Zet voedsel dat na ± 8 uur 's avonds gegeten wordt zich om in vet?

Ik heb mij laten vertellen dat voedsel dat na circa 8 uur 's avonds gegeten wordt zich om zet in vet. Ik vraag mij af of dit waar is, en hoe dit komt. Heeft het iets met hormonen te maken? Liefst uitleg met bronvermelding.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Er zijn enkele studies gedaan die aantonen dan in de avond eten geen nadelig effect heeft op je vet verbranding. Sterker nog, er zijn zelfs studies (1, 2) die aantonen dat er juist extra vet verbrand wordt in de avond. Er is eigenlijk helemaal geen bewijs dat het verkeerd is om te gaan slapen met een volle maag. In principe doen alle dieren het, is de mens een slag apart? Nee.

Diëtisten vinden over het algemeen wel een relatie tussen wanneer men eet en een hoog BMI en vetpercentage. Dit ligt echter niet aan wanneer er wordt gegeten, maar WAT. In de avond een zak chips leegeten voor de TV en andere slechte keuzes qua voeding hebben wel degelijk effect op je vetpercentage en worden inderdaad omgezet in vet. Het maakt echter geen klap uit of je die zak chips nu in de middag leeg eet of in de avond; de voeding in de basis is slecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als dat waar zou zijn dan was ik moddervet geweest.... Nee hoor, dat is onzin. Het maakt niet uit op welk tijdstip je eet. Alleen de samenstelling van de maaltijd heeft invloed op de hoeveelheid vet die daarmee in je lijf komt.
Amadea
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Nee, dat is puur gebaseerd op persoonlijke ervaring en algemene kennis.
Ritsuka
12 jaar geleden
ik moet rond 9 uur 's avonds echt iets eten, anders heb ik echt honger als ik ga slapen (en val ik bijna flauw bij het opstaan).
Ik doe dit echt al jaren, en heb toch echt een BMI van 20.
Ik eet alleen geen chips, maar iets van yoghurt of groente snack in de avond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel zo dat als je in de avond gaat eten en daarna op bed gaat liggen, je lichaam niets meer doet en dus alles opslaat. Alle suikertjes en vetten.
Het maakt wel degelijk uit wanneer en hoe laat je eet. Het is verstandig in de ochtend te eten en in de middag en de avond. En NA 21:00 niets meer eten, dan slaap je beter en is ook nog gezonden. Vooral omdat het gemiddelde persoon rond half elf naar bed gaat en je dus nog genoeg zou doen voor verbranding van het voedsel. Maar goed, eten en stilzitten de hele dag is hoe dan ook niet goed, maar niet uit op welk tijdstip je dan eet. Dan slaat het op als vet en wordt je dik. Bron?
Ikzelf.
Ritsuka
12 jaar geleden
de verbranding gaat echt nog wel door als je gaat slapen. Ga maar na: je gaat naar bed met een (redelijk) volle maag, als je wakker word heb je honger. Hoe kan dat als je lichaam 's nachts niks meer doet?
Amadea
12 jaar geleden
Dat is echt onjuist, Daizy. Je maag gaat gewoon lekker bezig om het eten te verteren. Voor jou geldt misschien dat je daardoor niet goed kunt slapen, en daarom is het voor jou waarschijnlijk beter om 's avonds niets meer te eten. Maar ik heb net als Ritsuka juist moeite om te slapen als ik een soort van hongergevoel heb, dus neem ik altijd 's avonds nog wat. En mijn BMI is 19. Niks geen opslaan als vet, het wordt gewoon verteerd en als energie verbrand. Geen gram kom ik ervan aan!
Ritsuka
12 jaar geleden
ik ga ook niet met een volle maag slapen, maar neem een kleine snack zodat ik geen honger heb.
Ik zou inderdaad ook niet goed kunnen slapen als ik net een groot bord eten op heb.
Al het voedsel dat niet wordt verbrand of wordt omgezet in cellen, wordt omgezet in reserve voor magere jaren. Dat gebeurt in het lichaam in vet, omdat dat de meeste voedingswaarde (calorieën) geeft.

Als je na 8 uur eet en je gaat dan naar bed, heeft het lichaam geen behoefte aan brand- en bouwstof en zal het voedsel inderdaad worden omgezet in vet. Nu is dat niet zo erg, want als je de volgende ochtend naar je werk fietst en lichamelijke en geestelijke arbeid verricht, verbrandt dat vet wel weer.

Het vet werkt als een tijdelijke opslag. Het is wel van belang dat het aantal calorieën dat je gebruikt en het aantal calorieën dat je nodig hebt in balans blijft, tenminste als je niet wilt afvallen of aankomen.

Het is niet verstandig om 's avonds flink te eten en 's ochtends weer flink te ontbijten als je geen marathon moet lopen. Dan zal je lichaam niet de kans krijgen om de calorieën te verbranden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
bron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lichaam zet alle ongebruikte voedingsstoffen om in vet. Daarom worden kinderen die veel snoepen en frisdrank drinken dik. Het lichaam kan maar weinig suiker opslaan, maar wel veel vet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volstrekte onzin. Een teveel aan vetinname wordt omgezet in vet - of je het nou om 7 uur 's ochtends eet of om 12 uur 's nachts, en of je daarna nou gaat slapen of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zijn wij het daarover eens. Wat is je kritiek?
Nee, stel je voor zeg! Zuidelijke volken, met name Bulgaren, Turken, Macedoniërs, Grieken enz. eten vaak na 8 uur 's avonds en mocht het zo zijn dat ze gemiddeld genomen dikker zouden zijn dan wij (wat ik niet weet hoor) is dat niet omdat het avondeten zich dan in vet omzet, maar gewoon omdat ze te veel snoepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dit op oudere leeftijd doet en met minder beweging , dan kan dat een opgeblazen gevoel geven.
Met als gevolg het zgn, bierbuikje.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee zeg, wat zouden kinderen vroeger vet geworden zijn. Regel was dat ze na het eten naar bed werden gestuurd.Luie mensen werden er mee opgejaagd, Een oud "Broodje Aap-verhaal".