Wat is nou eigenlijk normaal eten...?

Je hoort vaak dat mensen na een dieet zeggen, als ik weer normaal ga eten, kom ik weer aan..... ze bedoelen daar vaak mee dat ze teruggrijpen op het patroon van voor het dieet.

Nu is voor mij normaal eten, 2 stuks fruit, een berg groente, stukje mager vlees, en voor de rest bruin brood met mager beleg, weinig aardappelen of rijst (of iets dergelijks) maar de ander bestaat dat weer uit patat, frikadellen en ander fastfood.

Ik blijf keurig op gewicht, 68 kilo bij een lengte van 1,76.
Zij zuchten en steunen, en roepen nooit meer normaal te kunnen eten..... Maar wat is normaal....

Ze roepen dan ook nog, ja maar jij hebt makkelijk praten, duh....
Hoe peuter je zo iemand aan het verstand dat hun normale voeding toch echt afwijkt, en wat is nou eigelijk echt normaal.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ook interessant om te weten, hoeveel gram koolhydraten en eiwitten nou werkelijk acceptabel is, naar mijn mening gebruiken we zo veel, te veel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is logisch dat jij op gewicht blijft,je eet echt 'low-cal',geen vet,geen suiker,weinig koolhydraten.
Je bent in feite altijd op dieet.
Geen kritiek hoor,ik eet nog minder.
Ik denk dat veel mensen zullen zeggen dat jij ook niet 'normaal' eet en best eens een patatje ofzo mag.
Je hebt wel een goed gewicht voor je lengte.
Maar ik snap wel wat je bedoelt,een vriendin van mij is constant aan het snoepen en snacken en klaagt dan dat ze te dik is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"normaal" bestaat niet.
Ritsuka
12 jaar geleden
er is een verschil tussen een normaal eetpatroon en een gezond eetpatroon. Ik ken genoeg mensen die vinden dat ze een normaal eetpatroon hebben, maar eigenlijk heel ongezond bezig zijn.
Ritsuka
12 jaar geleden
ik krijg ook wel eens de vraag: hoe blijf jij zo slank?
Terwijl ze zelf witbrood, krentenbollen en snoep bij de vleet eten..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom maak je je druk? Je schijnt heel goed te weten wat goed voor je is. Je blijft op gewicht, zeg je zelf. Wat wil je meer? Voel je je niet goed in het vel zitten. Welke puntjes wil je op de i'tjes gaan zetten? Als ik in de spiegel kijk zie iemand die even lang is als jij, maar zijn gewicht is amper 60% van jouw gewicht. Verder geen nieuws. Maar ik moet rekening houden met versleten organen. heb je die, of ben je er alleen maar bang voor? Prepareer je je soms al voor extreem oud worden? Die 100+ mannetjes zijn allemaal van die (brood-)magere heren. Mijn vader sprak van: "een zindelijk oud-heertje". Een loffelijk streven maar ben je daar niet wat vroeg mee?

Het beste antwoord

Jij eet gezond, en je stofwisseling is daar ook afgestemd. Daarnaast heb je misschien genetisch 'mazzel' wat dit betreft.
Iemand die te dik is geworden, heeft om wat voor reden dan ook meer gegeten dan nodig was.
Ga je op een dieet om af te vallen, en daarna weer eten als voorheen, dan zal hetzelfde gebeuren: je wordt weer net zo dik als voorheen, en misschien nog dikker omdat je lijf tijdens het diëten zuiniger heeft geleerd om te gaan met de voedingsstoffen die binnenkwamen.
Dat is de beste reden om te zeggen: een dieet als in een 'snel afvallen!'-dieet is zinloos en zelfs contraproductief.
De enige manier om af te vallen is zorgen dat je weet wat je lijf nodig heeft, langzaam afbouwen naar die hoeveelheden en producten, en zo blijven eten, liefst gecombineerd met extra beweging.
Het meest effectieve dieet is _licht_ vetbeperkt (ten opzichte van de hoeveelheid die je nodig hebt), koolhydraatbeperkt, en zo voedzaam mogelijk (dus geen witbrood, maar volkoren; geen witte rijst, maar zilvervlies, enzovoorts).
Zoals jij het nu omschrijft, lijkt jouw voedingspatroon me behoorlijk goed.
Hou wel in je achterhoofd dat voor teveel eten vele redenen kunnen zijn, het is vaak geen 'gebrek aan discipline' of simpelweg een kwestie van 'even normaal gaan eten' (wat veel mensen wel denken).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op deze site kan iedereen zijn/haar gegevens invullen en zien wat 'normaal' is: http://www.voedingscentrum.nl/nl/hoeveel-mag-ik-per-dag-eten-.aspx

En om jou uit de droom te helpen: ik eet veel en veel meer dan jij en blijf ook op hetzelfde gewicht. Het ligt meer aan wat je eet én je verbruikt.

Verder kun je dus ook niet zeggen hoeveel koolhydraten en eiwitten (en vet) nu acceptabel is want iedereen verbruikt weer anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft mij niet uit de droom te helpen.
Ik heb namelijk niet beweerd dat mijn voedingspatroon normaal is, en die illusie heb ik ook niet, het is mijn keuze gezonde en wei.of voeding te nemen, maar ik heb niet beweerd dat dat normaal is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij zegt dat wij jij eet normaal eten is en nu beweer je dat dat niet zo is. Wat is het nu? Het is voor jou normaal maar blijkbaar vind jij dat als je je daar niet aan houdt dat dat dus niet normaal is, tenminste dat lees ik uit jouw tekst. Ik wilde dus alleen maar zeggen dat je veel en veel meer kan eten en ongezonder en ook op gewicht kan blijven.