Bestaat er ook "Rice Krispies" (Gepofte en gegrilde rijstkorrels) zonder gerst en gerstmoutaroma?

Beste mensen, omdat ik overgevoelig ben voor gluten kan ik niet zo maar alles eten...

's Ochtends at ik bijna altijd havermout en/of brinta, maar ik ben ermee moeten stoppen omdat ik glutenallergie heb.

Daarna heb ik van alles geprobeerd zoals Quinoa vlokken, Amaranth, Boekweit enzovoort, maar eerlijk gezegd reageer ik daar ook slecht op. Het enige product waar ik tot nu toe niet zo slecht op reageer is zilvervliesrijst, ook de gewone rijst... Zelfs de gewone Cornflakes verdraag ik niet die met Maïs wordt gemaakt!

Ik heb een product ontdekt, namelijk "Rice Krispies" van Kellogs, ik lees hier en daar dat dit product net geen 100% glutenvrije product is omdat er gerst (gerstmoutaroma) aanwezig is.

Ik heb lang zitten zoeken, nu nog steeds op zoek, naar een alternatief voor havermout, brinta en de gewone cornflakes op basis van maïs.

Mijn vragen zijn:

1) Heeft iemand enig idee hoeveel gerst/gerstmoutaroma er aanwezig is in die Rice Krispies van Kellogs?

2) Indien niet zo veel, kan het dan kwaad voor mensen die gluten-allergie hebben als ze dit product toch eten?

3) Misschien kennen jullie nog andere alternatieve glutenvrije ontbijtgranen? (Dus niet op basis van tarwe, maïs, boekweit, quinoa en amaranth, maar wel op basis van rijst of iets anders)

Ik zal ontzettend dankbaar als jullie mijn vragen kunnen beantwoorden en mij verder kunnen helpen,

welgemeende groetjes

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tip: overleg eens met een voedingsdeskundige of iemand van een patiëntenvereniging. Vaak hebben die hele lijsten met 'veilige' producten, en goeie tips.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je quinoavlokken en amaranthvlokken ook van het merk De Halm geprobeerd? Zij verpakken hun glutenvrije vlokken op een aparte productielijn, waardoor ze geen sporen van gluten kunnen bevatten.
Dan zou je er geen last van moeten hebben, tenzij je dus niet alleen niet tegen gluten kan, maar ook niet tegen iets anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg toch; dat ik ook slecht reageer op maïs, quinoa en amaranth producten... Ik ben een moeilijk geval, dat weet ik, maar zijn er geen alternatieven voor? Ik zou het liefst producten met zilvervliesrijst willen eten, daar kan ik wel tegen... Enig idee of er zo iets bestaat? Die Kellogs lijkt mij perfect maar ik heb schrik van die gerstmout(aroma) :S
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar dat je slecht op die producten reageert, kan heel goed komen doordat je producten at die niet glutenvrij verpakt zijn, en je dus slecht reageert op de sporen van gluten die erop zitten en niet op de quinoa en amaranth zelf. Voor mensen die echt slecht tegen gluten kunnen, zijn zulke sporen echt al teveel.

Het beste antwoord

De Halm heeft rijstvlokken en gierstvlokken, die ook op een glutenvrije productielijn verpakt worden.
"Iedere batch glutenvrije vlokken die we maken, wordt voordat ze verpakt worden getest op gluten. Op het moment dat we van het laboratorium horen dat de vlokken inderdaad glutenvrij zijn, worden ze verpakt op de glutenvrije lijn. De glutenvrije lijn staat op een aparte productielocatie waar geen producten binnenkomen die gluten bevatten. Je herkent deze vlokken aan de verpakking met de blauwe aar en balk."

De Graanschuur in Amersfoort heeft glutenvrije vlokken van zoete rijst & rijst. Of het ook vrij van sporen is, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Halm producten dient men te koken! En dat vind ik vervelend... Ik zoek instant producten die je ook koud kan/mag opeten... Plus, als ik De Ham producten toch koud probeer te eten dan gaat dat niet door mijn mond want het is zo hard...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, je kan ze koken, maar je kan ze ook prima zo eten, dat doe ik (en met mij velen anderen) ook.
Je moet ze wel eventjes in (soja)yoghurt of melk of iets anders laten staan weken. Sommige soorten zijn na minuten al echt zacht, andere moet je een kwartiertje laten staan. Als rijst en gierst heel harde vlokken zijn (die soort eet ik zelf nooit, dus dat weet ik niet), kan je ze ook een aantal uur in (soja)melk/yoghurt/water laten weken, dan zijn ze echt wel zacht (maar let wel op, want als je te lang weekt, blijft er niks van over omdat ze uit elkaar vallen).

Andere antwoorden (1)

Mais bevat geen gluten. Ga eens naar http://www.unidexholland.com/new/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=18&Itemid=36

Wel eens van Millies gehoord? Google daarnaar.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg toch; dat ik ook slecht reageer op maïs, quinoa en amaranth producten... Ik ben een moeilijk geval, dat weet ik, maar zijn er geen alternatieven voor? Ik zou het liefst producten met zilvervliesrijst willen eten, daar kan ik wel tegen... Enig idee of er zo iets bestaat? Die Kellogs lijkt mij perfect maar ik heb schrik van die gerstmout(aroma) :S
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maïs bevat inderdaad geen gluten, maar in de vraag is al aangegeven dat de vraagsteller niet tegen maïs kan, dus vandaar een - Ik zeg het er maar even bij, voordat mensen denken dat die min betekent dat je antwoord niet klopt, want feitelijk klopt het natuurlijk wel, maar het is alleen geen zinvol antwoord voor de vraagsteller.
Sorry :)