Wat voor effect heeft het aanbevolen aantal liter water drinken per dag?

Er wordt veelal gezegd dat je minimaal 2 liter water moet drinken per dag. Maar wat is hier het nut van en welk verschil maakt het met iemand die minder water binnen krijgt (bijv. Maar 1 liter)

Heeft dit bijvoorbeeld effect op het uiterlijk van het lichaam?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel niet letterlijk 2 liter drinken maar: 2 liter vocht binnen krijgen per dag.

Antwoorden (5)

Elke dag verliest het lichaam vocht en dat moet aangevuld worden. Dit is ook belangrijk ivm het afweersysteem van het lichaam en op peil houden van je lichaamswarmte. Ook door vocht - met name water worden afvallen stoffen uit het lichaam verwijdert en komt ten gunste voor je metabolisme
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We drinken gewoon te weinig water, hoe vaak we ook gehoord hebben hoe belangrijk het is om wel genoeg te drinken. Ons lichaam bestaat voor ongeveer 75 procent uit water. Als we dit percentage ook maar met 2 procent naar beneden zouden brengen, zouden we uitdrogen.
Als we te weinig water drinken kunnen we één of meerdere kwalen krijgen.

* Vermoeidheid * Trage stofwisseling * Slechte bloedcirculatie * Slechte weerstand * Infectie aan de urinewegen * Opeenhoping van gifstoffen
* Hoge bloeddruk * Trage denkprocessen
* Hoofdpijn * Stress
* Pijnlijke gewrichten * Gewichtstoename
* Rugpijn * Maag- en darmstoornissen
* Infecties aan de urinewegen

Deze kwalen worden allemaal veroorzaakt door uitdroging.
Als je een van deze symptomen bij jezelf herkent of misschien wel meerdere, dan volstaat het om dagelijks voldoende water te drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed verhaal, maar ik vind je afsluitende conclusie wel erg straf: "Als je een van deze symptomen bij jezelf herkent of misschien wel meerdere, dan volstaat het om dagelijks voldoende water te drinken." In mijn beleving ga je daarmee wel wat kort door de bocht, er zijn zoveel andere mogelijke oorzaken die je niet simpelweg oplost door wat meer water te gaan drinken.
Het komt er in feite op neer dat we moeten zorgen dat er niet meer water uit gaat dan binnen komt. Er zijn knaagdieren in de woestijn die nooit drinken en alles uit het voedsel halen. Zij verliezen ook nauwelijks vocht.

Mensen verliezen vocht via de urine, via transpiratie en via het uitademen. Dit is per mens verschillend en daarom ook de waterbehoefte.

Over het algemeen krijgen we genoeg water binnen. Water krijg je vooral ook binnen via voedsel, de rest drink je.

In je lichaam is water nodig in het bloed om het bloed binnen bepaalde osmotische waarden te houden en te zorgen dat de bloeddruk binnen bepaalde grenzen blijft. je moet daarom niet te weinig maar ook niet te veel drinken. Het bloed transporteert zuurstof en CO2 en voedingstoffen en is een erg belangrijk systeem in je lichaam.

Cellen bevatten ook meer dan 90% water en bij weinig water zouden ze verschrompelen (vergelijk maar een oude aardappel).

Het effect van het drinken van de aanbevolen hoeveelheid water is dat je geen lichamelijke problemen kan krijgen door te weinig of teveel drinken. Als je strikt gaat bijhouden wat je aan extra water binnen krijgt valt dit meestal wel mee. Iemand die 1 liter water drink, maar ook eet krijgt dus ook water via het voedsel binnen.

Gelukkig signaleert ons lichaam zelf watertekort. Je krijgt dorst en vult het vanzelf aan.

Toegevoegd na 4 minuten:
NB. het maakt overigens niet zo zeer uit wat je drink: thee, koffie, melk, fris e.d. Alleen met alcohol moet je oppassen, dit zorgt dat je meer water weer verliest via de urine.

Toegevoegd na 12 minuten:
in feite gaat het biologisch gezien om wat homeostase heet; het in stabiel houden van het interne milieu (je lichaam). Op bioplek wordt dit mooi uitgelegd. Water is een belangrijke factor bij het in stand houden van dit milieu.

En als conclusie: het verschilt per situatie, voeding en persoon hoeveel water er verloren gaat en als extra moet worden ingenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Water is een bouwstof en heeft als zodanig invloed op je uiterlijk. Maar water zorgt ook voor aan- en afvoer van stoffen waardoor een aantal lichaamsfuncties mogelijk zijn.

Vaak wordt gesteld dat vocht hetzelfde is als water maar dat is een vergissing. Sommige dranken bevatten stoffen die veel water vergen om ze te verwerken en (de afvalstoffen ervan) het lichaam weer uit te werken. Bij energy drinks zal dat niemand verbazen maar ook koffie, alcoholische en frisdranken en vruchtensappen bevatten stoffen, o.a. suiker, die ter verwerking meer water vergen dan ze zelf bevatten.

Ik heb er vanmorgen nog een heel verhaal over getypt. Ik ga haast denken dat dit het een en ander opgeroepen heeft. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hierboven is al uitgebreid ingegaan op de vraag. M.b.t. het uiterlijk: als je veel water drinkt wordt je huid over 't algemeen gezonder, mooier. Ik merk zelf dat als ik een paar dagen niet veel water/lichte thee drink mijn huid er wat grauwer uitziet.