groenten/fruit-, zuivel en vlees/visschappen, Neem ook een eitje mee en de gezondste drank is gewoon thuis verkrijgbaar: kraanwater maar daar mag je natuurlijk ook een kop thee van maken.

Als je opzoek bent naar gezond eten kan je het beste naar de natuur winkel gaan. Het is ietsjes duurder maar het is lekkerder plus gezonder! Wat ik zelf doe is elke dag water met verse citroensap drinken en als het kan nog een drankje met knoflook. yoghurt-kwark,1/6 deel water,klein beetje zout en vers geperste knoflook. Het is lekker makkelijk en super gezond. Toegevoegd na 2 minuten: en als je last hebt van de knoflook geur.. eet dan een beetje peterselie :)

Pure chocolade,allerlei soorten noten,om te drinken groene thee of rooiboos bevat anti antioxidanten,bos bessen

Je vraagt wat er Wetenschappelijk goed is om te eten. Als je je hierin gaat verdiepen zul je ervaren dat de wetenschappers over elkaar heel rollen in hun overtuiging dat hun mening/onderzoek het sterkste is. Zodra iemand iets wetenschappelijk bewezen acht staat er direct weer iemand anders op die het tegendeel zal "bewijzen". Ik bedoel... wees niet te dogmatisch is wat er nou echt wetenschappelijk is. Bovenstaande schrijvers hebben al een goed antwoord gegeven. Als aanvulling kan ik je eens attenderen op het fenomeen SUPERFOODS dat tegenwoordig erg trendy schijnt te zijn. David Wolfe wordt beschouwd als 's werelds top-autoriteit op het gebied van ( natuurlijke) gezondheid, voeding, kruiden, raw food en organische superfoods. Je kan er eens wat meer over lezen als je googled. Het klinkt interessant, maar wederom: of het wetenschappenlijk is? Ik ga me er zelf meer in verdiepen.

Wil je een verstandig voedingsadvies, dan kun je je vasthouden aan de publikaties van Martin Katan, die zeer veel literatuuronderzoek en praktisch onderzoek heeft gedaan naar humane voeding. Deze professor heeft ook geen commerciele belangen bij enig dieet.(voor zover ik weet natuurlijk).

Je vraagt naar een wetenschappelijke invalshoek op eten. Wat dan als eerst belangrijk is, is om te weten hoe de wetenschap kijkt naar voeding als functie voor het lichaam. Vrijwel alles wat jouw lichaam doet, wordt aangestuurd door je hersenen (uitzondering is bijvoorbeeld het kloppen van je hart, hiervoor heeft het hart zijn eigen kleine zenuwstelsel). Je hersenen hebben ionen nodig om dit te kunnen doen (de geladen deeltjes waaruit moleculen bestaan). Ionen haal je uit voedsel. Voorbeelden van hiervoor belangrijke ionen zijn Calcium, Natrium en Kalium. Daarnaast is glucose vrijwel de enige brandstof die jouw hersenen binnen kan komen. Ook glucose is dus een belangrijke voedingsstof die je uit voedsel kunt halen. Dat was op moleculaire schaal een beetje waar je op moet letten als je voedsel zoekt. Verder zijn water, eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines en mineralen belangrijk om in de gaten te houden. Vetten heeft je lichaam nodig en zijn niet altijd slecht. Alleen verzadigde vetten veroorzaken cholesterol. Onverzadigde vetten (vaak vloeibaar bij kamertemperatuur, zoals olijfolie) kunnen er soms zelfs voor zorgen dat het cholesterolgehalte daalt en zijn dus niet slecht (alles in mate). Van vetten word je verder niet zozeer dik. Alles wat buiten deze voedingsstoffen valt, is niet nodig voor ons lichaam en kun je zien als overbodig. Vaak zijn deze dingen ook niet-natuurlijk. Maar voor alles geld: gebruik met mate kan geen kwaad.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100