Teveel vitamine schadelijk??(zie toelichting)

Tegenwoordig zitten er in vele producten vitamines als extra, denk aan de red bull drankjes, repen, limonades enzenz...nu ben ik iemand die goed eet en ook nog een multivitamine neem aan aanvulling. ik vroeg mij af dat als ik bv een paar produkten neem waar ook vitamines inzitten ik daar niet teveel van binnen krijg? en zo ja is dat dan schadelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

In het algemeen kan je stellen dat een gezond, volwassen mens met een normale activiteit die gevarieerd eet, en regelmatig een beetje in de zon loopt, geen tekort aan vitamines zal krijgen en gezond zal blijven. Mijn stelling is dat extra vitamines alleen nodig zijn als je deze nodig hebt, en dat is als je ziek bent, wanneer je een beperkende dieet (b.v. veganisme) volgt, of als je door een veeleisende activiteit (b.v. topsporters, zwangerschap) iets tekort komt.

En ja, sommige vitamines kunnen heel erg toxisch zijn. Met name vetoplosbare vitamines (A, D, K) en sommige uit de B-serie, kunnen zeer nadelige effecten hebben op je gezondheid omdat je lichaam het teveel hieraan minder goed kan elimineren, en omdat deze zich opstapelen in je eigen vetweefsel en lever.
Een klassieke voorbeeld is overdosering met vitamine D, die bij langdurige inname ernstige ziektebeelden kan veroorzaken. Kijk in de Engelse Wikipedia onder 'Vitamin D' en 'toxicity' voor referenties.
Zelf heb ik door mijn werk (inspecteur van de NVWA) ooit onderzoek gedaan naar het geval van een zwangere vrouw die op sterven na dood was door een vitamine D preparaat die foutief gedoseerd was.

Concreet over je vraag mbt met vitamines verrijkte levensmiddelen: er zijn bepaalde wettelijke regels hiervoor, waardoor de maximale hoeveelheid toegevoegde vitamines nooit té hoog mag zijn, en dan ook met een veiligheidsmarge. Dus in het algemeen (nogmaals: als je gevarieerd eet) kan je er van uit gaan dat zelfs als je veel verrijkte levensmiddelen eet, zal je niet snel ziek hiervan worden.
Vitamine C, oftewel ascorbinezuur, wordt vaak als antioxidant gebruikt in allerlei levensmiddelen (vaak aangeduid als E-300) De legende over het positieve effect van een overdosering (b.v. bij verkoudheid) is ooit in leven geroepen door de Nobelprijs winnaar Linus Pauling, maar nooit écht bewezen. De fabrikanten van vit C maken sindsdien dankbaar gebruik hiervan, omdat vit C spotgoedkoop is en extra duur wordt verkocht als medicijn.

Te veel geslikte wateroplosbare vitamines (zoals vit C) worden door je lichaam domweg uitgescheiden via de urine. Ooit las ik (weet niet meer waar) dat in de urine van de USA bevolking voldoende vit C in zit voor de gehele Europese bevolking. Of het waar is, weet ik niet, maar zou zomaar kunnen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Van alles wat je binnen krijgt geldt: de dosis maakt of het giftig is. Van vitamines is bekend dat een teveel aan onder andere vitamine A, D en B6 problemen kan geven. Als je dus voldoende en gevarieerd is, zou ik de multivitamine dus gewoon laten staan. Scheelt ook geld!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen van niet, waarschijnlijk slik je een multi vitaminepil met een ADH van 100 %. Die waardes zijn erg laag en aan de lage kant, ook omdat er steeds minder vitamine en mineralen in groente en fruit zit vraag ik mij af of je je dagelijkse persoonlijke behoefte aan vitamines haalt ook met die extra producten.

Neem je multi vitamine altijd bij de hoofdmaaltijd dit i.v.m. de opname van vet oplossende vitamine zoals A, en D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, altijd NIET leuk die minnen. Maar ik heb liever tegenargumenten. Verklaar u nader! ;-)
Vitaminen A, D, E en K kan je teveel hebben.
Alle andere mag je bij wijzen van spreken onbeperkt innemen.

Ik weet niet vanbuiten welke vitaminen in welk drankje zitten, maar ik vermoed dat dit zelden of niet over A, D, E en K zal gaan.
In vruchtendrankjes zitten soms wel A en E, maar daar moet je al heel wat van drinken.

Vitamine C vind je vaak als toegevoegde vitamine.
Vitamine C is vooral belangrijk voor de weerstand van ons lichaam.