Is het slecht om redbull (energiedrank) te drinken voor het sporten?

Iemand vertelde mij laatst dat je hierdoor meer last krijgt van hartritme stoornissen etc. en dat je het beter een uur voordat je gaat sporten beter niet kan drinken. is dit echt waar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.1K

Het beste antwoord

Tijdens het sporten is het belangrijk dat je vochthuishouding in balans blijft en dat je voldoende energie hebt. Sportdranken zijn ontwikkeld om de prestatie te verbeteren door het lichaam beter te hydrateren. Deze bestonden oorspronkelijk uit een combinatie van water, koolhydraten en elektrolyten. Tegenwoordig worden er naast die koolhydraten en elektrolyten nog andere bestanddelen aan toegevoegd. Dat doen de producenten omdat ze er een prestatieverbeterende werking aan toeschrijven. Hiertoe behoren onder andere cafeïne en taurine. Taurine wordt toegevoegd omdat het zou goed zijn voor hart en hersenen van de sporter, en zo sportieve prestaties kan vergroten. Er is echter hier nog geen bewijs voor geleverd. Cafeïne heeft een licht stimulerend effect op het centraal zenuwstelsel, wat resulteert in verhoogde concentratie en alertheid.

Eén blikje energydrink bevat 400 mg cafeïne. Wat vier keer zoveel is als in een gemiddelde kop koffie, en tien keer zoveel als in thee of cola. Cafeïne in overmatige hoeveelheden kan leiden tot rusteloosheid, beven, duizeligheid, suizende oren en hartkloppingen. De stof cafeïne veroorzaakt een tijdelijke, lichte stijging van de bloeddruk.
Je hart moet tijdens inspanning al extra hard werken. Als je dan ook nog eens als gevolg van een flinke hoeveelheid cafeïne een hogere bloeddruk hebt dan normaal, vergroot je jouw kans op het krijgen van hartritmestoornissen.

Uit onderzoek is gebleken dat het drinken van water volstaat. Sporters die gewoon water dronken hadden minder last van opspelend maagzuur en winderigheid, terwijl hun prestaties in het geheel niet onderdeden voor die van de sportdrank-drinkers.

Ja, het is echt niet goed om vóór het sporten energydrink te consumeren. Drink gewoon water!
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja dit is dus incorrect. In een gemiddeld energydrankje (meestal 250ml) zit zo'n 80 mg cafeïne. Leuk, die 400 mg, maar je bron klopt niet. In een blikje energydrink zit ongeveer net zoveel cafeïne als in een kopje koffie.

Andere antwoorden (3)

Ik heb het ook wel eens gehoord, maar als ik een voetbalwedstrijd heb dan drink ik vaak net van te voren een blikje of soms wel een halve liter en dit een uur of soms wel een half uur voor de wedstrijd. Ik heb nooit nergens last van gehad, naar mijn mening is het dus niet waar.

Ik weet niet of het echt zo is en of dat het is bewezen, maar naar mijn ervaring is het onzin!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht ook dat het onzin was, maar als je het even opzoekt blijkt het geen compleet verzinsel:

"Over energiedrank wordt vaak gezegd dat het een aanslag is op de gezondheid (hart en bloedvaten). Uit Australisch onderzoek bleek dat al na één suikervrij blikje van 250 ml Red Bull de "kleverigheid" van de bloedplaatjes toenam, waardoor het risico van stolselvorming toeneemt."

Ik zou dan ook zeggen: ga voortaan voor sportdrankje met elekrolyten ipv taurine/cafeïneshots. Tenzij je een potje gaat schaken natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij elke fysieke activiteit verlies je vocht. Door voldoende te drinken compenseer je dit vochtverlies. Ons lichaam geeft pas een signaal zodra je al gedeeltelijk bent gedehydrateerd. Daarom drink je beter voor je dorst krijgt.

Tijdens het sporten verlies je gemiddeld 12ml/kg water. Wanneer je bijvoorbeeld 55 kg weegt, zou je dus minstens 660 ml moeten drinken.

Vaak zie je het omgekeerde bij sociale sporters. Ze drinken nauwelijks water en geven de voorkeur aan energiedrankjes. Maar energiedrankjes drogen je lichaam nog meer uit.

Ze bevatten cafeïne en suiker. Cafeïne zorgt ervoor dat je lichaam nog meer water verliest. In de meeste energiedrankjes zitten bovendien veel gassen die een opgeblazen gevoel creëren.

Je kunt dus beter geen Redbull drinken voor het sporten.