Is een petfles hergebruiken ongezond?

Ik neem elke dag een fles waar eerst cola in zat maar nu ranja mee naar school.

Mijn moeder vertelde dat het slecht is en schadelijk. Ze wist niet meer waar ze had gelezen gehad en waarom.

Kan iemand dit uitleggen of het slecht is?

Bedankt,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (8)

Het blijkt niet zozeer ongezond te zijn, maar wel vies.. Kassa heeft destijds een onderzoek gedaan, staat bij de bronvermelding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, goede bron. +
Er zijn ooit berichten geweest dat als je rechtstreeks uit zo'n hergebruikte fles drinkt, je wat bacteriën binnenkrijgt, maar aangezien je die overal wel binnenkrijgt zal het allemaal wel meevallen
12 jaar geleden
halo, ja dat kan ik, als je hem steeds hergebruikt kunnen de bacterien op de mond van de fles door blijven groeien en komen er steeds meer bij. natuurlijk kun je zo'n fles wel meerdere keren gebruiken, maar na een da of 2-3 kun je hem beter wegdoen of in een heet programma van de vaatwasser.
succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
echt waar? met mijn bidon gaat het altijd goed, en die is van plastic
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ziet er wel erg leuk uit als je kokend water in een petfles gooit, omdat ze zo snel krimpen en vervormen :)
Maar gebruiken kan je ze daarna niet meer nee.
Als je de fles voor gebruik telkens uitspoelt met heet water en de dop en schroefdraad af wast is er geen enkel probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewoon goed schoonmaken voordat je hem weer gaat gebruiken. Heb het jaren lang gedaan toen ik nog naar school ging. En ben er nooit ziek van geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb dit ook jaren gedaan en doe het nog steeds. ik heb nog nooit gehoord dat het schadelijk kan zijn, zolang je hem goed schoonmaakt elke dag of twee dagen. dan wil ik je wel even waarschuwen dat sommige flessen niet tegen al te heet water kunnen. toen ik een anderhalve literfles vulde met kokend water, werd het ineens een literfles
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toch handiger?
voor zover ik weet is het niet per se slecht voor je maar omdat je het flesje niet echt kan afwassen (zoals je dat doet met een glas of beker) stapelen de bacteriën zich wel op en bacteriën zijn natuurlijk niet gezond.

dat gezegd hebbende doe ik het zelf ook omdat ik het beter voor het milieu vindt dan dat ik steeds een nieuw flesje koop maar na een tijdje koop ik wel weer een nieuw flesje.

desnoods koop je elke week een nieuw flesje ofzo, aan t begin van de week. dat zal hoogst waarschijnlijk niet slecht voor je zijn :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou kunnen dat het plastic van de flesjes (na een tijd hergebruiken) gaan 'afgeven' aan het water, en je daardoor schadelijke stoffen binnenkrijgt.
Er zijn wel wat artikeltjes over te vinden op internet, maar ik kan zo snel niet vinden hoe de wetenschap daar momenteel over denkt, of deze dingen al bewezen of juist ontkracht zijn.

Wat voorbeeldjes:

"PET-flessen met bronwater bevatten dertig keer meer giftige metalen dan water in glazen flessen. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Heidelberg.

De onderzoekers namen 15 merken in Canada en 48 in Europa onder de loep en vonden daarin het toxische metaal antimoon. Dit metaal komt vrij bij het vervaardigen van PET-flessen. Antimoon wordt ook wel gebruikt voor loodbatterijen.

De hoeveelheden antimoon lagen overigens beneden het toelaatbare gehalte. Toch vindt onderzoeker, professor William Shotyk het vrijkomen van antimoon in PET-flessen bronwater ‘zorgwekkend’. Hoe langer het bronwater in de plastic fles zit, hoe meer antimoon vrijkomt.

Wat het precieze effect van antimoon op het menselijk lichaam is, is nog niet geheel duidelijk. ‘Maar een gunstig effect zal het metaal waarschijnlijk niet hebben’, aldus Shotyk. Antimoon wordt door de autoriteiten in Europa en de VS als een gevaarlijke substantie."

"Recent studies have shown that reusing bottles made of PET can in fact be dangerous. PET was found to break down over time and leach into the beverage when the bottles were reused. The toxin DEHA also appeared in the water sample from reused water bottles. DEHA has been shown to cause liver problems, other possible reproductive difficulties, and is suspected to cause cancer in humans. Therefore, it's best to recycle these bottles without reusing them."

"Scientists in Germany have found that PET plastics -- the kind used to make water bottles, among many other common products -- may also harbor hormone-disrupting chemicals that leach into the water.

It's too soon to say whether drinking out of PET plastic bottles is harmful to human health, said lead researcher Martin Wagner, an ecotoxicologist at Goethe University in Frankfurt. But it now appears possible that some as-yet unidentified chemicals in these plastics have the potential to interfere with estrogen and other reproductive hormones, just as the infamous plasticizers BPA and phthalates do."