Kan ik op deze manier gezond en rustig aan 50 kg afvallen?

Het zit namelijk zo: ik ben een grote chipsfan en eet die smorgens tot savonds, als het even kan. En het liefst met frisdrank erbij. Daardoor ben ik ook over een langere periode 50 kg aangekomen (en door andere factoren). Ik eet bijna geen koek of snoep. Ben er ook echt geen fan van (vroeger wel, nu niet meer).

Ik heb nu uitgeprobeerd afgelopen weekend (voordat ik er écht aan begin) om te ontdekken wat ik zoal eet, zonder snacks, en dus gezond leef.

Dit eet ik, zonder snacks, en zonder frisdrank:
- 2 boterhammen, met een kop thee met suiker
- smiddags 2 boterhammen, met melk
- savonds schep ik 1 keer op en maak ik vaak gezond eten, groente en dergelijke, omdat ik ook drie kinderen heb die ook gezond moeten eten uiteraard.

Tussendoor probeer ik wel gezond te drinken. Ik hou alleen niet van appelsap (te zoet) en sinaasappelsap (dat is gewoon een vieze smaak). Dus maak ik limonade zonder suiker (van het merk Raak), drink ik thee, of water. Maar ik wil dus gezond drinken.

Ik eet 1 of 2 keer per week een toetje na het eten.

Fruit eet ik wel, maar niet zo graag als ik vroeger deed, dus eet ik het niet. Ik eet wel graag bananen, maar ik denk dat vaak bananen eten niet goed is voor je.

(122 naar ongeveer 80 of 75kg, mijn lengte is 1,77).

Naar een dietiste wil ik niet, want ik ben zo iemand die het graag "zelluf" doet. En sportschool is aan mij niet besteed.

Ben ooit eens 25 kg afgevallen in 6 mnden. Ik sloeg toen door in caloriën tellen, dat wil ik dus voorkomen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

50kg afvallen is zo'n 40% van je huidige lichaamsgewicht en zeker geen eenvoudige opgave.
- geen suiker in de thee (neem dan fruit thee o.i.d., maar géén suiker)
- limonade zou ik ook af gaan, ik ken de suikervrije limonade niet, maar alleen de naam al doet mij er aan twijfelen of dat nou wel zo verstandig is. Probeer dan bijv. roosvicee, volgens mij is dat een stuk gezonder.
- een sportschool vind ik persoonlijk ook verschrikkelijk, probeer gewoon eens een rondje te lopen, 3 avonden in de week en zondags met de kids ofzo. In je eentje lopen is niet leuk dus zoek iemand die graag met je mee loopt (vriendin o.i.d.)
- neem een hond? dan moet je wel 3x per dag een stukje lopen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik zou gewoon doorgaan met hoe je nu eet en toch is naar de dietiste gaan voor alleen advies en bijv. 1 x in de 3 maanden een afspraak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je wel behoorlijk goed eet.

En ik denk dat je wel snapt als je die chips weg laat
(als je die echt van s'morgens tot 's avonds eet)
dat je dan behoorlijk wat kan afvallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij doe je het goed.Maar vraag jezelf af waarom je zoveel chips en frisdrank tot je neemt.Waarom doe je dat is er onrust bijv.Probeer eerst te achter halen waarom je zoveel eet en waarom.Veel water drinken is altijd goed.Als je wilt afvallen denk ik dat je wel hulp moet zoeken en volgens mij kan dat ook via je pc.Om zoveel gewicht kwijt te raken lijkt het mij beter als je hulp gaat zoeken.En probeer jezelf ook een keer wat toe te staan sterkte, je komt er wel het is je al een keer eerder gelukt.Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je dat tv-programma gezien, en dat ze een doodskist lieten zien? Dat motiveert wel.

Zo te lezen ben je wel in staat om, zeg maar, methodisch te eten. De discipline heb je getoond, dus dat kun je.

Waar het om gaat, is waarschijnlijk de expertise, hoe je het effectiefst en efficiëntst kunt afvallen.
Het is dan echt niet eigenwijs, om expertise in te kopen.

Ondernemers doen dat ook, om maar eens een vergelijking te maken. Ze doen alleen de noodzakelijke dingen zelf, en delegeren de rest.

Waarom zou jij geen baat hebben bij zo'n aanpak?

En verder, smaak kan veranderen. Je dan leren dingen lekker te vinden. Je kan ook lekkere dingen ontwennen.
Dus afvallen in stapjes en in fases is goed mogelijk.

Ik zou expertise inkopen, en ook een afvalplan maken.
Je bent al begonnen met fase 0: het vooronderzoek!

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onderstaande link is een goede site waar je bij kunt houden wat je eet. Aan het einde van de dag kan je precies zien hoeveel calorieën je tot je hebt genomen, maar ook bijvoorbeeld het aantal vitamine. Doe het een week of twee, je krijgt goed inzicht in je eigen voedselpatroon zodat je weer waar je te kort en te veel ligt. Ook een tip die ik van de diëtist heb gekregen is; het aantal calorieën zegt opzicht niets. Het gaat erom dat je niet te veel vetten en koolhydraten eet, maar wel veel eiwitten want die geven je een verzadigd gevoel. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je eetpatroon is normaal/ goed, misschien eet je zelfs wat weinig. Verse groente,fruit en melkprodukten heeft je lichaam echt nodig. Dus als je van de chips en koek af kunt blijven zul je best veel gaan afvallen. Verder moet je ook regelmatig, liefst dagelijks gaan bewegen.Zeker elke dag 1/2 uur!Succes met afvallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer toch ook iets aan beweging te doen. Een half uurtje wandelen per dag kan het verschil al maken. Maar je voedingsschema is goed.
Om het afvallen vol te houden heb ik de (heel uitgebreide) website van Josse hieronder al vaak gebruikt. Hij getuigt op een eerlijke manier hoe hij erin geslaagd is om, met vallen en opstaan, zijn gewicht op een gezonde manier onder controle te krijgen.
De tips en de raadgevingen op deze website zijn geen kant en klaar dieet. Er is niets nagekeken door een dokter. Het is een persoonlijk verhaal van een man die op zijn manier vele kilo's is afgevallen. Het is een steun in die zin dat je kan lezen waar de valkuilen zitten en hoe hij dat heeft opgelost. Enkele jaren geleden is hij met zijn website en 'zijn manier' van afvallen zelfs verschillende malen op TV geweest.

Eén van zijn talrijke tips: Bedrieg je hersenen:
Om te weten of je echt honger hebt, of gewoon trek in iets lekkers, kan je de volgende test doen. Als je zin krijgt in eten, zet dan een keukenwekkertje op 20 minuten en wacht. Probeer je ondertussen bezig te houden. Als je tijdens die 20 minuten niet meer aan eten hebt gedacht had je niet echt honger. Het kan zijn dat je verwonderd bent dat het wekkertje afloopt. Kan je de eetgedachte toch niet uit je hoofd krijgen, drink dan een tas hete thee of heldere soep.

Hopelijk heb je er iets aan.
Succes!

https://perswww.kuleuven.be/~u0000727/vermageren/beginpagina.htm