Waarom val je flauw als je te weinig gegeten hebt?

Waarom vallen mensen flauw als ze te weinig eten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.5K

Antwoorden (4)

Je lichaam heeft voedsel nodig, net als een motor oook brandstof nodig hebt. flauwvallen kan verder uiteenlopende redenen hebben, zoals een te lage suikergehalte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je lichaam heeft verschillende waarschuwings mogelijkheden om aan te geven dat er iets mis is. Denk aan pijn of hoesten.
Flauwvallen is ook zo'n waarschuwing, de oorzaak kan te weinig eten zijn, je lichaam kan niet functioneren zonder eten, daarom krijg je ook trek en een honger gevoel, negeer je dat dan kan je een volgende waarschuwing krijgen in de vorm van flauwvallen. In dit geval vaak door een te laag bloedsuiket.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Flauwvallen kan meerdere oorzaken hebben. Onvoldoende eten is er één van. Flauwvallen wordt veroorzaakt door problemen in de bloeddrukregeling. De bloeddruk gaat omlaag omdat je bloedvaten wijd open gaan staan en je hart langzamer gaat kloppen.

Flauwvallen kan gezien worden als een beschermingsmechanisme van het lichaam. Doordat de bloeddruk daalt en de aderen verwijden, zakt het bloed naar de benen. Daardoor is er te weinig bloed en dus zuurstof bij de hersenen. Dat veroorzaakt een kort bewustzijnsverlies.

De zwaartekracht zorgt er voor dat je op de grond valt, zodat het hoofd en het hart op dezelfde hoogte komen te liggen. Het hart hoeft dan minder hard te pompen om weer voldoende bloed bij de hersenen te krijgen. Zodra het zuurstofniveau in de hersenen weer voldoende is, kom je weer bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet je lichaam vergelijken met een automotor. Wanneer een motor geen brandstof meer heeft werkt deze niet meer. Nou zo is het met je lichaam ook. Als je flauw valt is de kans dat je suikerspiegel te laag is. Meestal komt dit pas voor als je geen reserve stoffen heeft. Te lage suiker in combinatie met stress vergroot de kans op flauwvallen.