Zijn er aangepaste manier om BMI te berekenen na amputatie van lichaamsdelen?

Stel dat iemand overgewicht heeft maar hij mist een lichaamdeel dat nogal veel weegt, zoals een arm of been, of zelfs 'maar' een borst. Dat zou je BMI vertekenen. Hebben diëtisten dan een manier om dat om te rekenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

Dat is er. Kijk hier maar eens:
http://touchcalc.com/calculators/bmi_amputation

Er wordt een bepaald percentage verrekend naar gelang het lichaamsdeel en niveau van de amputatie. Bij een amputatie van een been onder de knie is dat bijvoorbeeld 6,5%, en boven de knie 8%. Bij een hand is het 0,8%, en zo zijn er aanpassingen voor bijna elke denkbare amputatie. Bekijk de calculator maar eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, DAT is het goede antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de roos! +1
Ritsuka
12 jaar geleden
Dat is interessant :)

Andere antwoorden (1)

Dan gebruiken ze geen BMI berekening, maar een vetpercentage meting. Dit kun je het meest nauwkeurig doen met een huidplooi meting op een aantal plekken op het lichaam.
Ritsuka
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is sowieso altijd al een betere meting maar die gebruiken ze niet opeens WEL bij amputaties en verder NIET als er geen amputaties zijn. Die hele BMI is toch al een schatting, dan kun je dat stukje been, arm of borst ook wel meeschatten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens met Pelle, want BMI zegt lang niet alles, maar het antwoord is wel goed. Het beste is het combineren van meerdere methodes, i.c.m. je gezonde verstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Keesvi: het is gewoon geen antwoord op de vraag omdat het met DAN begint... Dat woordje maakt het helemaal uit. Alsof men bij iedereen het gewoon met die BMI doet en zodra er een voet mist men opeens nauwkeuriger te werk gaat? Het is gewoon een verkeerd antwoord op de vraag helaas, zeker gezien het tweede antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het zo bekijkt dan ben ik het wel weer met jou eens, Pelle. Bottom line voor mij is dat de BMI niet zaligmakend is maar dat veel mensen die maatstaf toch als enige hanteren. Zelfs in het elektronisch zorgdossier waarmee ik met werken is het de enige maatstaf. Die zou ik tenminste graag uitgebreid zien worden met buikomvang.
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik bedoelde het woordje 'dan' niet op zo'n manier Pelle, excuses als het verkeerd opgevat werd.
Ik bedoelde het alleen op de manier dat er meerdere methodes zijn om te meten of iemand een gezond gewicht heeft, naast BMI.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok Ritsuka... blijft staan dat Lies een beter antwoord geeft.