Koolhydraten zijn, in tegenstelling tot eiwitten en vetten, niet van essentieel belang in de voeding. Met andere woorden; je kunt zonder. Niettemin ontkom je niet aan koolhydraten in je voeding omdat ze tenminste in kleine hoeveelheden voorkomen in groente en fruit. Bovendien zijn we gewend aan brood, aardappels, pasta en rijst als belangrijke energieleverancier in onze voeding.

De kunst is echter om niet meer energie naar binnen te werken dan we verbranden. Dat lukt het beste door de hoeveelheid koolhydraten in balans te brengen. Hoeveel dat precies is moet je met behulp van de weegschaal zien uit te vinden. Wel handig is het om te weten dat het veel makkelijker is om je energiebalans te handhaven als je koolhydraten niet geraffineerd zijn, dus volkoren in plaats van suikers, wit meel, pasta en rijst, omdat je daar minder honger van krijgt.

Toegevoegd na 13 minuten:
Overigens, als uitgangspunt zou je de richtlijn van het Voedingscentrum kunnen hanteren: ongeveer 500 gram koolhydraten per etmaal. Wil je afvallen dan kun je die hoeveelheid verkleinen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt, duidelijk antwoord

Andere antwoorden (3)

Helemaal afhankelijk van wat je doet op een dag, en of je man of vrouw bent.
Verder heb je verschillende soorten koolhydraten.

Deze vraag is zo niet te beantwoorden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste volwassenen hebben tussen 6 11 porties koolhydraten nodig per dag, afhankelijk van bovenstaande factoren. Eén portie koolhydraten is 12.5 gram koolhydraten, ofwel tussen 75 140 gr kh per portie.
Algemeen gesproken, kunnen we ervan uitgaan, dat een volwassen vrouw van gemiddelde lengte/gewicht met een normaal leven, tussen 45 60 gr kh per maaltijd nodig heeft. Voor mannen is dat eerder 60 75 gr kh per maaltijd. Het is niet nodig om altijd tussendoortjes te gaan eten. Een tussendoortje zou niet meer dan 15 30 gr kh horen te bevatten. Deze worden dan afgetrokken van je totale dagdosis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpel gesteld mag je dagelijks 5 tot 7 gram koolhydraten per kilo lichaamsgewicht. Stel, je weegt 70 kilo… Dit betekent dat je tussen de 350 gram en 490 gram koolhydraten per dag nodig hebt.

Maar dit is wel een gemiddelde. Elk persoon is namelijk verschillend, en reageert ook verschillend op inname van koolhydraten. Het gezonde gewicht wat je wilt hebben, of behouden, is alleen niet geheel afhankelijk van hoeveel koolhydraten je binnen krijgt. Eiwitten, vet en andere voedingsmiddelen hangen hier mee samen.

In de sportwereld wordt altijd gezocht, naar de perfecte balans in voeding. Je zou dus uit moeten proberen, wat werkt voor jouw lichaam en hoe het erop reageert.

http://www.gezondenzo.net/de-benodigde-hoeveelheid-koolhydraten-per-dag/

Hier heb je nog een handige tabel http://www.koolhydratentabel.nl/?page=3&koolhydraten=B