Is het stijgen van je bloeddruk gevaarlijk voor je wanneer je in korte tijd veel zout voedsel eet? (zie ook verdere uitleg)

Als je veel zout eten eet, dan stijgt je bloeddruk.
Hoeveel stijgt je bloeddruk als je een portie erg zout voedsel eet? Blijft je bloeddruk hoog als je in korte tijd veel zout eten hebt gegeten, of daalt je bloeddruk naar verloop van tijd vanzelf weer? En is het gevaarlijk voor je lichaam als je veel zout eten eet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Mijn geachte voorgangers in het beantwoorden van deze vraag gaan alleen in op de schade voor hart en vaten. Net zo, of misschien nog belangrijker, is de schade die de nieren onder deze verhoogde druk lijden.
Langdurige schade kan nog een neven-effect hebben.
Op welke wijze wordt nog onderzocht, maar deze schade kan leiden tot een begin van diabetes 2. Dit wordt in de aanvang niet bemerkt, maar gaat "soms" (er is vermoedelijk genetische aanleg voor nodig) gepaard met
de gevreesde macula-degeneratie (gele-vlek-schade).
Dit uit zich als een afgestorven groter of kleiner deel van het netvlies (rétina).
Tenslotte wil ik nog toevoegen dat er in de "Medische wereld" geluiden opgaan die stellen dat een (lichte) verhoogde bloeddruk voor ouderen goed zou zijn voor betere doorbloeding van de organen. In dit verband wijs ik erop dat een meting van de bloeddruk een moment-opname is. Waarbij naast de systole en diastole (boven- en onderdruk) doorgaans de interimperiode vergeten wordt. Dit is de rustpauze van het hart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De relatie tussen zout eten en bloeddruk is niet zo eenduidig.
Als je steeds teveel zout eet, heb je een grote kans dat je onderdruk gaat stijgen - dat is veel gevaarlijker dan wanneer je bovendruk stijgt (je bovendruk reageert veel meer op spanning bijvoorbeeld, en die kan nu hoger zijn omdat ie gemeten wordt en je dat eng vindt, en over een half uurtje weer gewoon).
Je kunt dus niet zeggen: als ik nu een zoute maaltijd eet, stijgt mijn bloeddruk zoveel procent (nog los van dat dat ook afhangt van hoe jouw lijf reageert).
In principe krijg je met gezond eten al zout genoeg binnen, alle zout dat toegevoegd wordt (over de patat, maar ook in de vorm van zout die in chips zit en soep en saus en noem maar op) is eigenlijk teveel. Daar ga je niet gelijk dood aan, maar gezond is het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niemand beweert dat veel zout goed voor je gezondheid is maar het verband tussen zout en hoge bloeddruk is inderdaad veel minder duidelijk dan vaak wordt beweerd, zoals Hippo al vermeldt. Waarschijnlijk speelt het maar bij een klein deel van de hypertensiepatiënten een rol en dan nog niet eens een grote rol. Het vermijden van gemaksvoedsel en fast food zet veel meer zoden aan de dijk als je zout wilt reduceren dan het kleine beetje minder in brood, om even te relativeren.

Overigens is een tijdelijk hoge bloeddruk niet schadelijk. Wel als de bloeddruk blijvend flink te hoog is. Dat tast de elasticiteit van de vaten aan waardoor de kans op cardiovasculaire en hersenaandoeningen groter wordt.