Mag je rietsuiker gebruiken als je diadetespatient bent???

Gewone witte suiker raden ze aan om niet te gebruiken,maar hoe zit het met rietsuiker,dat is toch een natuurproduct???

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bedoel natuurlijk Diabetes.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (7)

Suiker is suiker, maakt niet uit welke kleur of vorm. Maar vraag het aan je huisarts of dietiste wat nu wel of niet mag. Vroeger (zo'n 30 jaar geleden, mocht helemaal geen suiker als je diabetes had, het evrandert allemaal zoveel dat een "gewoon"mens het allemaal niet meer bij kan houden.
12 jaar geleden
Gewone witte suiker is ook een natuurproduct. Wel of niet een natuurproduct zijn is ook niet het criterium.

Beter geen rietsuiker gebruiken. Dit zorgt voor veel te grote schommelingen in de bloedsuikerspiegel.
12 jaar geleden
Chemisch gezien zijn biet- en rietsuiker hetzelfde: 100% saccharose. Ook de fabricageprocessen zijn vrijwel identiek. De lichtbruine kleur van rietsuiker heeft te maken met het productieproces, of is afkomstig van suikerstroop die aan witte rietsuiker wordt toegevoegd.
12 jaar geleden
Ook witte suiker is een natuurproduct: het wordt uit suikerbieten gewonnen.
Rietsuiker is in het algemeen niet geraffineerd, waardoor het wat bruinig is.

De kristalsuiker is chemisch gezien identiek aan rietsuiker, dus als kristalsuiker afgeraden wordt dan geldt dat ook voor rietsuiker.

Overigens dat het "toch een natuurproduct" is, maakt het niet noodzakelijkerwijs "gezonder":
De EHEC bacterie is óók puur natuur :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen enkel verschil tussen riet- of bietsuiker qua gezondheidsaspecten. Dat verschil is er wel tussen geraffineerde en ongeraffineerde suikers. Uit geraffineerde koolhydraten (suiker, meel) zijn mineralen, vitamines en enzymen verwijderd die een rol spelen bij de verwerking van suikers in het lichaam. Chroom en zink zijn daar belangrijke voorbeelden van maar er zijn er veel meer.

Het gebruik van geraffineerde voedselproducten is een belangrijke oorzaak van diabetes. Voorkomen en tot staan brengen van diabetes werkt stukken beter als je het gebruik van dergelijke producten tot het uiterste beperkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Suiker wordt gewonnen uit suikerriet en uit de suikerbiet. Bij suikerriet zit de suiker in de stengel, bij suikerbieten in de wortel.
De voedingswaarde van beide soorten suiker is verder exact gelijk, het verschil zit dus in de groeiwijze.

Om misverstanden omtrent diabetes uit de wereld te helpen, willen artsen en experts het woord suikerziekte bannen. Ook dat je van te veel suiker diabetes zou krijgen of dat je als patiënt suiker moet bannen, is een mythe.
Soms móet je zelfs suiker eten als je bloedsuiker te laag is.
Je mag soms ook voeding met suiker eten als het in je dieet past. Bespreek het met je arts en dietiste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker, (riet)suiker mag! Voor mensen die diabetes hebben (diabetici) gelden in principe dezelfde voedingsrichtlijnen als die voor de algemene bevolking: de Richtlijnen Goede Voeding. Hierbij zijn koolhydraten, waaronder suiker, dus toegestaan. Het is wel verstandig om de koolhydraten zo gelijkmatig mogelijk over de dag te verdelen zodat de stofwisseling zo min mogelijk wordt belast. Vroeger werd suikervrij geadviseerd maar dit advies geldt niet meer sinds de jaren '90. Toch leeft nog steeds het idee dat mensen met diabetes 'suikervrij' moeten eten. Afhankelijk van het soort diabetes kunnen voor de behandeling ook medicijnen of insuline-injecties nodig zijn. Verder is het voor het voorkomen van diabetes (m.n. type 2) belangrijk om geen overgewicht te hebben en om voldoende te bewegen.