Wat houdtr het ontgiften van je lichaam door middel van een darmreinigingskuur, bijv detox, nu precies in?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Meestal wordt hiermee bedoelt dat je door te vasten en het drinken van groente- en vruchtensappen afvalstoffen uit je lichaam zou kunnen verwijderen. Soms worden hier ook darmspoelingen (klysma's) bij gebruikt.

Dit is gebaseerd op het totaal verkeerde idee dat er zich uberhaupt afvalstoffen in je lichaam op zouden ophopen. Dit is echt een fabeltje!!
Je lever en je nieren werken dag en nacht om je lichaam te ontgiften en binnen hele nauwe grenzen werkzaam te laten zijn. Als je lever/nieren het niet zouden doen word je ziek! Het is een misvatting uit het alternatieve circuit dat gifstoffen zich in je lichaam kunnen ophopen. De denkwijzen over werking van het lichaam berusten niet op realiteit (net zoals verstoorde energiebanen, verstopte chakra's etc.)

Er kunnen zich wel gifstoffen ophopen in vetweefsel. Die kunnen dan weer vrijkomen als dat vet zou gaan verbranden: afvallen dus. Maar daar helpt detoxen ook niets aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat er zich wel degelijk afvalstoffen vastzetten in je darmen, zeker als je vlees eet. Dat maakt een rottingsproces door en daar komen veel onhygienische zaken bij vrij. Kun je je die aflevering van Patty Brard nog herinneren? Ieh!
Wat ik zelf wel eens doe, is een periode lang de dag starten met een glas kokend water met citroensap, zo heet mogelijk opdrinken. Je zult merken dat je lichaam zich van afvalstoffen gaat ontdoen, met name op het toilet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan het me herinneren. Iedere maag/darm/lever arts kan je vertellen dat het echt niet zo is dat er afvalstoffen o.i.d. vastplakken aan de darmwand die daar dan blijven rotten In de eerste 11 meter is de darminhoud heel vloeibaar en blijft er niets plakken. (Behalve misschien als je echt last van verstopping hebt ofzo, maar dat is weer een heel ander verhaal). Pas in de dikke darm, het laatste stukje wordt de vloeibare ontlasting ingedikt. Dan is alles al verteerd en gemengd zeg maar. De binnenbekleding van de darmen vernieuwd zich razendsnel. Als mensen een tijd een vloeibaar dieet gaan volgen dan kan je die binnenbekleding (darmwandcellen) opeens beter zien. Normaal worden die met de ontlasting vermengd en verlaat zo je lichaam. Ik geloof dat je bij Patty ook zag dat ze de ontlasting gingen zeven en er dan allemaal vellen inzaten. Dat is dus dat vernieuwde darmslijmvlies, het is heel normaal dat je dat verliest. Het is echt een soort oplichterstrcuk om mensen dit te laten zien en dan te zeggen: "Kijk: wat een viezigheid in je darm!" Heet water met een citroensap wordt in je maag meteen geneutraliseerd door het je maagzuur (zoutzuur) wat veeeel zuurder is. Ook heeft het gewoon de lichaamstemperatuur van 37 graden als het in je 12 vingerige darm komt. Je darm merkt echt niet dat dit ooit een 'speciaal' drankje was. Misschien voelt het anders/schoner in je lijf, maar het is dan echt het psychisch: placebo -effect.

Andere antwoorden (2)

Mijn dochter heeft vorig jaar en dit jaar 3x een clean-prepkuur gehad, ivm haar PDS, ze zat helemaal dicht met ontlasting.
Ze heeft alledrie de keren het gewoon gedronken,8 dagen,en daarnaast alleen maar helder drinken.
Dit kan ook door een sonde gegeven worden,maar die kon zij niet verdragen, ze bleef spugen, clean-prep is ook niet echt lekker, maar goed.
Ze heeft voor,tijdens en na de kuur echo's gekregen om te kijken of maag/darmen helemaal leeg waren.
Ik weet niet of je dit bedoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het idee dat als je alleen water drinkt, alle "giftige" stoppen erin oplossen en je die uitplast.