Waarom telt de dietiste koffie en thee niet mee als vocht wat je dagelijks binnen hoort te krijgen ?

Je moet genoeg drinken, genoeg = 1 1/2 a 2 liter volgens de dietiste.
Maar ze telt de koffie en de thee niet mee. Wel water, melk, sapjes noemt het maar op.
Waarom tellen koffie en thee niet mee in het vochtgebruik ?

Toegevoegd na 4 dagen:
Allemaal bedankt voor jullie antwoorden en discussies.!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
22.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanwege de vermeende vochtafdrijvende eigenschappen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En bier en wijn ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koffie kan ik me wel voorstellen.
Maar thee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@sherpa bier en wijn zijn natuurlijk ...verboden... vocht!
@momopoyolo ik dacht: koffie-cafeine, maar thee-theine? wiki : theine is een andere benaming voor cafeine.... weer wat geleerd !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemd: mijn diëtiste telt koffie en thee mee.
En ik weet, dat ook in ziekenhuizen, waar mensen in groepvorm met therapie afvallen, telt koffie en thee gewoon mee in de 2 liter vocht per dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik koffie en thee niet mee zou tellen zou ik al jaren veel te weinig drinken.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar melk is toch ook vocht????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik dronk toen weinig zwarte koffie zonder suiker en thee ook zwart en soms met magere houdbare meld (half thee / half melk)
Ik dronk eigenlijk altijd water dus toen was het 'niet meetellen' geen probleem voor me omdat ik bijna altijd water dronk...

Het beste antwoord

Ten eerste: vraag het de diëtiste want het vochtafdrijvend vermogen is heus niet zo groot als de totale hoeveelheid vocht.

Verder kan ik dit ook bij het voedingscentrum nergens terugvinden op deze pagina over dranken in het algemeen: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/dranken.aspx en op deze pagina over vocht in het algemeen: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/trefwoord/vocht.aspx

Ik heb zelf de opleiding tot diëtist gedaan en 20 jaar geleden was dit absoluut niet zo en ik ben het er ook niet echt mee eens. Dat je bier niet meerekent kan ik me nog voorstellen maar thee/koffie is echt onzin: zie ook het fabeltje wat hier beschreven wordt: http://www.wtjes.nl/post/ontrekt-thee-vocht-aan-het-lichaam.aspx

Nog iets: "Water is natuurlijk prima, maar je kunt ook variëren. Koffie en thee zijn goede alternatieven en vaak net zo dorstlessend. Het feit dat deze dranken vochtafdrijvend zijn, geldt bij de meeste mensen niet. Let dus even op hoe het bij jou zit: krijg je dorst van koffie of thee, of juist niet?"

Bron: http://www.opdieet.nl/dorstlessers.htm

Mijn antwoord: ik weet niet waarom de diëtist dat doet maar ik vind het een behoorlijk ouderwetse manier en ook niet echt passend in onze cultuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@pelle, op dit moment kom ik niet bij een dietiste, nu was het een 'vraag', maar een paar jaar geleden was ik nog wel bij een dietiste. Gelukkig ben ik een 'anderhalve- liter- (blauwe)spa-fles' drinker + leidingwater (uiteraard). Daardoor had ik er geen probleem mee, drink ook weinig koffie, meer thee, en heb ik daardoor nooit echt naar de reden gevraagd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We zijn het eens over de fabel van de vochtafdrijvende eigenschappen van koffie en thee. Als dat zo was dan zou je die dranken als bloeddrukverlagend middel kunnen gebruiken. Verder ook een genuanceerd verhaal. +1

Andere antwoorden (3)

Koffie en thee onttrekken door onder andere de caffeine juist vocht aan het lichaam, en tellen daarom niet mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich is het wel terecht om onderscheid te maken tussen de verschillende vormen van vocht. Het lichaam moet de opgeloste stoffen verwerken en die verwerking kost op zich ook een hoeveelheid water. Bij opgelost zout, bijvoorbeeld in groentesap en soep, kun je je daar wel iets bij voorstellen maar ook suikers, mineralen en de stoffen in koffie en thee kosten water, zowel voor de verwerking als het uitfilteren van de reststoffen door de uitscheidingsorganen.

Ik zou zelf zwarte koffie en thee (zonder suiker) als hoogwaardiger soorten vocht zien dan bijvoorbeeld sap omdat de verwerking van suiker meer vergt van je stofwisseling en dus ook meer water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Keesvi het gaat natuurlijk om die suiker en in dat geval (eigenlijk zoals altijd) is het de hoeveelheid... 1 glas mag - de hele fles : teveel !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag was, ietwat vrij vertaald, of andere dranken gelijk zijn aan water. Het antwoord is dat er sprake is van een glijdende schaal met (gewone) thee bijna gelijk aan water tot 'vloeistoffen' als yoghurt en soep waar je eigenlijk een lepel voor nodig hebt. De opgeloste stoffen, zoals suiker, zout en alcohol, vergen meer water dan een vergelijkbare hoeveelheid zuiver kraanwater ter verwerking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel !
Omdat koffie en thee vocht uit je lichaam onttrekt, en energydrank ookxD