Kunnen we de tuinbouw niet zelf helpen door een komkommer te kopen ?

Als we nou allemaal een komkommer kopen (opeten dan wel weg gooien) dan helpen we die sector toch om in deze tijdelijke crisis het hoofd boven water te houden.
Of de overheid nou (van ons geld) moet bijspringen of dat we het op deze manier doen, dat maakt ook weinig uit.
Wellicht zijn we zo wel goedkoper uit..

Toegevoegd na 44 seconden:
Niet slechts één komkommer maar meer of meerdere per week.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuke vraag maar volgens mij niet uitvoerbaar.

Antwoorden (8)

Je kunt niet voor iedere sector die het even moeilijk heeft de producten kopen die er verbouwd worden. Dan moet je de komende weken bergen tauge kopen, uit Griekenland geïmporteerd spullen en misschien binnenkort wel een jacht om de botenbouw in leven te houden.

Dit soort zaken zijn heel vervelend, maar deel van het ondernemersrisico en alleen door de overheid of de EU te compenseren indien nodig en gewenst.
12 jaar geleden
Leuk idee en goed dat je hierover nadenkt. Het probleem beperkt zich helaas niet alleen tot komkommers. Ook tomaten / taugé vinden weinig tot geen aftrek meer. Dit sijpelt helemaal door naar bijvoorbeeld marktkoopmannen die niets verkopen. Met een komkommer kopen komen we er helaas niet. Ook is de schade voor alleen al de komkommertelers 30 miljoen per week. We zouden hele groentetuinen moeten kopen en niet alleen bij de supermarkt willen we dit probleem oplossen. Er is nu een grote buffer ontstaan doordat we een tijd deze producten niet hebben gekocht en die kunnen we gewoonweg niet wegeten aangezien de nieuwe oogst al in onze vraag voorziet :).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan, maar dan moeten we de achterstand van de week wel inhalen.
12 jaar geleden
Ik vind het een briljant idee. Lijkt me dat dat prima werkt. Geld wordt er toch ingestoken, dan heb ik er liever dagelijks een (of meer) komkommers voor terug. Natuurlijk kun je niet alle sectoren helpen, maar één is al heel wat. En dan eten we volgende week met z'n allen taugé. Lekker toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook al is het idee op zich wel mooi..het zal niet veel uithalen. Allereerst loopt dit nare probleem nu al ruim 2 weken. Doordat U deze vraag zó stelt..lijkt het of U er zeker van bent,dat het aan dat groene kromme ding ligt..terwijl de knappe koppen c.q. laboranten dit nog steeds niet met alle zekerheid hebben geconstateerd. Op dit moment is het slechts gissen. Ik heb nu er al zoveel mogelijkheden zijn een grote angst en blijf met dát gegeven een bange consument en mét mij miljoenen meer. Straks komt er misschien in het nieuws weer een ander product,wat wordt genoemd en durft niemand meer dát product te kopen. Het kan zelfs een hele branche vernietigen en daarom is men ietsje voorzichtiger geworden met het hard op noemen. Stel ,dat men zegt...dat melk producten de mogelijke oorzaak is...Opnieuw is dan die branche het (volgende ) slachtoffer en dan misschien weer vlees...ja en zo komen we dan in een vicieuze cirkel terecht en kunnen we weer met z'n allen extra melk kopen,omdat het toch vlees is...

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is merkwaardig dat mensen in Nederland zich drukker lijken te maken over het lot van de tuinbouwers dan om de besmetting en om de slachtoffers (2000 besmettingen, 22 doden). Zolang de bron van de besmetting nog niet is gevonden, zou ik liever geld geven aan de tuinders dan hun komkommers te eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je idee op zich is niet slecht, maar ik denk niet dat je de bevolking zult meekrijgen, nu toch nog niet. Zo lang de onderzoekers blijven twijfelen, zal de bevolking ook twijfelen.

De getroffen sector zal echter wel een compensatie krijgen voor de geleden schade.
Ik weet het niet voor Nederland, maar in België kunnen getroffen komkommerproducenten een beperkte vergoeding aanvragen voor de schade die ze leden door de commotie rond de EHEC-bacterie.
Een aantal jaar geleden heeft Vlaanderen van de Europese Commissie de toestemming gekregen om 2,75 miljoen euro te gebruiken in geval van een crisissituatie.
Als de situatie aanhoudt, zal de 2,75 miljoen euro echter niet volstaan...

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1272694/2011/05/31/2-75-miljoen-euro-voor-getroffen-komkommerboeren.dhtml
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima idee, maar het gaat vooral om komkommers die voor de buitenlandse markt bedoelt zijn. Die blijven nu bij de kwekers liggen.
En we redden het, met de beste wil van de wereld niet, om alle komkommers bestemd voor Duitsland en Rusland hier in Nederland op te eten.