In bereide patates frites zit nog ongeveer 3 mg vitamine C.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt er van uitgaan dat bij verhitting van eten het product aanzienlijk minder vitamine, mineralen, enzymen of antioxidanten bevat. Hoe groter de verhitting hoe minder er over blijft. Frituren is een grote verhitting!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vitamines worden in de regel geïnactiveerd door verhitting, maar de ene sneller dan de andere, en dan heb je ook nog bijzondere situaties.
Vitamine C kan niet zo enorm goed tegen hitte, en gaat dus een groot deel verloren tijdens het kookproces. Tijdens het bakken in hete olie krijg je hogere temperaturen (tot 180°C, als je het goed doet), dus gaat meer vit C verloren (de binnenkant van een frietje wordt echter niet veel warmer dan 100°C), dan wanneer je een aardappel kookt in water.
Als je aardappel kookt in water, en wil je zo veel mogelijk vit C behouden, dan moet je deze in de schil koken, want anders lost de vit C in het water, en gaat veel meer vitamine verloren dan je eigenlijk door de verhitting zou inactiveren.
Per 100 g krijg je dus iets meer vit C binnen door de aardappel heel te bakken of te koken (8 mg/100g), dan wanneer je frietjes eet (3 mg/100g)
En dan heb je ook dat sommige levensmiddelen veel van een vitamine bavetten, maar kan je lichaam deze niet absorberen als je het rauw opeet. B.v. een gekookte peen bevat minder vitamine A dan een rauwe, maar je lichaam kan meer vitamine absorberen uit de gekookte, omdat de vit A beschikbaar wordt gemaakt door het kookproces.

Kijk maar op de link in de bron, daar kan je alles vinden. Let op: de frietjes vinden onder de letter "F", en niet onder de "A"