Wat geven veganistische mensen voor voer aan hun hond of kat?

Bij bloed zweet en luxeproblemen is er een meisje Daphne, dat veganistisch is maar ze had wel een kat, vraag ik me af wat voor eten de kat eet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou niet verbaast zijn als de kat ook groenten krijgt. Ik heb ooit stage gelopen in een dierentuin. Toen ik eens bij de leeuwen stond te kijken hoorde ik twee mensen praten, die vonden dat de leeuwen ook wel vegetarisch konden worden. Toen ik er iets van zei vertelden ze dat hun hond ook al jaren vegetarisch was en het helemaal niet erg vond....
En dat het beest er veel minder van ging stinken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk stukje http://www.vegetarisme.be/index.php?view=article&catid=34:dieren&id=239:over-vegetarische-honden-en-poezen-&option=com_content&Itemid=86
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is misschien wel de beste vraag die ik ooit heb gelezen op deze site! Katten zijn carnivoren, dus om die beesten groente te geven is gewoon wreedheid vanwege je eigen kromme morele principes. (honden zijn overigens veel meer omnivoor dan katten, c4th) Chapeau simone!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, honden eten bijna alles, maar zij wilden de leeuwen (in mijn ogen toch grote katten) dus ook vegetarisch laten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, dan zit er dus echt een steekje bij je los
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo, omdat ik leeuwen als grote katten zie ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich kun je de hond wel of kat wel vlees geven, ik ken een vegetarisch iemand maar die hond krijgt wel blokken met vlees, (dus er zouden ook wel veganisten zijn die dat geven) maar ik zie daphne dat trouwens niet doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
blokken = brokken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel j0ve :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kat krijgt wel lekker vlees, maar zelf eet ik het zo min mogelijk. Ik vind dat dat mijn keuze en smaak is en katten horen gewoon vlees te krijgen.

Het beste antwoord

Ik wens iemand succes met het geven van vegetarisch voer aan een kat, als die kat het niet lust vreet hij het toch niet.

Als ze hem dan vervolgens niets anders geeft, en het beest uithongert is ook gemeen, en ik neem aan dat een dierenliefhebber, als een vegetarier daar toch best wel een probleem mee heeft.

Ik heb in de dierenwinkel laatst vegetarisch hondenvoer en ook vegetarisch kattenvoer gezien, moet niet nog gekker worden.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je verhaal klinkt alsof je ervan uitgaat dat katten zulk voer standaard niet zullen lusten. Is dat ook wat je bedoelt? Zoja, waar baseer je dat op?
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Nee ;-) dat is niet wat ik bedoel, ik weet niet of een kat dat voer lust...ik zat te denken aan een kat met een schaaltje sla en wortel.

Andere antwoorden (7)

een veganistische ex-collega van me voerde haar kat vegetarisch.
ben enorm kwaad op haar geworden, want vleeseten is voor een obligate carnivoor geen luxe, maar pure noodzaak.
als je je huisdier geen vlees wil geven, neem je beter een konijn in huis.
zelf eet ik al heel lang geen vlees, maar voor mijn katten ben ik een goede klant bij slager en poelier.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmmm... ik had ooit een konijntje dat graag haar tanden in vlees zette... Levend vlees, dat dan weer wel. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus 1, niet alleen voor je correcte antwoord, maar ook hoe je je ex collega hebt toegesproken.
Het moet toch niet gekker worden. En die Daphne is het meest schandalige excuus voor een mens dat ik ooit Nederlands heb horen spreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+! Mensen zouden gekeurd moeten worden voor ze dieren mogen houden!
Rieneke1
12 jaar geleden
dank voor de plussen! vond het ook zo bizar.
aan de ene kant enorm respect voor leven door een veganistische leefwijze er op na te houden, waar ik alle bewondering voor heb.
aan de andere kant je kat die van je afhankelijk is, zoveel te kort doen.
sluit dan een compromis en geef biologisch vlees. @c4th, jij had een monty pythonkonijn? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelfs bij een veganistische levensstijl flinke twijfels hoor. Het idee is natuurlijk goed, de uitwerking halfbakken. Ik vind het meer een statement dan een daad. Eigenlijk net zoiets als "expres niet stemmen, omdat ze er in Den Haag toch een rommeltje van maken en daar doe ik niet aan mee" Natuurlijk, voor iedereen die minder vlees eet hoeven er minder dieren te worden geslacht.
Maar dat is het toch juist? We kunnen ook allemaal gewoon niet meer vlees eten dan "nodig" is, en intussen ook daadwerkelijk ageren tegen die industrie.
Dat is heel iets anders dan die industrie lekker door laten gaan, en iedereen door je houding (en dan heb ik het weer even over die Daphne) alleen maar extra te motiveren om niet bij jouw zeurderige veganistenclubje te willen horen. En dan heb ik het al helemaal niet over die occupy achtige randfiguren die nertsen gaan vrijlaten en fokkerijen in de hens steken terwijl ze geen idee hebben van wat ze eigenlijk aan het doen zijn. Goed tipje trouwens van Rieneke: biologisch spul kopen. Iets duurder (logisch), maar veel lekkerder, en dus ook bewuster. Ik lust bijvoorbeeld al geen andere melk meer.
En denk je echt dat biefstukken er zo uit horen te zien? Die rooie stukjes karton van de appie? Moet je eens een biefstuk van de slager kopen. Dan wil je nooit meer anders. Ookal is het 4x zo duur. Fijne avond allen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Rieneke Het beest beperkte zich alleen tot handen. Ik moest hem voeren met een leren motorhandschoen aan... 't maakte het houden van konijnen er niet leuker op.
Ik ben vrij streng vegetariër en geef mijn katten vis (brokjes en natvoer) te eten. Dit, omdat ik vind dat ze toch dierlijke vetten binnen horen te krijgen. Vis is mijns inziens de minst erge vorm van 'dood dier'.
Kijk, een vegetariër kan in heel veel dingen zelf de regels bepalen he: wel of geen ei, wel of geen kaas, wel of geen melk, wel of geen leer. Dit maakt de keuze voor het katten- of hondenvoer een beslissing die wordt genomen door emotie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ongeacht of je wel of niet vegetarier (of veganist) bent, als je een huisdier neemt dan ben je er voor verantwoordelijk en je weet van tevoren al dat je kat vlees nodig heeft.
Als vergatariër hoef je niet per ce jouw ideeën op je kat te projecteren. Ik ben vegetariër maar als ik een kat zou hebben geef ik hem gewoon vlees.

Ik bak trouwens ook vlees voor mijn vriend. Als ik er voor kies om geen vlees te eten hoef ik anderen toch niet te dwingen om dat ook niet te doen?

je kunt het altijd aan die Daphne vragen wat de kat krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat verschilt per persoon.
Sommige veganisten geven hun huisdieren 'gewoon' dierenvoer of biologisch dierenvoer.
Andere veganisten geven hun huisdier veganistisch dierenvoer (bijvoorbeeld Benovo, Amì of Yarrah), dat meestal verrijkt is met stoffen als taurine die katten nodig hebben.
Ik heb me nooit echt verdiept in hoe gezond dat voer is (omdat ik zelf toch geen huisdier heb), maar het lijkt alsof het wel alles in zich heeft dat een kat of hond nodig heeft.

En dan vind ik dat geen onlogische keuze. Want dat een kat per se vlees nodig heeft, is wel iets dat je in twijfel zou kunnen trekken. Dat katachtigen van nature vlees eten, is zo. Maar ik weet niet of het dan nodig is dat katten dat tegenwoordig ook doen, als zij ook alle benodigde stoffen uit verrijkt vegetarisch voer kunnen krijgen. Voor een kat zal het weinig verschil maken of die brokjes ed. nou van een dier afkomstig zijn of niet. Als je het hebt over dat de kat op een voor hem natuurlijke manier moet kunnen eten, moet je denk ik eerder denken aan de kat zélf laten jagen. Kant-en-klaar kattenvoer is sowieso al onnatuurlijk voor een kat, of die voedingsstoffen nou uit vlees of uit ander voedsel komen is denk ik een veel minder belangrijk detail. En verrijkt vegetarisch voedsel is speciaal afgestemd op de fysieke behoeften van de kat, dus dat kan je niet vergelijken met gewoon maar wat groente en graan geven.

Is het mishandeling om een kat vegetarisch te voeden?
Nee, niet als de kat daarmee alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt.

Is het mishandeling om een kat standaard kattenvoer te geven dat uit vlees bestaat?

Ja.
Níet voor die kat, maar wel voor de dieren die in die bioindustrie zitten waar dat vlees vandaan komt. Zij worden opgesloten, vaak mishandeld, en uiteindelijk vermoord. Hierbij wordt geen enkele aandacht besteed aan de behoefte van dát dier, het wordt gezien als een voorwerp dat geen rechten heeft, alles draait om zo goedkoop mogelijk produceren.

Waarom heeft die kat recht op het beste van het beste maar mogen andere dieren daarvoor compleet mishandeld en vermoord worden?
Is het logisch om andere dieren te mishandelen ten gunste van een ander dier dat toevallig in jouw huis woont? Zeker als verrijkt vegetarisch voedsel mogelijk éven goed is.
Maar dat hangt dus af van hoe gezond dat verrijkte veganistische kattenvoer is, en daar weet ik niet genoeg van. Voor hondenvoer geldt hetzelfde verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaat vegetarisch voer voor katten. Dat smaakt net als 'gewoon' kattenvoer. Er zitten alle voedingsstoffen in die een kat nodig heeft (zoals taurine). In de VS is het al jaren gangbaar dit soort voer te geven aan huisdieren, als je zelf vegetariër bent. Er is ook vegetarisch hondenvoer. De dieren vinden het lekker en het is gezond voor ze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja, katten en honden zijn nu eenmaal carnivoren. Ze horen vlees te eten. Als je dat niet wilt, moet je geen huisdier nemen dat vlees eet. Als je een slang in een terrarium hebt moet je zelf een levende muis voeren Brrrrrrr.
Als mens kun je blijkbaar oud worden zonder een biefstukje op z'n tijd maar honden en katten hebben echt meer nodig dan granen en groeten.

Ook droog voer komt van gewoon vlees. Al lijkt het dan minder op vlees. Je kan een hond of kat geen vegetarisch voer geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken vegetariërs die hun katten prooi voeren. Gewoon, ingevroren muizen of kuikens dus. Lijkt in eerste instantie onlogisch, maar eigenlijk valt dat wel mee: mensen hebben geen dierlijke eiwitten nódig, katten wel. En dan is prooi nog het meest natuurlijke wat je je kat kunt voeren. Ik ga er eigenlijk vanuit dat voor veganisten datzelfde wel geldt, maar ik ken persoonlijk geen veganisten.

Er bestaat trouwens ook vegetarisch kattenvoer, ook hier wel genoemd. Dat zal ongetwijfeld ook wel gebruikt worden. Ik weet eigenlijk niet of dat echt goed is voor katten, bij mijn weten hebben katten de dierlijke eiwitten echt veel meer nodig dan bijvoorbeeld honden. Maar goed, daar heb ik me nooit in verdiept. Ik geef mijn katten gewoon brokjes namelijk, en eet zelf ook vlees.

Maar van verschillende mensen weet ik dat zij voor zichzelf geen eens vlees aan willen raken, terwijl zij hun katten prooi voeren. Gewone kattenbrokken worden ook vaak genoeg gebruikt door vegetariërs trouwens, dat je zélf geen vlees wilt eten, wil nog niet zeggen dat je vindt dat je kat - of hond - dat niet mag eten.