Ik eet meestal rond 7 uur mijn avondeten en eet daarna niks meer tot de volgende dag 3 uur 's middags. Is dit heel slecht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Antwoorden (5)

Ja, dit is heel slecht, er zit dus een periode van 20(!) uur tussen je avondeten en je eerstvolgende maaltijden.
Dit is heel slecht voor je stofwisseling.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mag ik vragen waarom je verder niks eet? Als je wilt afvallen is het in elk geval een heel slecht idee.

Begin in elk geval met ontbijten.
Het beste kun je ongeveer als volgt eten:
- 8.00 uur ontbijt
- 10.00 uur een tussendoortje
- 12.00 uur lunch
- 15.00 uur tussendoortje
- 18.00 uur avondeten

Tijden kun je uiteraard varieren, maar probeer elke 2-3 uur iets te eten, zo houd je je suikerspiegel stabieler en heb je meer energie gedurende de dag.

Toegevoegd na 3 minuten:
Probeer vooral eiwitrijke producten, groente, volkorenproducten en wat fruit te eten.
Ritsuka
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Je hebt geen honger meer omdat je al lange tijd weinig eet, je lichaam vertraagd de stofwisseling om te overleven.
Dit moet je langzaam weer opbouwen.
Stop met je dieet en schakel over op een gezonde levensstijl als clean eating.
Begin eerst met een goed ontbijt en op de genoemde tijden kleine dingen eten, je krijgt vanzelf meer honger. Je moet echt meer gaan eten als je wilt afvallen. Klinkt tegenstrijdig, maar momenteel zit je in een spaarstand en heeft je lichaam tekorten.
Ontbijten is erg belangrijk, probeer je eetpatroon te spreiden over de dag. Wat je nu doet is niet gezond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Een mens heeft meerdere maaltijden op een dag nodig, ongeveer om de 4 tot 6 uur als je wakker bent. 's Nachts kun je er eentje overslaan, en zo komen we op gemiddeld 3 (ontbijt, lunch, diner) tot 6 (inclusief tussendoortjes) per etmaal.

Je zult er gerust niet dood aan gaan ofzo, maar om problemen met de spijsvertering te voorkomen, is die regelmaat wel prettig. En ALS je maar één maaltijd per dag eet, nuttig die dan 's morgens, zodat je in elk geval het maximale uit die energie kunt halen, en niet bijna alles moet opslaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Klopt, ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor mensen die ontbijten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook voor mensen die niet ontbijten, maar die denken beter te weten. Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/mensen-morgens-ontbijten.247949
Nee. Als je lichaam daarop is ingesteld is dat niet erg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Voor niemand is zo'n lange tijd tussen maaltijden gezond..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bent u arts?
Ritsuka
12 jaar geleden
Geen arts, maar wel een redelijke kennis van voeding en hoe de stofwisseling werkt, en persoonlijk meerdere keren in mijn omgeving gezien wat een verschil een ander eetschema kan maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er 1 ding is dat we kunnen leren van de medisch wetenschap dan is het dat hier geen algemeen geldende regels voor zijn.
Vergelijk je lichaam met een (ouderwetse) kolenkachel: als je 's morgens goed ontbijt, heb je meteen flink wat energie, en komt je stofwisseling ook goed op gang. Daarna regelmatig eten, goed verdeeld over de dag. Op deze manier ondervang je ook een dalende bloedsuikerspiegel, zoals al eerder aangegeven. Ook voor de spijsvertering is het beter je maaltijden te verdelen over de dag.