Wat is chemie in de voeding, kruiden en geneesmiddelen?

Hallo,

ik ben een 23-jarige jongeman en ik vroeg mij ernstig af wat nu chemie in de voeding, kruiden en geneesmiddelen exact is?

Met andere woorden, bijna iedereen beweert dat geneesmiddelen niet gezond is voor het lichaam omdat ze chemische eigenschappen/structuren bevatten maar wat doet dit dan precies aan het lichaam op lang termijn?

Hoe zit het dan met voeding en kruiden? Bevatten of hebben (bepaalde) groenten, fruit en kruiden dan totaal geen chemische eigenschappen of structuren?

Waarom is "chemisch" ongezond? Wie legt mij dat eens op een heldere manier uit a.u.b.?

Want ik herinner mij nog heel goed dat ooit een wijze man het volgende zei: "ALLES IS CHEMIE" :|

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles is chemisch, inderdaad. Dus opmerking als "chemische troep" zijn onzin. Meestal bedoelt men dan "synthetisch", ipv chemisch. Maar ook het idee dat synthetisch altijd slechter is dan natuurlijk, is fout. Er zijn goeie en slechte synthetische dingen, net als er goeie en slechte natuurlijke dingen zijn (een hapje vingerhoedskruid bijv. is niet aan te raden).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar
Het woord onzin gebruiken voor een vraag die niet helemaal duidelijk gesteld is vind ik niet bepaald netjes. Daarnaast vind ik ook dat je fout zit.
Synthetisch is een stuk verder, zeker in de volksmond. Hoewel er zeker synthetische ingrediënten zijn. En tuurlijk zijn er altijd goeie en slechte, zo kan je elke vraag/discussie platleggen.
Slechte natuurlijke ingredienten zijn er genoeg, zelfs slecht, chemische en biologisch tegelijk. Maar goeie synthetische voedingsstoffen? Ik ken ze niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jack: Ik zei niet dat de vraag onzin is. Ik zei dat een opmerking als "chemische troep" onzin is. Ik zei ook niet dat er synthetische voeding is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jackd: er zijn zeker goede synthetische voedingsstoffen! Om een makkelijk voorbeeld te geven: synthetische vitamine C is in alle opzichten niet te onderscheiden van de natuurlijke vorm, gewoon omdat het een buitengewoon eenvoudig molecuul is.
En zo zijn er veel meer....
Wel is het zo dat complexe moleculen (zoals b.v. vleeseiwitten) of laat maar staan complexe levensmiddelen (een hele stuk vlees) nog niet gesynthetiseerd kunnen worden, althans op industriële schaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"goed" is ook relatief/rekbaar, Vit C is een mooi voorbeeld waarbij "goed" relatief is, het simpele ascorbinezuur heeft veel nuttige eigenschappen, maar of het goed is? Vitamine C zoals het in fruit/aardappelen/enzovoorts zit is veel complexer dan alleen ascorbinezuur.
Ascorbinezuur is alleen de buitenste schaal die de rest van het vitamine beschermd. http://www.becomehealthynow.com/glossary/vitamin_cbh.htm

Het beste antwoord

Heb je je wel eens gerealiseerd dat het leven is begonnen als een chemische reactie? Tenzij je natuurlijk gelooft aan het bijbelse Genesis. Hoewel, heeft God uit een rib Eva geschapen zonder chemie?
Maar wat is chemie? Simpel gezegd, moleculen die een verbintenis aangaan, waarna een nieuwe "constructie". een nieuwe molecule, met andere mogelijkheden, is ontstaan. Die verbintenis komt niet "zomaar" tot stand, er is extra energie voor nodig. Vaak, maar niet altijd, is dit in de vorm van warmte. (Weer wat nieuws: Wat is warmte eigenlijk, maar ik ga er hier niet verder op in).
Een reactie tot een nieuwe verbintenis kan, en dat is heel belangrijk, ook tot stand worden gebracht door een "boodschapper", een enzym. Het enzym is één van de truukjes die ons lichaam gebruikt. Het is om het eens mooi in het Frans te zeggen: un billet de doux. Het brengt de twee gelieven tot elkaar, maar verandert zelf niet. Mooi toch, het kan opnieuw dienst doen, ons lichaam is zuinig.
Misschien begrijp je nu dat alles, elke levensfunctie. berust uit het produceren en gebruiken van moleculen met nieuwe functies (zoals hormonen en enzymen) om alle organen in ons lichaam te kunnen laten functioneren. Alle functies, verteren van voedingstoffen, opnemen van zuurstof, uitscheiden en/of neutraliseren van gifstoffen, vernieuwen van niet alleen huid en haren, maar alle cellen, tot aan hart-en hersencellen toe. Het lichaam is wel vergeleken met een chemische fabriek. Maar hoe het "leven" daarin kan bestaan... is nog steeds een groot raadsel.
Probeer eens het boek: De stof bracht de geest voort, van Hoimar von Ditfurth, uitgever H. Meulenhoff. Baarn, te vinden in een bibliotheek. Nederlandse vertaling. Zeer informatief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

alles is inderdaad chemie, alle materialen, voedingsstoffen en geneesmiddelen beestaan uit atomen met bindingen, die samen moleculen vormen. Nu is het zo dat veel chemische stoffen die in het laboratorium gemaakt zijn minder gezond zijn dan natuurlijke producten, denk hierbij aan vetten. In laboratoria worden vaak verzadigde vetten gemaakt waarin dus geen dubbele bindingen voorkomen. In de natuur vind je ook plantaardige vetten, hierin komen wel dubbele bindingen voor. Dit wordt bijvoorbeeld in je lichaam gebruikt om de cholesterol naar je lever te vervoeren zodat het daar kan worden afgebroken in plaats van dat het blijft zitten in de bloedvaten die hierdoor dicht kunnen slibben. maar ook deze vetten zijn puur chemie, alleen gemaakt door de grootste chemische fabriek op deze aarde, de natuur.

Ook de kruiden en geneesmiddelen zijn chemie, kruiden over het algemeen natuurlijk, maar soms ook genetisch gemanipuleert via inderdaad chemie. Geneesmiddelen zijn vaak een combinatie van beiden. de werkzame stof komt (soms) uit planten uit bijvoorbeeld het tropisch regenwoud, maar de "vulling" van de pil bestaat over het algemeen uit artificiale chemie uit het lab. Dus voor geneesmiddelen zijn beide nodig omdat anders het geneesmiddel onbruikbaar is, of veel te klein, of niet werkzaam.

Chemie is inderdaad overal, zoals jouw oude wijze man ooit al zei. En het is gedeeltelijk ongezond (snoep, chips) maar het overgrote deel is GEZOND, (koolhydraten, eiwitten, vetten, natrium, kalium enz. maar zoals alles is het alleen gezond met mate. dus teveel wordt ongezond.

Als je meer wilt weten over de chemie, kan je een keer een cursus scheikunde gaan volgen bij jou in de buurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook verzadigde vetten zijn nodig voor een gezond lichaam, dus niet slecht. Het is de verhoud tussen verzadigde en onverzadigde vetten die slecht kan zijn. Teveel van een van de twee is niet goed, te weinig ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meer onverzadigde vetten als verzadigde vetten lijkt mij beter toch? Althans dat zeggen ze altijd, of klopt dat niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet wat de beste verhouding is, alleen dat een algehele afwezigheid van de een of de ander niet goed is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Check maar even de antwoorden op een eerder gestelde vraag m.b.t. verzadigde en onverzadigde vetten: http://www.goeievraag.nl/vraag/onverzadigde-vetten-gezonder-verzadigde-vetten.320813
Zoals jij het bedoeld is het chemische voeding, in de fabriek gemaakt, met kunstmatige toevoegingen erbij.

Dit is inderdaad niet echt gezond voor je, het is bijna geen echte voeding meer, er zitten minder voedingsstoffen in etc.
Over sommige chemische ingredienten word nog onderzoek gedaan of ze misschien kankerverwekkend zijn.

Het beste kun je puur eten, gezonde voeding dat zo min mogelijk bewerkt is.
Ritsuka
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijke zaken kunnen evenzeer kankerverwekkend en anderszins schadelijk en/of dodelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is en blijft een raadsel voor ons wat wel en niet kankerverwekkend is, met een aantal uitzonderingen uiteraard...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarnaast moet je veel dingen juist WEL behandelen, omdat ze zonder behandeling schadelijk zijn.
Alles is Chemie:
(gedestilleerd) Water is h2o, maar drinkwater bestaat alweer uit veel meer stofjes, vooral diverse zouten.
Voor voeding, enzovoorts geldt hetzelfde, maar dan heel ingewikkeld.
Met allemaal andere eigenschappen.
Veel voedingsstoffen kan je bijvoorbeeld met slechts enkele bewerkingen gebruiken als brandstof,

Waarom "chemisch" ongezond is, is weer een hele andere vraag.
In neem aan dat je daarmee bedoelt, waarom voedingsstoffen en medicijnen die niet rechtstreeks uit de natuur komen niet gezond zijn.
In het algemeen kan je daarover zeggen, dat chemische stoffen het lichaam uitputten doordat bepaalde organen veel harder moeten werken om ze te verwerken, ook kost dit vaak veel mineralen en vitamines waar we al zo weinig van binnenkrijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is exact gedestilleerd water eigenlijk?
Ritsuka
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gedestilleerd_water
Het is trouwens ongezond om te drinken, het onttrekt mineralen en zouten aan je lichaam.
Je wijze man had gelijk. Sterker nog: chemie is de reden dat jij en ik en alle levensvormen op aarde mogelijk zijn, want zonder chemische reactie zou er geen leven zijn, en het helaal zou een gigantische soepkom van losse atomen zijn. Niet bepaald boeiend...! :-)

Wat je waarschijnlijk bedoelt met "chemie" is 'kunstmatig', of 'synthetisch'. Alhoewel zelfs deze begrippen rekbaar zijn. Neem b.v. de plastic van je PC. Deze komt van aardolie, en aardolie (of steenkool) ontstond een paar miljoen jaar geleden uit uitgestorven planten. Alle groene planten groeien omdat ze een chemische reactie kunnen toepassen waarmee ze met de energie van de zon (=radiatie), CO2 uit de lucht, en water uit de grond, organische stoffen kunnen produceren. Dat noemen wij fotosynthese, en is zonder meer de belangrijkste chemische reactie op aarde, en de échte basis voor het leven. Zo zie je dat écht alles is chemie.

Maar als wij er van uit gaan dat je met 'chemie' bedoelt 'synthetisch', en dat interpreteren wij als "door menselijke technologie gemaakt of gemodificeerd", dan is het antwoord dat de chemie zeer breed wordt toegepast door de levensmiddelen- en medicijnenindustrie.
Maar dat is helemaal niet erg, in tegendeel zelfs!!
Voor het maken van yoghurt, kaas, brood, wijn, bier, olie, boter, worst, medicijnen, vitamine preparaten, noem maar op... is chemie onmisbaar. Slechts enkele producten kunnen door de mens zonder chemische modificaties worden geconsumeerd (b.v. sommige soorten verse groente en fruit) Voor veel voedingsstoffen geldt dat zonder chemie zelfs giftig zijn!
Het goed nieuws is dat al die chemische processen geregeld zijn door wettelijke bepalingen: wat kan je gebruiken of toevoegen en wat niet, hoeveel, wanneer, in welke producten wel en in welke niet, en zelfs wat moet je doen als er iets niet goed gaat. Hierop wordt uitvoerig gecontroleerd door diverse controle instanties zoals de NVWA (en dat is toevallig mijn werk) of IGZ.

Je kernvraag is, denk ik, of er 'slechte' chemische stoffen zijn. Ja, zonder meer. Sterker nog: alles is slecht, ook water, als je te veel van neemt. Het geheim is gevarieerd en uitgebalanceerd eten, niet te veel en niet van hetzelfde te veel.
Eet voldoende verse groente en fruit, maar bedenk dat zonder chemie in de voedsel en de geneeswijze, zou de mens zo 'gezond' eten als de oermens 10.000 jaar geleden, en dan zou onze levensverwachting nu even lang zijn als toen: zo'n 30 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, precies wat ik zeg, alleen beter verwoord :)