Levertraan is een dierlijke olie, gewonnen uit de lever van kabeljauw, schelvis en andere vissen uit de familie van Kabeljauwen (Gadidae). Soms wordt ook de lever van heilbot gebruikt. Het is een vette olie en het bevat jodium, fosfor, en vitamine A en D en is tevens één van de producten met het hoogste gehalte aan omega-3 vetzuren.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het volgende stukje kwam ik ook nog tegen op internet

Levertraan wordt door persen of door stoombehandeling uit verse levers van zeezoogdieren (robben, walvissen, dolfijnen) of vissen (bijvoorbeeld kabeljauw, schelvis) bereid. Deze levers zijn vrij groot en de bereiding van levertraan is dus gemakkelijk.

Tegenwoordig worden niet alleen de levers, maar ook de vetlagen van kleinere zeevissen uitgeperst en de gewonnen olie noemt men visolie. Zo is er bijvoorbeeld haringolie en zalmolie, die in capsules op de markt worden gebracht.
Zowel in levertraan als in alle visoliën zitten dezelfde geneeskrachtige meervoudige onverzadigde omega-3-vetzuren, met name zogeheten EPA- en DHA-vetzuren. Men claimt dat in zalmolie het meeste EPA en DHA aanwezig zou zijn, maar onze oude vertrouwde levertraan bevat daarnaast ook nog vitamine A en D, wat niet het geval is bij visolie. Het nadeel van levertraan is echter dat het in de vorm van vloeistof snel ranzig wordt. Dit komt omdat de aanwezige vetzuren door zuurstof uit de lucht wordt aangetast. In capsules verwerkt is dit in veel mindere mate het geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank voor je prima antwoord

Andere antwoorden (6)

Wordt gemaakt van de lever van vissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Levertraan wordt gewonnen uit de lever van kabeljauw (en andere vissen uit de familie Kabeljauwen, zoals schelvis).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wordt gemaakt uit de lever van vissen (schelvis, kabeljauw en andere.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Levertraan is verwant met visolie, maar heeft een wat andere samenstelling. In tegenstelling tot visolie, dat uit de hele vis wordt geperst, wordt levertraan uitsluitend van vissenlevers gemaakt. Meestal wordt daarvoor kabeljauw, schelvis, heilbot of bepaalde haaiensoorten gebruikt. Hoewel soms anders wordt gedacht, is levertraan dus niet afkomstig uit walvissen of zeehonden. De vissenlevers worden aan boord reeds gestoomd en vervolgens wordt de olie eruit geperst. Eenmaal aan land wordt de zo gewonnen ruwe levertraan verder ontdaan van water, slijm en verontreinigingen.
Amadea
12 jaar geleden
Levertraan wordt gemaakt van de lever van vissen, het is een olie en bevat veel vitamines A en D. Vroeger moesten kinderen een lepel levertraan slikken, om deze reden. Het schijnt nogal vies te zijn. Tegenwoordig, al jaren overigens, is vitamine D en A toegevoegd aan margarine en hoeven kindertjes van tegenwoordig geen levertraan meer te slikken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lever van vissen!