Wat is bij afvallen een ongezoet granenontbijt?

om af te vallen en gezond te ontbijten blijkt een ongezoet granen ontbijt goed te zijn zegt men. De wel bekende brinta en bambix zijn volgens mij wet gezoet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Brinta is ongezoet.
Daarnaast zijn granenvlokken ook een goede keuze voor ontbijt.
Kijk in de winkel bij de ontbijtgranen, helemaal onderin liggen de zakken met vlokken. Bij de ingredientenlijst kun je zien dat dit alleen o.a. Haver en tarwevlokken bevat, zonder toevoegingen.

Toegevoegd na 41 seconden:
Het zijn vaak huismerkzakken, iets van 1 euro per kilo
Ritsuka
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waarmee eet je dan die granenvlokken ? net als brinta met warme melk ? Liefs,
Ritsuka
12 jaar geleden
Dat kun je zelf kiezen, melk (warm of koud), yoghurt of griekse yoghurt.
Ik doe zelf altijd yoghurt, omdat dit iets meer eiwitten bevat.
Ritsuka
12 jaar geleden
Brinta bevat trouwens geen suiker hoor, alleen een klein beetje zout.
Ritsuka
12 jaar geleden
Wat ik ook lekker vind is 's avonds half kopje ontbijtgranen + half kopje yoghurt + half kopje melk mixen, en dan in de koelkast zetten voor de ochtend erna. Dan word het iets Brinta achtig, ook heerlijk met wat kaneel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brinta classic bevat wel wat suikers, als je de wake up neemt zelfs dextrose. http://brinta.nl/producten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeh dat klinkt heerlijk ga ik zeker keer proberen !
Weet iemand misschien of warme melk savonds goed is inplaats van een ander tussen doortje? probeer namelijk af te vallen en wat gezonder te leven. Liefs,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is kaneel trouwens ook goed? word je daar niet dik van enz? Vroeg ik me al tijdje af .. Liefs,
Ritsuka
12 jaar geleden
in de avond kun je een klein bakje yoghurt nemen, of een handje ongezouten nootjes, of een beker warme melk :)
is allemaal prima. Kaneel word je niet dik van hoor, het bevat zo goed als geen kcal, het is meer als smaakmaker. Er zitten ook een aantal gezonde voedingsstoffen in als ijzer en calcium.
Je kunt prima elke dag 1/2 tot een hele theelepel nemen (je hebt ook maar heel weinig nodig om je ontbijtgranen op smaak te brengen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brinta bevat veel suiker en koolhydraten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje voor je reactie!
Nootjes zou ik dan toch meer bewaren voor in het weekend, ik pak nu ook wel eens zoethout s'avonds kan volgens mij ook geen kwaad. Ben je toevallig ook bekent met kokos gewoon puur uit de kokosnoot ?
Want dat heb ik vorig weekend gegeten in plaats van chipjes omdat ik dacht dat dit goed is maar daarna ging ik twijfelen of dit wel zo goed is omdat er volgensmij veel vet in zit? Heeft iemand hier meer verstand van?
Wel heel lekker ! Wat ook lekker is yoghurt met halve perziken uit blik (in kleine stukjes gesneden) maar ook hier weet ik weer niet van of dat wel zo goed is omdat er in de sous die erbij zit veel suiker zit, ik probeer wel zo weinig mogelijk sous mee te eten. Liefs,
Ritsuka
12 jaar geleden
Kokos is best veel vet en calorieen, 410 kcal en 40 gram vet per 100g, met mate eten dus: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=50 Zoethout kan niet zoveel kwaad, maar het werkt wel bloeddrukverhogend. Perziken uit blik is heel veel suiker en siroop, je kunt beter vers fruit nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja daar was ik dus al bang voor met kokos jammer dacht eindelijk een goed alternatief gevonden te hebben,,
Zo heel goed was ik dus nog niet bezig hihi maar ik leer steeds meer, nu opzoek naar verse perziken enz Dankje voor al je tips! Liefs,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1.
Op sommige merken staat op de verpakking havermout ipv havervlokken.
Ik vind het zelf erg lekker met sojayoghurt, wat gebroken lijnzaad of amandel, en soms gepureerd fruit. Met cacao (en fruit of iets anders zoets om het bittere van pure cacao te compenseren), is ook heel erg lekker. Als je het wat langer laat staan 'weken' in de (soja)yoghurt, wordt het zachter. Sommige mensen vinden dat lekker, anderen vinden het juist lekkerder als het er pas net in gedaan is.
Je kan het ook kort koken. Bij biologische winkels/natuur(voedings)winkels heb je ook graanvlokken van allerlei andere granen en pseudogranen, zoals quinoavlokken, speltvlokken, boekweitvlokken, amaranthvlokken, roggevlokken, etc.
Elke soort heeft een andere smaak en een beetje een andere structuur/hardheid, en natuurlijk ook andere (verhouding aan) voedingsstoffen, dus afwisseling is altijd goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gebroken lijnzaad vind ik dus echt niet lekker , de hele vind ik wel gaan.. Ik ga opzoek naar een biologische winkels/natuur(voedings)winkel. Heb nu al zin om alles te proberen! Zou graag ook een +1 geven maar blijkbaar kan dat pas bij niveau 2, Liefs,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met heel lijnzaad moet je wel zorgen dat je echt goed kauwt zodat je ze kapotbijt, want de buitenkant is zo hard dat je maag die niet kan verteren, dus als ze ongebroken zijn en niet zo goed gekauwd worden, verlaten ze gewoon weer in hun geheel je lichaam, en heb je er dus niks aan ;)
Niet iedereen vindt lijnzaad lekker, ik vond het vroeger ook niet zo lekker, maar tegenwoordig wel. En met fruit of cacao erbij proef je het niet meer (tenzij je grote hoeveelheden gebruikt natuurlijk).
Het kan helpen de gebroken lijnzaad alleen zo vers mogelijk te gebruiken, als je een zak een tijd laat liggen worden de vetten ranzig en gaan ze sterker en vies smaken. Ik bewaar ze zelf in de koelkast, en dat helpt best goed.

Andere antwoorden (2)

Echte müesli is ongezoet. Dus niet de varianten met bessen, rozijnen, crunch en dergelijke.
Als je dat eet met bijvoorbeeld yoghurt, heb je een volwaardig ontbijt.
Een andere optie is simpelweg volkoren brood eten met gezond beleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem elke ochtend tarwezemelen met 0%vet magere yoghurt. proeft dan net als brinta maar geen toevoegingen zoals in de brinta. kan ook met franse magere kwark maar word dan erg dik,wel lekker. eventueel kan je een beetje sucralose poeder erbij doen als je een zoete smaak wenst,bevat bijna geen calorieen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zou dan beter zijn tarwezemelen of granenvlokken? Ik ga het allebei is proberen.
Heb echt nog nooit van sucralose gehoord is dit gewoon te koop in supermarkt? Ik gebruik nu vaak zoetstof dit is beter als gewone suiker lijkt me maar is zoetstof nou ook een flinke dik maker? Liefs,
Ritsuka
12 jaar geleden
Over zoetstof zijn de meningen verdeeld.
Het is een chemische stof, je lichaam denkt dat er suiker binnenkomt en gaat stoffen aanmaken om de suiker om te zetten. Maar er komt helemaal geen suiker, dus je lichaam blijft erom vragen. Hogere kans op later zoetigheid snaaien. Maar een ander zegt weer dat het geen kwaad kan. Ik eet het zelf niet, omdat ik de smaak niet lekker vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh de smaak vind ik door brinta heen echt heel lekker! niet te veel gewoon een beetje, Ook vind ik honing door yoghurt heel lekker maar is denk ik ook niet zo goed, Liefs,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sucralose is ook een zoetstof,bij o.a de deka te koop,de meeste zoetstoffen bevatten aspartaam,dat is erg ongezond,schijnt o.a kanker te kunnen veroorzaken,dus ff opletten wat voor zoetstof je koopt,aspartaam zit ook in heel veel light frisdranken.
wat betreft dat het lichaam denkt dat het suiker binnenkrijgt,daarom ook een heel klein beetje,maar ja,als je ook fruit eet krijg je ook suikers binnen,beste is ook geen suikers. dus ook geen honing!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@xBonita: Graanvlokken zijn meestal gemaakt van de hele graankorrel, en bevatten dus alle voedingsstoffen daaruit. Zemelen zijn maar een onderdeel van de graankorrel, en kan je niet in grote hoeveelheden gebruiken omdat het grote invloed heeft op je stoelgang. Sommige mensen kunnen bij 1 eetlepel per dag al bijna niet meer naar de wc, dus daar moet je wel voorzichtig mee zijn. Graanvlokken zijn gewoon normaal voedsel, dat je net als brood en andere graanproducten prima als basisvoedsel kan gebruiken in grotere hoeveelheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Fynnya:nou dat is dus onzin dat je van tarwezemelen niet meer naar de wc ervan kan,ik neem ze juist om de stoelgang te bevorderen aangezien ik door mijn dieet te weinig vezels binnen kreeg.
in tarwezemelen zitten per 100gr. 36.4gram vezels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke nu raak ik in de war , maar ik ga het gewoon allemaal is proberen kijken wat mij wel en niet bevalt.
Ik kan al heel moeilijk naar de wc dus probeer producten die verstoppen te vermijden. @Patje69: zit er in sucralose dus geen aspartaam als ik je goed begrijp ? Dan ga ik hier ook naar opzoek. Super bedankt voor de tips! Liefs,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Patje69: Natuurlijk, als je te weinig vezels binnenkrijgt helpt het juist om een zeer vezelrijk product te eten, dat is logisch. Maar voor mensen die al genoeg vezels binnen krijgen, zorgt een product dat zo vezelrijk is ervoor dat je al snel teveel vezels binnenkrijgt.