Welke hoeveelheid eten op een dag is gezond voor mij?

Ik ben 19 jaar, 164cm lang en weeg momenteel rond de 57 kilo. Prima dus. Toch ben ik niet helemaal tevreden over hoe mijn lichaam eruit ziet, heb een beetje een buikje, en ietwat dikkere bovenarmen. Verder prima. Toch heb ik het idee dat ik te veel eet (wel gezond overigens, wat ik voorheen niet bepaald deed, woog toen ook meer). Als ik soms vriendinnen vraag wat ze eten op een dag lijkt het veel minder dan ik, terwijl ze soms nieteens slanker zijn dan ik. Ik hoor van ze dat ze bijv op een dag dit eten: 's ochtends 2 beschuiten, tussendoor iets van een koekje, lunch: 2 boterhammen, nog wat fruit, en gewoon avondeten. Wat ik op een dag eet is: s ochtends: 2 volkoren boterhammen, tussendoor fruit of ontbijtkoek, lunch: 4 boterhammen en wat fruit, tussendoor nog iets van een koekje, en normaal avondeten, en s avonds nog een koekje bij de koffie. Is dit nou te veel voor mij? Ik heb wel sinds kort mijn levensstijl aangepast. Voorheen at ik veel ongezond. Nu eet ik wel gezond maar natuurlijk nog heus wel in het weekend een patatje op zaterdag. Ook sport ik nu gem, 3x in de week 1 tot 1,5 uur. Is mijn eetpatroon juist of moet ik het aanpassen?

Toegevoegd na 1 dag:
Ik ben trouwens een vrouw, maar ik dacht dat dat door mijn naam al wel duidelijk zou zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
jij eet prima hoor, misschien wat meer eiwitten en groente, en meer krachttraining doen om iets strakker te worden.
als je te weinig eet, val je niet af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je vriendinnen eten is te weinig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke bedankt, groente bij de avondmaaltijd eet ik altijd wel voldoende, ik schep qua groente altijd flink op, meer dan van de rest wat ik eet, hou er ook wel van, van alle soorten groente wel. Ik vraag me wel af, uit welke producten haal ik goede eiwitten? Is het erg als ik volle melk drink en volle yoghurt eet?
Ritsuka
12 jaar geleden
Helft bord groente, kwart vlees en kwart aardappels is een prima portie voor avondeten.
Voor eiwitten kun je het beste producten als kip en vis eten.
Op GV was laatst een vraag over producten met veel eiwitten, je zou die eens kunnen zoeken.
Ritsuka
12 jaar geleden
Gevonden :)
http://m.goeievraag.nl/vraag/285511
http://m.goeievraag.nl/vraag/203182
http://www.howmuchprotein.com/foods/ Er zijn ook eiwitshakes natuurlijk, maar je lichaam reageert veel beter op dingen die je natuurlijk uit je voeding haalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eieren zijn een goede bron van essentiële aminozuren (eiwitten)

Antwoorden (3)

Je eetpatroon is prima zo! Je eet zeker niet abnormaal veel. De een heeft gewoon behoefte aan wat meer en de ander aan wat minder. Dit is moeilijk te vergelijken. Ben je bijvoorbeeld de hele dag in beweging zul je meer "brandstof" nodig hebben dan iemand die de hele dag op de bank ligt. Mocht je toch je eetpatroon aan willen passen probeer dan bijvoorbeeld een aantal 3 broodjes als lunch te nemen. Kijk eens hoe dat bevalt. Merk je later dat je toch wat draaierig wordt of krijg je ineens een vreetbui, weet je gewoon dat je dat ene broodje gewoon nodig hebt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Achter aantal moet dagen staan.. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zou de koekjes kunnen weglaten en ontbijtkoek nemen.
verder zie ik niets verkeerds hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ontbijtkoek is niet veel beter of gezonder dan koekjes. Sorry! ;-)
Hoi,

Er is helemaal niets mis met jou. Vaak denken we van onszelf dat een bepaald lichaamsdeel "dik" is, of niet mooi genoeg, of... vul zelf maar in. Niemand is perfect. Ieder lijf is anders. En zelf zie je het meestal niet objectief ;-)

Waar het om gaat is dat jij jezelf goed voelt. Dat je voldoende energie hebt en in goede conditie bent.

Je gewicht is juist perfect! Volgens mij hoef jij je niet druk te maken. Ik denk zelfs dat je gezien je activiteiten zelfs nog wat te weinig eet, mt name eiwitten. Eten is niet je vijand, wel wat je eet. Wist je dat je door minder te eten dan je nodig hebt je juist ervoor zorgt dat je aankomt. Klinkt gek he, maar het is zo dat je lichaam vet op gaat slaan als je een te kort aan gezond eten binnenkrijgt.

Eet gevarieerd, gebruik het liefst wel alleen volkoren producten en zo min mogelijk witte meel producten (zoals wit brood, witte pasta, etc.) en suikers. Wat niet betekent dat je nooit een witte boterham mag eten of nooit mag snoepen, maar beperk het zoveel mogelijk.

Kies voor volkoren producten, meergranen producten, etc. Eet vezelrijk en gevarieerd. Eet liever vijf tot zes keer per dag kleinere porties dan drie keer per dag grotere maaltijden, dan is je lichaam altijd verzadigd. Zorg voor voldoende gezonde eiwitten in je maaltijden. Eiwitten zijn goede bouwstoffen en zorgen ervoor dat je langer het gevoel hebt dat je "vol" zit. Dat voorkomt dat je tussendoor gaat snacken.

Verder houden zo, accepteer dat niemand perfect is, ik niet, jij niet, míjn buurvrouw vast ook niet ;-) Er is altijd wel wat aan te merken op je lichaam, maar daarvoor hoef je je dagelijkse eetgewoontes niet aan te passen. Wees niet onzeker, hou van jezelf, zo te horen heb je een figuur waar menig mens tegenwoordig jaloers op is ;-)