Wat zijn goede dan wel de beste multivitamine supplementen?

Ik nam vroeger altijd Centrum, maar deze waren een tijdje uit de schappen gehaald vanwege een fabrieksfout o.i.d. Ik zoek nu naar een ander merk, want ik hoor nu ook dat Centrum slecht blijkt te zijn. Ik neem al een tijdje geen multivitaminen en ik merk dat ik elke dag moe ben. Het hoeft natuurlijk niet per definitie te liggen aan het feit dat ik geen multivitaminen meer slik, maar het is wel een plausibele aanname. Overigens slaap ik dagelijks gemiddeld acht tot negen uren, dus daar kan het niet aan liggen. De laatste tijd val ik vaak achter de computer of in de bus in slaap, althans ik dreig in slaap te vallen maar dan schrik ik weer wakker en mijn hart begint dan sneller te kloppen. Zoals ik al hierboven aangaf slaap ik acht tot negen uren en als mijn wakker gaat voelen mijn ogen zo zwaar aan dat ik ze pas na een minuut kan openen en voel ik me nog steeds enorm moe. Soms druk ik twintig keer op snooze. Wie weet zijn multivitaminen het magisch antwoord.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
32K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als mijn wakker = wekker gaat :p ik ben net wakker vandaar haha.
Ritsuka
12 jaar geleden
Vitamines zijn geen vervanging voor gezond eten, eet je wel gevarieerd en voldoende groente en fruit?
Ben je al eens bij je huisarts geweest met je vermoeidheidsklachten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou maar eens naar een huisarts en eventueel diëtist gaan, om te onderzoeken wat de oorzaak van je problemen is.

Antwoorden (11)

multivitamine van Solgar, een iets voordeligere goede is de Supradyn forte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kiezen van het multivitaminen/mineralen complex dat het beste bij u past is afhankelijk van vele factoren, zoals bijvoorbeeld uw leeftijd, levensstijl, de mate van fysieke inspanning, uw dieet en eventueel medicijngebruik. Bij Solgar kan je een keuze maken die bij je past.
Ook bij Fitforme kan je kiezen welke multivitamine het beste is voor jou.

http://www.fitforme.be/voedingssupplementen/multivitamine
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
solgar en dan Omnium..
volgens de makers is dat 'de rolls royce onder de multivatamines'..
wel prijzig (potje van 30 is zon 30 euro) maar ze zijn goed. De vitamines en mineralen etc die erin zitten worden directer opgenomen ofzo, hoe en wat weet ik ook niet precies, maar vraag dit in de reformwinkel es na.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal je een geheimpje verklappen.
Het maakt geen ene moer uit. Er zijn geen duidelijke verschillen tussen de verschillende merken.
Het draait alleen maar om de merknaam. en de Hype die ze erom creeren.
Ook bij de farmaceuten is dit alom bekend.
Zoek gewoon een pil uit die je of lekker vind smaken of die je makkelijk kan door slikken.

En spendeer er niet te veel geld aan.

Je moeheid komt waarschijnlijk door het weer hier in NL
weinig zon, veel regen, veel binnen zitten. dat is niet goed voor een mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die van het Kruidvat, aldus mijn dietiste.
Volgens de Europese normen moeten alle vitaminen (en veel meer producten) aan een zogenaamd minimum eis voldoen. Alle multivitamines leveren het ABDH.

Toegevoegd na 2 minuten:
ADH zonder B.
Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor je gezondheid is in de eerste plaats goede voeding nodig. Daarna kun je eens gaan kijken naar supplementen en als je dan nog een (niet acuut) gezondheidsprobleem hebt komen mogelijk medicijnen in aanmerking.

Goed, jouw vraag gaat over supplementen. Ik denk dat een aantal bevolkingsgroepen niet voldoende vitamines en mineralen naar binnen krijgt met een evenwichtige voeding. Ik denk ook dat vrijwel niemand die evenwichtige voeding binnenkrijgt die Gezondheidsraad en Voedingscentrum aanbevelen.

Met andere woorden; het is een keuze om supplementen te gebruiken. Maar het verhaal gaat nog een stukje verder. De orthomoleculaire leer gaat ervan uit dat moderne landbouwmethodes de grond dermate uitputten dat er veruit onvoldoende vitamines en mineralen in ons voedsel voorkomen. Dat kan alleen maar gecompenseerd worden met hoge doseringen van supplementen. Dat is ook mijn keuze.

Het gaat dus niet zozeer om kwaliteit. Met de HEMA vitamine C is niks mis, om een voorbeeld te noemen, en ook Kruidvat en Etos verkopen supplementen die kwalitatief prima zijn. Maar je keuze gaat er vooral om wat jij als uitgangspunt voor je gezondheid hanteert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zelf 'fan' van het merk Elvitaal. Een uitstekend goede kwaliteit en de prijs valt heel erg mee. En kijk vooral naar de íngredienten', bij bijvoorbeeld Kruidvat is de samenstelling van de multivitamines ed. zeer slap. Je kunt ze van Elvitaal ook altijd bellen, je kunt al je vragen stellen en ze geven zeer deskundig advies. Ik hoop dat je hier wat aan hebt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hele goede is vibracell. Niet goedkoop, maar wordt heel goed opgenomen. Het voordeel hiervan is ook dat er koninginnebrij inzit. Dit werkt versterkend en kan je vermoeidheid verhelpen.
Eventueel kan je alleen voor je vermoeidheid ginseng innemen.
Het beste is eventueel uitzoeken of dit een oorzaak heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik gebruik zelf de vitaminesupplementen van vitaminencompleet. voel me er beter bij.
wel heb ik te maken met chronische ziekten en medicijngebruik. mogelijk is een multivitamineproduct voor jou net een goede aanvulling op je eet- en leefstijl.
het proberen waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt deze kopen bij het kruidvat .
Multi a-z compleet .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent onder invloed van het placebo effect, want als je normaal eet: een gewone, gevarieerde voeding, dan heb je écht geen supplementen nodig. Sterker nog, dit kan sneller problemen veroorzaken dan dat het je lichaam helpt.
Daar komt nog eens bij, dat je ontzettend veel geld weg gooit, voor het maken van hele dure urine, want een groot deel van je teveel ingenomen vitaminen plas je gewoon uit.

Dat je je moe voelt heeft niets met je vitaminen te maken dan dat jij dénkt dat je ze nodig hebt.

Het is raadzaam om naar je huisarts te gaan als je de vermoeidheidsklachten blijft houden.