Is suiker schadelijk voor de gezondheid?

Is gewoon (kristal)suiker dat je in de winkel koopt schadelijk voor de gezondheid? Zo ja, waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (6)

Nee en ja. Je hebt absoluut suikers nodig om in leven te blijven, maar teveel is niet goed. Vergelijk het met water. Dat heb je ook nodig om in leven te b lijven, maar bij een teveel aan water verdrink je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van een teveel aan water verdrink je niet.
Van een teveel aan water krijg je een watervergiftiging ;)
Verdrinken doe je pas als je water inademt :P Je zou dus hypothetisch ook in suiker kunnen verdrinken ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristalsuiker heb je NIET nodig om in leven te blijven. Echt niet. Geen korrel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt marleen. Essentiele suikers, zoals glucose, kunnen ook door het lichaam zelf worden aangemaakt. Je hoeft dus in principe geen suikers in te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt Bazzz, ik moet het nuanceren. Glucose kan ook uit andere bronnen worden gehaald dan uit kristalsuiker. Kristalsuiker is dus zeker niet essentieel. Glycogeen (zetmeel) is bovendien juist in het lichaam aanwezig als opgeslagen vorm van het teveel aan glucose. Dankje voor de correctie!
Teveel suiker zou giftig zijn.
Maar dat geldt uiteindelijk voor alles. Zelfs teveel water is giftig (waterintoxicatie).

Dus met mate kan het geen kwaad.
12 jaar geleden
walter
12 jaar geleden
Dan moet ik zelf ook googlen, maar hier staan een hoop gevaren uitgelegd:
http://fitness.rubriek.nl/fitness/suiker.php
Hier ook:
http://www.metabolisme.be/ongezonde-voeding/suiker-maakt-ziek-10-nadelen-van-suiker.html
Bij normaal gebruik: nee..netzoals met zout moet suiker met mate nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De toxische dosis van suiker ligt zo hoog, dat je niet rechtstreeks kunt spreken van een schadelijke stof ; dat zou zout bijvoorbeeld veel eerder zijn.

Echter, het heeft voedingstechnisch eigenlijk geen voordelen (behalve dat het een HEEL snelle energiebron is in noodgevallen, al geven we dan de voorkeur aan druivensuiker), en erg veel nadelen, zoals het effect op het gebit en de hoge calorische waarde. GEEN suiker eten is volledig ONschadelijk voor de gezondheid. Maar zoals met alles, een beetje en met mate kan niet zoveel kwaad.

Voor de volksgezondheid als totaal is suiker echter een ramp, wederom zowel vanwege de nadelen voor het gebit als haar bijdrage aan overgewicht. Helaas is het nog erg slecht te vervangen, en al helemaal niet door beduidend gezondere alternatieven, en vinden we het nu eenmaal erg lekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Goed antwoord (oei...) ;-)
Reddie
12 jaar geleden
een politiek (in)correct antwoord
Ja, natuurlijk geldt voor suiker ook de regel ‘’met mate’’, maar het probleem is dat mate vinden erg moeilijk is omdat je al vrij snel over je ‘’suiker’’ quotum van de dag heen zit.

Quotum is niet meer dan 10% van je dagelijkse energie toevoer mag uit suikers bestaan.

Suiker in je bloedsomloop

Suiker is een plakkerige substantie die direct in je bloed wordt opgenomen omdat er verder niks mee gedaan kan worden door je lichaam. Ik noem ze ook wel ‘’lege calorieën’’ en veroorzaken veel gezondheidsklachten:
•Overgewicht
•Diabetes
•Huidproblemen
•Oververmoeidheid
•Hoge bloeddruk / cholesterol
•En veel meer!

Het verminderen van je totale suiker inname is extreem belangrijk om je gezondheid te verbeteren.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.optimalegezondheid.com/waarom-suiker-zo-slecht-is-voor-je-gezondheid/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
een politiek (in)correct antwoord
Wat marleen en mariejose over suiker beweren is geheel onjuist.
1e. Voor het lichaam is suiker een goedkope energiebron. Niet alleen letterlijk voor de spieren, maar vooral om alle chemische processen in de cel te laten verlopen.
Suiker wordt in de cel verbrand, en de energie opgeslagen in de energierijke fosaten ADP en ATP.
2e. In het DNA worden de ruggegraten gevormd door een keten van suiker-fosfaat moleculen.
3e. In de cel krijgen de gesynthetiseerde eiwitten adreslabels mee om aan te geven waar ze naar toe moeten. Deze adreslabels bestaan uit grote suikermoleculen.
4e. Het herkennen van lichaamsvreemde stoffen gebeurt op basis van de eruitstekende suikermoleculen.
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Sorry Bazzz, het antwoord op de vraag of suiker schadelijk is, is al meerdere keren gegeven. Het is schadelijk als je teveel gebruikt. Te weinig ook, want het is nodig voor alle levensprocessen. Dat is ook de reden dat planten het maken.
Reddie
12 jaar geleden
De vraag was: *Is suiker schadelijk*, en niet *Is een overdaad suiker schadelijk*.