Vroeger moesten kinderen in de wintermaanden dagelijks een lepel levertraan drinken. Waar was dat eigenlijk goed voor ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze vertelden ons dat het goed was om extra weerstand op te bouwen, maar ik had er zo mijn twijffels over. Dit spul was echt smerig en je moest echt je best doen om alles niet uit te kotsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gadverdamme, wat was dat smerig! Ik zie me nog met ons, drie kinderen, in de rij staan voor zo'n gore hap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, die kokhalsmakende smaak staat me ook nog bij. Ik kreeg van m'n moeder een schep suiker toe.
Nog een vraagje: is dat spul nog steeds te koop ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is echt goed voor je en ja, het is nog steeds te koop, voor wie jeugdsentiment heeft... Brrr.

Het beste antwoord

Levertraan bevatte veel vitamine D. Normaal maakt een mens voldoende vitamine D aan in de huid onder invloed van licht. In het donkere deel van het jaar, zeg maar de periode dat de R in de maand zit, is er minder zonlicht, dus ook minder ultraviolet licht.
Vroeger moesten vooral kinderen dat bezuren. Het tekort aan vitamine D, wat het gevolg was van te weinig licht, leidde niet zelden tot de beruchte Engelse ziekte, rachitis. Vitamine D is nodig voor botvorming, voor het verharden van het beenderstelsel. Als Engelse ziekte optrad, vervormden met name de botten van de benen, omdat ze te week gebleven waren. Zo ontstonden de beruchte O-benen. Na de oorlog werd het toevoegen van vitamine A en D aan margarine verplicht. Door deze maatregel verdween de Engelse ziekte uit onze samenleving.
Levertraan bevatte ook stoffen, die weerstandverhogend actief waren. Tegenwoordig schenken we daar geen aandacht meer aan, want sinds de ontdekking van de antibiotica, tijdens de Tweede Wereldoorlog, hebben veel infectieziekten, die vroeger door middel van een goed werkend weerstandsvermogen overwonnen moesten worden, hun bedreiging verloren.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo bevatte?
Het bevat nog steeds veel vitamine D.
Wel een mooi antwoord, waarvoor een plus.

Andere antwoorden (6)

Levertraan is rijk aan vitamine D, waar in de wintermaanden nogal eens tekort aan was (vitamine wordt voor een deel door het lichaam zelf aangemaakt onder invloed van zonlicht.) Een tekort aan vitamine D kan leiden tot bepaalde ziektes, zoals rachitis.

Toegevoegd na 55 seconden:
Met vitamine wordt uiteraard vitamine D bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Dat is voor de extra vitamine D.
Die vitamine wordt aangemaakt in je lichaam als je voldoende aan zonlicht wordt blootgesteld. In de winter is er minder zon, dus wordt er dan extra vitamine D gegeven in de vorm van levertraan.
12 jaar geleden
Om de afweer te vergroten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de vitamine A en D en voor de omega-3 vetzuren.
Omdat levertraan vreselijk vies is, kwamen op een gegeven moment vitaminepillen in zwang, zoals Davitamon. Tegenwoordig zie je ook veel omega-vetzuren in pillen zitten.

Ik heb geprobeerd een recept te maken met levertraan. Zo ben ik tot de overtuiging gekomen, dat levertraan ALLES vies maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me dat je al genoeg juiste antwoorden hebt. Vit. D is de belangrijkste. Moet er toch ook even bij vermelden dat het ook werd gezien als een soort wondermiddeltje.... jarenlang. Hielp overal tegen zeiden ze.... Was ook een afdoende middel voor stoute kinderen......... Die eetlepel Levertraan.....die wou je echt niet. Dus je dacht wel 2 keer na voor je zei; Mam, voel me niet zo lekker...blijf maar een dagje thuis...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omega 3 fosfor vitaminen À d staal .maar vooral die vita.. D was toen nog niet in de boter! In de boter ja v..d wordt aan boter (margarine)toegevoegd .zo na midden 60 is dat geregeld toen werd het mogelijk vita d op andere manier te produceren en te verwerken .levertraan is heel goed ,gezond maar smaakte niet zo lekker ,nu in capsules ,goed te doen .