Hoe langt duurt het eer ons voedsel in ons bloedbaan terechtkomt?

Weet iemand hoe lang het duurt eer ons voedsel (vitaminen, mineralen, antioxidanten, enzovoort) in ons bloedbaan terechtkomt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat is afhankelijk van het voedsel wat je eet. Eiwitten blijven langer in de maag dan bijvoorbeeld fruit. Voedingstoffen worden opgenomen in de dunne darm waar de villi vlokken zich bevinden. Dus tussen de 1,5 uur voor fruit a 5 uur voor vlees
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is niet geheel juist. Een maaltijd bestande uit eiwit (vlees, vis, eieren), koolhydraten (brood e.d.) en plantaardig voedsel (groente, fruit), wordt na omzetting van de koolhydraten in suikers (glucose, fructose), doorgestuurd naar de darmen (pylorus). Alcoholopname vindt direct al plaats door de maagwand. Eerst worden de eiwitbestanddelen afgebroken in de zg twaalfvingerige darm (duodénum) waar de buikspeekselklier (páncreas) zijn "sap" afscheidt, en de gal het vet verzeept. Duur van de tijd in de maag: ongeveer 1 tot 3 uur, afhankelijk van het vet in de maaltijd. Totaalduur van de opname in de darm, afhankelijk van de samenstelling (licht, zwaar) en hoeveelheid: 2 tot 12 uur. Na aankomst in de dikke darm vindt een gisting door de darmflora plaats waarbij de darmgassen worden gevormd.
Lichaamsbouw, voedingspatroon, leeftijd, gezondheid, gewenning aan eventueel medicatie/alcohol/drugs en lengte & TIJD van nuttigen spelen allemaal een rol. Sport je veel, drink je veel, ben je lang, ben je dun, ben je "gezet" eet je vaak "fastfood" eet je witbrood? Dat is 10 keer sneller verteert dan het donkerbruine brood met 80 soorten pitjes (Zonnebrood bijvoorbeeld duurt véél langer dan een sneetje witbrood om te verteren en dus energie af te geven) Zit zelf met aardig wat medicatie en kan 's morgens niet eens eten ( ook geen trek met 10+ pillen ) maar neem Fruitontbijt anders brand de medicatie een gat in m'n buik. En van drugs weet ik ook het een en ander. Beetje erg veel. Bij vrouwen kan de maandelijkse cyclus ook een rol spelen in de opname. Er is de schijf van 5 en 2 ons groente en 2 keer fruit per dag en nog veel meer van die "maatstaven" Ieder individu zal zijn eigen "metabolisme" hebben, digestief gestel noemen ze het ook wel. Bij de een zal de opname/stofwisseling anders zijn dan bij een ander. Net als een alcoholist van een fles wijn kaarsrecht loopt waar iemand die nooit drinkt na 2 glazen al van omvalt. Neus wat rond op internet, stel je vraag wat concreter (mag privé) om wat je precies bedoelt. Ben geen dokter, ben wel vrij goed op de hoogte van voeding/drugs/metabolisme. Ik weeg 60 Kg. kan 35 km lopen zonder honger te krijgen en 2 dagen later ineens 2 borden eten op. Concreet, na 15 minuten ongeveer is het geconsumeerde ongeveer bij je maag, maar als je "net een vol bord warm eten hebt genuttigd" komt het laatste wat er is binnen is gekomen als laatste aan bod. Drugs op een nuchtere maag werken 3x zo snel dan wanneer je een fatsoenlijke maaltijd hebt genuttigd bijvoorbeeld. (Is géén hint om dit te gaan proberen, laat dat even duidelijk te zijn maar spreek uit ervaring). Succes!