Is het gezond om na een maaltijd meteen energie te hebben?

Ik hoor altijd mensen zeggen dat ze meteen na het eten van een maaltijd een dip hebben en moeten rusten, maar ik heb altijd meteen energie? Welke van de twee is nu eigenlijk gezond en hoe komt het dat ik meteen energie heb?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Na het eten van een maaltijd gaat je lichaam het voedsel verteren. In het heel kort houdt dit in dat andere delen van het lichaam dan de verteringsorganen minder actief worden, om zo alle energie te kunnen gebruiken voor de vertering.
Wil je het meer uitgebreide verhaal?
Google dan eens op autonoom (vegetatief) zenuwstelsel, dit is onderverdeeld in het parasympatisch deel (rust, herstel, vertering) en het orthosympatish deel (arbeid verrichten).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh en het enterisch zenuwstelsel (maag-darm functies)
Het is in ieder geval een teken dat je lichaam de zojuist genoten maaltijd prima verwerkt. De dip na een maaltijd wordt veroorzaakt door een lage bloedsuiker. Als een maaltijd nogal wat geraffineerde koolhydraten bevat loop je het risico dat de insulineproductie daarna even doorschiet. Dat veroorzaakt een tamelijk plotselinge daling van de bloedsuikerspiegel die je als een gebrek aan energie ervaart. Eet je weinig tot geen van die snelle koolhydraten dan is de kans op zo'n dip minimaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na het eten van een lichte, makkelijk verteerbare maaltijd met veel vitaminen heb je inderdaad vaak meteen energie.
na het eten van een zware maaltijd, met veel eiwitten en vetten, moet je lichaam echt eerst even aan de slag om dat te verbranden, en kun je dus inderdaad een beetje een dipje hebben.
Meteen energie hebben na het eten betekent dus in de regel dat je vermoedelijk wat gezonder eet (tenzij je te weinig voedingstoffen binnenkrijgt, dan komt het dipje later).

Toegevoegd na 1 minuut:
tweede zin moet zijn : eiwitten, vetten en snelle koolhydraten als witbrood of witte pasta / witte rijst