Zijn (gezonde) vetten af te raden bij brandende maagzuur (reflux)?

Hallo,

ik las hier en daar dat mensen die last hebben van brandende maagzuur beter zo weinig mogelijk vetten eten, maar bedoelen zij dan "weinig verzadigde" vetten of bedoelen ze gewoon vetten in het algemeen? En klopt hun bewering?

Zijn vetten echt af te raden bij mensen die last hebben van brandende maagzuur (reflux)?:o

Ik ben een paar maanden geleden begonnen met gewichtheffen omdat ik relatief mager ben en ook begonnen met relatief veel (gezond) te eten...

Ik eet nu dagelijks 100gr hazelnoten (verspreid over heel de dag) en was van plan om binnenkort 75gr zonnebloempitten en 50gr hazelnoten te eten (ook verspreid over heel de dag, maar nu lees ik hier en daar dat vetten af te raden is bij mensen met maagzuur problemen :S

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K
Ritsuka
12 jaar geleden
100 gram hazelnoten is bijna 700 kcal: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=692 Met 75g zonnebloempitten en 50g hazelnoten krijg je 800 kcal binnen. Dat is een behoorlijk deel van je dagelijkse hoeveelheid, je kunt misschien beter iets minder noten eten (1 tot 2x een handjevol is een gezonde hoeveelheid) en wat meer andere dingen eten voor de overige voedingsstoffen die je nodig hebt.
Ritsuka
12 jaar geleden
Dus niet stoppen met noten eten, ze zijn heel gezond, maar houd wel in de gaten dat je er niet teveel van eet.
Ritsuka
12 jaar geleden
En wissel wat af, ene keer hazelnoot, dan cashew, dan eens pinda of pistache etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey Ritsuka, ja maar dat is een deel van mijn eetschema, ik tracht een schema te volgen van 3000kcal, kan dat dat zo'n kwaad? :(
Ritsuka
12 jaar geleden
volgens mij kan dat geen kwaad, je gewicht is nu wat aan de lage kant, en gecombineerd met de krachttraining die je doet heb je je energie hard nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou de noten en zaden inderdaad afwisselen. Elk heeft weer andere gezonde voedingsstoffen, en elke dag dezelfde noten gaat natuurlijk ook vervelen. En er zijn nog zoveel andere gezonde noten en zaden: amandel, walnoot, sesamzaad, lijnzaad, hennepzaad, pompoenpitten, paranoot, pecannoot, pistache, etc.

Het beste antwoord

Behandeling brandend maagzuur:

Soms helpt het uw eetgewoonten aan te passen. Neem bijvoorbeeld drie tot vijf kleine maaltijden per dag, in plaats van een of twee grote. Vermijd voedsel en drank waar u snel last van krijgt, zoals alcohol of scherpe kruiden. Ook als u stopt met roken kunnen maagklachten verminderen. Ook medicijnen kunnen maagklachten geven. Overleg met uw arts als u denkt dat uw maagklachten door medicijnen komen.

Mochten deze adviezen onvoldoende helpen, dan schrijft de arts meestal een medicijn voor dat het maagzuur bindt.

Werkt dat onvoldoende, dan kan uw arts een maagzuurremmer, zoals famotidine, voorschrijven.

http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Maagzuurremmer_Famotidine.aspx?mId=10704&rId=562

Dit soort aandoeningen is heel persoonlijk.
Mijn man heeft er erg veel last van en slikt een maagzuurremmer.
Maar hij heeft nooit kunnen achterhalen waardoor die klachten nu precies optreden.

Dat moet je zelf ervaren.
Een ding is zeker:
Je maag overladen is niet goed.
Maar vetten heb je wel nodig.
En wat jij beschrijft klinkt prima!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mensen die last hebben van brandend maagzuur, hebben dat als ze vlees eten waar veel vet in zit. Bijvoorbeeld gehakt.

Als je 100 gram gehakt eet krijg je 35 gram vet binnen.
Dit dierlijk vet is moeilijk verteerbaar en geeft maagklachten.

In noten zit ook veel vet. Wel tot 67% maar dit is plantaardig vet en goed verteerbaar. Daar krijg je geen maagklachten van.
12 jaar geleden
Een mens kan niet zonder vetten. Experimenteer maar om te ontdekken waar jij het minste last van hebt, maar schrap niet alle vetten aan je dieet want dan krijg je ook een tekort aan bepaalde vitamines (A,D,E,K) en bouwstoffen.