Welke suiker is beter voor je, riet suiker (die bruine klontjes)of gewone witte kristal suiker?

Of eigenlijk minder slecht, want zo gezond is suiker niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Suker niet gezond? Waar baseer je dat op?
Diezelfde bronnen zullen je waarschijnlijk ook vertellen dat rietsuiker 'beter' is omdat het niet geraffineerd is.
Ten eerste is dat niet waar. Rietsuikerklontjes groeien ook niet aan rietstengels, maar worden op bijna dezelfde manier gemaakt als bietsuiker. Ten tweede is suiker op zichzelf niet ongezond. Je moet het alleen met mate gebruiken, net zoals zout, vet en heel veel andere voedingsmiddelen.
"Alles met mate" zei de kleermaker, en hij sloeg zijn vrouw met de ellestok. (grapje uit de tijd dat wij mannen onze vrouwen nog mochten slaan...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...mmm...ok..met mate. Daar heb je gelijk in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je van Dit als alternatief, Natuurlijk, ongeraffineerd, en 0 Calorieën http://www.stevio.nl/tag/ongeraffineerde-stevia.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, rietsuiker is ook gewoon wit in Zuid-amerika. Hier vinden ze het iets speciaals en daarom laten ze het wat onzuiverder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een gezondere variant wilt om iets te zoeten, dan kun je honing nemen.

Het beste antwoord

Het maakt niet uit, omdat de rietsuiker die je in de supermarkt koopt geraffineerd is en vervolgens bruin gekleurd met melasse.
Minder geraffineerde rietsuiker zou wel gezonder zijn.
Palmsuiker is voor je gezondheid een betere keus. Het is sap van de suikerpalm of kokospalm dat ingekookt wordt. Niet verder bewerkt dus en bevat daarom mineralen en heeft een lagere GI-index (geeft je geen korte energiepiek)
Nadeel van zowel rietsuiker als palmsuiker is dat het uit een tropisch land geimporteerd moet worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het maakt niet uit, suiker is suiker. Soms worden er wel claims gedaan dat geraffineerde suiker slechter voor je zou zijn dan 'ruwe' rietsuiker, maar daar is niets van te bewijzen.

Ruwe rietsuiker heeft wat minder bewerkingsprocessen ondergaan dan de witte suiker die wij eten.

Het grootste deel van de suiker die wij eten is bietsuiker. In b.v. Zuid-Amerika is het grootste deel van de suiker die gegeten wordt, rietsuiker. Die rietsuiker ziet er precies hetzelfde uit als de bietsuiker die wij eten (omdat hij ook geraffineerd wordt).