Voor een vriendin zoek ik een goed vitamine supplement: biologisch, levend, compleet, zonder E nummers en betaalbaar = max 20 euro p/m. Zijn die er?

Ze (en ik ook) gelooft niet in synthetische middelen, zoals bij de hema, kruidvat etc, maar natuurlijk.
Ze had hele goede, van new chapter, maar deze hebben hun prijs verdubbeld. Andere uitstekende zijn Juice Plus, maar dit komt op 60 e/m, te veel dus.
In die van Solgar, op zich goed, zitten conserveermiddelen.
Goed en afwisselend eten helpt, maar is onvoldoende, omdat je tegenwoordig 10 tomaten zou moeten eten tegen 1 in de jaren 50: de landbouwgrond raakt uitgeput. Dus: wat raden jullie aan? Namen graag bij antwoorden, reacties bij reacties:-) Merci

Toegevoegd na 1 uur:
Heb jaren gedacht dat bij voldoende en afwisselend eten geen vitamines nodig zijn. Consumentenbond zegt dat ook. Maar inmiddels denk ik daar anders over, zie ook:
http://www.amberalbarda.nl/wel-of-geen-vitaminen-slikken/
E nummers zijn gelukkig niet allemaal fout, maar wel de rode: http://www.uitdaging.net/gezond/E-nummers.html

Toegevoegd na 1 uur:
Heb jaren gedacht dat bij voldoende en afwisselend eten geen vitamines nodig zijn. Consumentenbond zegt dat ook. Maar inmiddels denk ik daar anders over, zie ook:
http://www.amberalbarda.nl/wel-of-geen-vitaminen-slikken/
E nummers zijn gelukkig niet allemaal fout, maar wel de rode: http://www.uitdaging.net/gezond/E-nummers.html

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je vriendin kan het best gewoon gezond en afwisselend eten. Voldoende verse (biologische) groenten en fruit leveren ruim genoeg vitaminen op.
Waarom zou je dan nog vage aanvullers, al dan niet synthetisch willen eten?
gvrox
12 jaar geleden
Dus ook zonder vitamine C (E300), vitamine E (E307) en vitamine B3 (E375) ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees een hoop onjuiste stellingen in de vraag. Bijv. "natuurlijk is beter" is onzin. Soms zijn natuurlijke dingen beter (maar dan moet je ze nog maar zien te krijgen) en soms zijn synthetische dingen beter. Soms zijn natuurlijke dingen gewoon ronduit gevaarlijk, als je niet weet waar je mee bezig bent. Wat kritischer worden, zou geen kwaad kunnen. Dan drijf je jezelf ook niet onnodig in dure hoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
T is maar de vraag wie kritischer moet worden. Ik denk dat ik juist erg kritisch ben...Punt is wel dat natuurlijk gelukkig niet alle enummers schadelijk zijn. De rode uit de link in mijn vraag wil ik wel vermijden.
Moet nu racen ivm werk, maar hier staat ook eea
http://www.menssana.nu/pages/nl/publicaties/voeding/orthomoleculaire-geneeskunde.php
Verder ben ik sinds ik bio vita's slik, naast eten zoals AdriK terecht aangeeft, nooit meer ziek, nog geen verkoudheid. En dat is el anders geweest. Wel vind ik de prijs erg hoog, daar zit een stuk commercie in. Vandaar dat ik een "green" = bio vitamine zoek met betere prijs/kwaliteitverhouding. Iedereen fijne week en bedankt voor t meedenken. Kritische vragen/opmerkingen zijn immers niet erg, het houdt je scherp:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent juist niet kritisch als je uitgaat van "natuurlijk is altijd beter", omdat die stelling niet waar is. En wat dat niet ziek zijn betreft... wij zijn hier thuis ook nooit ziek. M'n jongste van 7 is pas 1x in haar leven 1 dag ziek geweest. En wat doen wij? Niks bijzonders. Gewoon redelijk fatsoenlijk eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Los van de vraag of conserveermiddelen per definitie ongezond zijn: alle multi's van Solgar bevatten voor zover ik kan zien volgens hen geen conserveringsmiddelen:
http://www.solgar.nl/producten/multi-vitaminen-mineraal-complexen/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je op de verschillende soorten klikt, en helemaal naar onder scrolt, zie je een lijstje met allemaal ja's en nee's, bij conserveringsmiddelen staat bij al die multivitaminen nee (tenzij ik er eentje over het hoofd heb gezien natuurlijk).

Het beste antwoord

Plantina junior of voor volwassenen, hoe groter de verpakking hoe voordeliger.

Ben zelf bezig met raw food. Richt mij momenteel helemaal op biologische (groene!) groentesappen, kun je zelf maken met een sapcentrifuge. Hier zitten veel vitamines en mineralen in en e.e.a. werkt bijzonder ontzurend op het lichaam (= heel heilzaam voor lichaam én geest). Google eens op "Robert Young", of ga eens naar www.rawfoodlife.com (heb deze site pas ontdekt en is erg goed). Je moet hiervoor natuurlijk wel de Engelse taal redelijk tot goed beheersen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hartstikke bedankt, dit is wat ik zoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
raw food is zeker interessant...en plantina redelijk betaalbaar tov sommige andere merken

Andere antwoorden (1)

Goedkoop zijn ze beslist niet, maar ik heb nog nooit zo'n waanzinnig vitaminepreparaat geslikt. Het resultaat is te gek voor woorden, pure vitaliteit ! Hoog gedoseerde vitaminepillen van dr. Gabor Lenkei, daar heb ik het over. Ik zou zeggen: lees zijn boekje waarin hij zijn onderzoek beschrijft, en ga zo snel mogelijk die pillen nemen.
En vergeet nooit meer: er bestaat helemaal geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Dat hebben fabrikanten verzonnen.